arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۱ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۳

انتخابات ریاست‌جمهوری مصر آغاز شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتخابات ریاست جمهوری مصر امروز(دوشنبه) با حضور مردم این کشور برای انتخاب یکی از دو نامزد این انتخابات به عنوان رئیس جمهور جدید در میان تدابیر شدید امنیتی آغاز شد.
 
 به نقل از پایگاه اینترنتی الوطن العربی ،اولین مرحله از انتخابات ریاست جمهوری مصر که انتخاباتی منحصر به فرد برای تعیین هفتمین رئیس جمهور این کشور به شمار می‌رود با حضور 53 میلیون و 900 هزار شهروند واجد شرایط مصری در مراکز انتخاباتی آغاز شد.قرار است این انتخابات طی دو مرحله امروز و فردا(سه شنبه) برگزار شود.
 
قرار است شرکت کنندگان در این انتخابات به عبدالفتاح السیسی ، وزیر دفاع سابق این کشور و یا رقیب وی حمدین صباحی، رهبر جنبش مردمی رای بدهند.
 
پیشتر عدلی منصور، رئیس جمهور موقت مصر طی یک سخنرانی که با حضور گسترده ملت این کشور انجام شد ابراز اطمینان کرد که این انتخابات با موفقیت انجام خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: همگی ما باید در این انتخابات حاضر شویم تا آزادانه رئیس جمهور کشورمان و شخصی که صلاحیت اداره کشور را دارد عاقلانه انتخاب کنیم.
 
پیشتر کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرده بود که دست کم 16 هزار قاضی از دادگاه‌های این کشور و دادستان کل و هیات‌های قضایی بر 13 هزار و 899 کمیته انتخاباتی نظارت دارند.
 
از سوی دیگر وزارت کشور مصر تاکید کرد که در مرحله "آزمایش واقعی" برای عبور از وضعیت کنونی این کشور قرار دارد.
 
محمد ابراهیمی، وزیر کشور مصر در پیامی به نیروهای امنیتی تاکید کرد: نتایج این آزمایش روند تلاش‌ها و اقدامات نیروهای امنیتی را مشخص خواهد کرد و این موفقیت به منزله پیروزی اراده مردم مصر است.
 
از سوی دیگر صدقی صبحی، وزیر دفاع مصر عنوان داشت که نیروهای مسلح در حمایت از ملت کوتاهی نمی‌کنند و مانند دژی محکم برای این ملت خواهند بود. وی همچنین تاکید کرد که کشورش در مسیر ایجاد دولتی توانمند که به قانون‌های مصر پایبند باشد پیش می‌رود.
 
رفعت قصمان، مشاور نخست وزیر این کشور نیز اظهار داشت که این دولت تمامی تلاش خود را برای برگزاری انتخابات شفاف به کار خواهد گرفت.
 
وی توضیح داد که دستگاه‌های امنیتی اقدامات بی‌سابقه‌ای را برای ممانعت از تحقق اهداف اعضای اخوان‌المسلمین در پیش گرفته است.
 
قرار است که پنج سازمان و هیات‌ جهانی و همچنین 79 سازمان و جمعیت داخلی بر انتخابات ریاست جمهوری مصر نظارت داشته‌ باشند.
 
این در حالی است که منابع در فرودگاه قاهره اعلام کردند که مسئولان اماراتی 15 خودرو زرهی را برای کمک به برقراری امنیت در جریان انتخابات ریاست جمهوری مصر فرستاده‌اند.
 
در همین راستا، عبدالفتاح عثمان، معاون وزیر کشور مصر در امور رسانه‌ها اظهار کرد: 220 هزار نیروی پلیس به علاوه گروه‌های دیگر مسئولیت تامین امنیت انتخابات را برعهده می‌گیرند.
 
مصری‌های مقیم خارج نیز چند روز قبل در انتخابات در خارج از کشور مشارکت کردند. براساس رای گیری که در خارج از مصر صورت گرفت، السیسی 313 هزار و 835 رای مصری‌ها را به دست آورده و 52 / 94 درصد از آراء را به خود اختصاص داد و در مقابل حمدین صباحی 17 هزار و 207 رای را از آن خود ساخت و 48 / 5 درصد از آراء را به دست آورد.
 
این در حالی است که ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت که حامی محمد مرسی است، از حامیان خود خواست تا اعتراض‌های خود را در روزهای برگزاری انتخابات را تشدید و "ریاست خون " را تحریم کنند. جنبش "6 آوریل" نیز انتخابات ریاست جمهوری مصر را تحریم و اعلام کرد که انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسد. حزب مصر قدرتمند نیز اعلام کرده است که در انتخابات مشارکت نمی‌کند.
 
در همین حال، جنبش حماس نیز که از حامیان اخوان‌المسلمین است، اعلام کرده است: اراده مردم مصر هر چه باشد، به آن احترام می‌گذاریم.
 
قرار است نتائج این انتخابات در 5 ژوئن اعلام شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان