arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۶۰۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۸ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۳

مامور سیا در افغانستان لو رفت!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 
کاخ سفید به اشتباه نام مامور سیا در افغانستان را در فهرست مقامات آمریکایی که در سفر اوباما به افغانستان او را همراهی می‌کنند، نشاند. فاش شدن هویت ماموران مخفی آمریکا توسط دولت، هرچند به ندرت پیش می‌آید، اما سابقه دارد.

به گزارش ایسنا، یکی از خط قرمزهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) افشای نام ماموران این سازمان است. سیا با اشاره به تامین امنیت جانی ماموران‌اش به سختی هویت همکاران‌خود را فاش می‌کند. اما اکنون یک اشتباه، اصل سری نگهداشتن اسامی کارکنان سیا را مخدوش کرده است؛ اشتباهی که خشم سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را برانگیخته است، افشای "سهوی" نام رئیس سیا در کابل است.

به گزارش واشنگتن پست، نام این مقام بلندپایه‌ی اطلاعاتی آمریکایی در کابل به طور غیرعمد به مناسبت دیدار سرزده اوباما از افغانستان در فهرست نمایندگان بلندمرتبه آمریکایی که اوباما را در این سفر همراهی می‌کنند، آمده است.

بر پایه این گزارش در این فهرست از مامور سیا با عنوان "رئیس پایگاه" که در سیا به جاسوسان بلندپایه اطلاق می‌شود، یاد شده است. فهرستی که نام ۱۵ تن در آن آمده بود، برای گزارشگرانی که اوباما را در سفر به افغانستان همراهی می‌کردند، فرستاده شده بود.

اگر چه کاخ سفید به سرعت به این اشتباه پی برد و بار دیگر فهرست به روز شده اسامی را بدون نام مامور سیا یا همان رئیس پایگاه برای گزارشگران ارسال کرد اما در توییتر این "سهل‌انگاری" از دید کاربران مخفی نمانده و به شدت در مورد آن بحث می‌شود. اما نام این مامور تاکنون در خبرها فاش نشده است.

روزنامه واشنگتن پست اشاره می‌کند که دولت اوباما از نمایندگان رسانه‌ها درخواست کرده تا برای به خطر نینداختن امنیت این مامور سیا، رازداری کرده و بیش از این اطلاعاتی در این باره افشا نکنند. در گزارش واشنگتن پست سخنی از این که آیا رئیس تیم سیا در کابل در مقام خود باقی خواهد ماند یا نه، نشده است.

این رویداد یعنی فاش ساختن فعالیت‌های اطلاعاتی یکی از کارمندان سفارت آمریکا توسط دولت ایالات متحده یا نام مامور مخفی، مسئله‌ای است که به ندرت پیش می‌آید اما بی‌سابقه نیست.

به گزارش دویچه وله، در سال‌ ۲۰۰۳ افشای نام رئیس سیا در پاکستان خبرساز شد. این مامور مخفی سیا والری پلیم نام داشت. هویت والری پلیم بعد از آن افشا شد که شوهر او جوزف ویلسون دولت بوش را متهم به دستکاری در اطلاعات جهت جلب پشتیبانی برای حمله به عراق کرد. ویلسون بعدها گفت که افشای هویت همسرش با هدف انتقام از او صورت گرفته است.
نظرات بینندگان