arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۳

پاریس: ایران به تعهدات خود پایبند بوده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز سه‌شنبه با وجود اذعان به پایبندی ایران به تعهدات خود در قبال توافق ژنو، مدعی شد همکاری‌های ایران با آژانس در زمینه جنبه احتمالی نظامی «بسیار کند» پیش می‌رود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، پاریس روز سه‌شنبه به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داده و این گزارش را نشانه پایبندی به تعهداتش دانست.

«یوکیا آمانو» در گزارشی که روز جمعه منتشر شد، تائید کرد که تهران تاکنون بر اساس برنامه اقدام مشترک مورد توافق ایران و گروه موسوم به 1+5 عمل کرده و بخش اعظم ذخایر اورانیوم با غنای 20درصد خود را کاهش داده است.

«رومین نادال» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این رابطه گفت: «این نشان می‌دهد که ایران به تعهدات خود بر اساس توافق ژنو احترام می‌گذارد. این برای دستیابی به توافقی بلندمدت بین 6 کشور و ایران، امری ضروری است.»

بر اساس توافقی که روز سوم آذر پارسال در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، طرفین باید ظرف مدت 6 به توافقی جامع دست یابند. تاکنون 4 دور از مذاکرات جامع در شهر وین برگزار شده است. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اروپا نیز در همین چارچوب دیروز در استانبول دیدار کردند.

با وجود همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که وظیفه حسن اجرای توافق را بر عهده دارد و همزمان مجموعه‌ای دیگر از توافقات دوجانبه با ایران را پیش می‌برد، آقای نادال امروز گفته است که روند همکاری‌ها در زمینه «جنبه نظامی احتمالی» کند پیش می‌رود.

وی در این رابطه به خبرنگاران گفت: «با وجود تلاش‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همکاری با آژانس در مورد جنبه نظامی احتمالی بسیار کند پیش می‌رود.»

یکی از مباحث مهم در رابطه با ابعاد احتمالی نظامی به چاشنی‌های انفجاری موسوم به «بریج وایر» مربوط می‌شود که کاربری دوگانه دارد. با وجود آنکه استفاده از این چاشنی‌ها در صنعت معدن ضروری است، اما کشورهای غربی این چاشنی‌ها را به برنامه هسته‌ای مربوط کرده‌اند. آژانس در تازه‌ترین گزارش خود تائید کرد که تهران توضیحاتی را در این رابطه و استفاده‌های غیرنظامی از این چاشنی ارائه کرده و این اطلاعات در دست بررسی است.

پاریس که در جریان مذاکرات هسته‌ای مواضع سخت‌گیرانه‌ای اتخاذ کرده، امروز هم دستیابی به نتایج مشخص در همکاری‌های تهران و آژانس را لازمه دستیابی به توافق نهایی دانسته است. آقای نادال در این رابطه می‌گوید: «نتایج قطعی (در مذاکرات ایران و آژانس) پیش از نهایی کردن توافق بلند مدت، امری غیرقابل اجتناب است. باید از الان تا ماه جولای (ضرب الاجل 6 ماهه توافق ژنو)، کارهای بیشتری صورت بگیرد.»
نظرات بینندگان