arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۸۱۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۸ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۳

بی توجهی رسانه های خاص به سلامتی مردم

این رسانه ها، ابتدا موج دلواپسی را در موضوع مذاکرات هسته ای مطرح کردند، اما پس از تاکید مقامات عالیرتبه نظام بر حمایت از مذاکره کنندگان هسته ای، بهانه دیگری پیدا کرده و دلواپسی را به موضوعات مختلف مانند توقف تولید بنزین در پتروشیمی ها کشانده و سعی در تخریب عملکرد دولت کردند که این تخریب و هجمه ها بی پاسخ نماند و واکنش رییس ستاد کل نیروهای مسلح را به دنبال داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هرچند این دلواپسان، توجیهات مختلفی را در حمایت از بنزین تولیدی در پتروشیمی ها و مخالفت با واردات بنزین، مطرح می کنند، اما کاهش آلودگی هوای تهران در هفته های اخیر، سندی روشن است که شهروندان تهرانی می توانند با چشم خود آن را ببینند و دلواپسان قطع تولید بنزین آلوده در پتروشیمی ها نمی توانند آن را انکار کنند.

به گزارش انتخاب، براساس گزارش های رسمی، در هفته های اخیر، تهران 6 روز هوای پاک و 52 روز هوای سالم داشته که این میزان 6 برابر مدت مشابه در سال های گذشته است.

یوسف رشیدی رییس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز می گوید: هوای تهران در روندی کم سابقه از ابتدای سالجاری تاکنون در شرایط ناسالم قرار نگرفته است.

وی با بیان آنکه نداشتن هوای ناسالم در 3 سال گذشته در مدت مشابه در تهران سابقه نداشته است، افزود: یکی از دلایل عمده هوای سالم در تهران توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 است زیرا این بنزین دارای بنزن و ترکیبات هیدروکربنی بسیار پایین است، بنابراین میزان تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون هم کاهش می یابد.



** هشدار رییس ستاد کل نیروهای مسلح به جوسازی رسانه های خاص

بخش عمده ای از اخبار و تحلیل ها در دفاع از تولید بنزین آلوده در پتروشیمی ها توسط رسانه های خاصی مطرح می شود که در هفته های گذشته هجمه های جهت داری را در عرصه های مختلف علیه دولت آغاز کرده اند.

این رسانه ها، ابتدا موج دلواپسی را در موضوع مذاکرات هسته ای مطرح کردند، اما پس از تاکید مقامات عالیرتبه نظام بر حمایت از مذاکره کنندگان هسته ای، بهانه دیگری پیدا کرده و دلواپسی را به موضوعات مختلف مانند توقف تولید بنزین در پتروشیمی ها کشانده و سعی در تخریب عملکرد دولت کردند که این تخریب و هجمه ها بی پاسخ نماند و واکنش رییس ستاد کل نیروهای مسلح را به دنبال داشت.

سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم اعطای دانش نامه به دانش آموختگان دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی، اظهار داشت: بعضی اخبار بی ارزش و تفرقه انگیز هستند، بعضی ها هم شایعه، تهمت و بی مبنا هستند. من خطی و سیاسی عرض نمی کنم، حتی رسانه هایی که به نوعی به نیروهای مسلح مرتبطند خطا می کنند. برابر مشی و منویات رهبری حرکت نمی کنند باید روش شان را اصلاح کنند والا ما با آنها برخورد می کنیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: متاسفانه یک مقدار بازی های رسانه ای موجب تشویش اذهان عمومی می شود، یک مقدار در گوشی حرف زدن های غلط و یک مقدار جوسازی های سیاسی و یک مقدار هم نابسامانی احزاب و گروه های سیاسی در کشور باعث نابسامانی رسانه ها و تحلیل ها در کشور می شود. باید منافع حزبی، گروهی، دسته ای، سیاسی، تبلیغاتی، انتخاباتی، همه بایستی کنار برود و همت برای ساختن کشور و کمک به دولت برای پیشرفت کشور، وجهه همت همه قرار بگیرد.

وی افزود: مدیران رسانه ها باید جلوگیری کنند از انتشار اخباری که موجب تشویش اذهان مردم، تضعیف دولت و تخریب برخی از اقدامات می شود. باید با نیک سیرتی در همه این زمینه ها عمل کنیم که انشاءالله پیش برویم.

فیروزآبادی گفت: رهبری فرمودند که از دولت حمایت کنید، به پیشرفت کشور کمک کنید هرکس هر جا هست همان جا را بسازد، انتقاد مخرب نکنید، هو و جنجال نکنید، آرامش جامعه را به هم نزنید. خب اینها اصولی است که سیاسیون و رسانه ها باید به آن عمل کنند.



**ورود مجلس به تولید بنزین آلوده در پتروشیمی ها

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اظهار داشت: ˈما در گذشته در این باره سؤال کردیم و به ما گفتند که مشکلی ندارد اما هم اکنون گفته می شود که آلوده بوده است. البته من نمی دانم که این ها درست است یا نه اما در صورت درست بودن باید با افراد خاطی برخورد شود، سلامتی مردم شوخی نیست.ˈ

در واکنش به این اظهارات لاریجانی، فعالان عرصه محیط زیست استقبال کرده و خواستار ورود مجلس به این موضوع و پیگیری موضوع تولید بنزین آلوده در پتروشیمی ها و برخورد با خاطیان شده اند.



** افزایش بی سابقه آلودگی هوا و گسترش بیماری های قلبی و تنفسی

شدت آلودگی هوا که از گذشته ای نه چندان دور به جزیی جدانشدنی از هویت شهر تهران و کلانشهرها تبدیل شده، در سال های اخیر به شهرهای متوسط نیز کشیده شده و ابعادی جدی تر یافته است.

در پاییز و زمستان سال گذشته، ماجرای آلودگی هوای تهران، ابعاد جدی تری یافت به طوری که اوج آن در پدیده بارش باران اسیدی در شهر اهواز مشاهده شد که طی آن هزاران نفر از ساکنان این شهر دچار ناراحتی تنفسی شدند.

در مورد علل و ریشه های آلودگی هوا، انگشت اتهام به سوی عوامل مختلفی نشانه می رود، اما یکی از مهم ترین متهمانی که در چهار سال اخیر مورد توجه قرار گرفته، بنزین تولیدی در پتروشیمی ها بوده است.

در سال 1388 و پس از مطرح شدن تحریم بنزین، مسوولان وقت به سراغ افزایش تولید بنزین داخلی رفتند و پس از مدت کوتاهی از خودکفایی در تولید سوخت داخل و آمادگی برای صادرات سخن راندند.

همزمان با وارد شدن بنزین تولید داخل به باک خودروها به تدریج میزان آلودگی هوا افزایش یافت به طوری که گزارش هایی از افزایش میزان آلودگی در شهرهای متوسطی منتشر شد که تا آن زمان معضلی به نام آلودگی هوا نداشتند.

اخباری نیز از وارد شدن عناصر خطرناک به هوای کلانشهرها منتشر شد که برخی کارشناسان علت آن را تولید بنزین غیر استاندارد در پتروشیمی ها اعلام کردند که هرچند مسوولان وقت هیچ گاه این ادعاها را نپذیرفتند.

در روزهای پایانی فصل پاییز و همچنین روزهای ابتدایی زمستان سال گذشته معضل آلودگی هوا در کلانشهر جدی تر شد به طوری که مدارس شهر تهران در چندین نوبت تعطیل شدند.

سعید متصدی معاون انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست در مواجهه با این وضعیت، کیفیت سوخت خودروها در ایران را بسیار بحرانی دانست و اظهار داشت: بنزین تولید داخل نه فقط برای مصرف کل ایران بلکه حتی برای مصرف کلانشهرها هم کافی نیست و به همین خاطر سازمان محیط زیست پیشنهاد داده که بنزین استاندارد از کشورهای دیگر وارد شود.



** اقدامات عملی برای افزایش کیفیت سوخت خودروها

در سال های گذشته برنامه های متعددی برای تولید بنزین استاندارد در ایران و کاهش آلودگی هوا مطرح شده بود که هیچ یک از آنها به نتیجه نرسید و درحد وعده باقی ماند.

به عنوان مثال قرار بود، خودروهای سبک، سنگین و نیمه سنگین در سال های ١٣٨٩ و ١٣٩٠ استاندارد یورو ٢ را داشته باشند و طی سال های ١٣٩١، ١٣٩٢ و ١٣٩٣ این خودروها باید استاندارد یورو ٤ و از سال 1394 استاندارد یورو 6 را کسب کنند.

همچنین قرار بود، حداقل به میزان 8 میلیون لیتر در روز سوخت مطابق با استاندارد یورو 5 حداکثر تا پایان خرداد سال 1390 در جایگاه های سوخت شهر تهران عرضه شود که البته لازم نیست، خاطرنشان شود که هیچکدام از این اهداف در دولت گذشته محقق نشدند.

پس از این اقدامات ناموفق، دولت یازدهم، گام های عملی را در افزایش استاندارد سوخت خودروها آغاز کرد.

وزارت نفت دولت یازدهم برای کاهش آلودگی هوا، افزایش تولید بنزین استاندارد را در دستور کار قرار داد به طوری که در حال حاضر حدود 20 میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو 4 در پالایشگاه های شازند اراک و تهران تامین می شود.

اقدام بعدی وزارت نفت در افزایش کیفیت سوخت، قطع کامل تولید بنزین با منشاء پتروشیمی و افزایش واردات بنزین استاندارد است.

سعید ناقدی نیا رئیس امور مهندسی تولید شرکت ملی پالایش و پخش، با بیان اینکه به دستور وزیر نفت مقرر شده است، صرفا بنزین با کیفیت یورو 4 به کشور وارد شود، می گوید: مشخصات اصلی بنزین یورو 4 شامل آروماتیک کمتر از 35 درصد، گوگرد کمتر ppm 50، عدد اکتان بالاتر از 90 و میزان بنزن زیر یک درصد است.

به گفته رئیس امور مهندسی تولید شرکت ملی پالایش و پخش، اولویت وزارت نفت تامین بنزین با کیفیت یورو 4 است و برای این منظور محموله های وارداتی تنها پس از نمونه برداری و انجام آزمایشهای کیفی در بنادر تخلیه می شود.
نظرات بینندگان