arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۸۵۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۱ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۳

وزیر جهادکشاورزی: ایران در بخش کشاورزی سرمایه گذار خارجی می پذیرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  وزیر جهادکشاورزی در جمع صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی بخش کشاورزی فرانسه، گفت: شرایط ایران برای پذیرش سرمایه گذاران خارجی در بخش کشاورزی آماده است.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی افزود: براساس سند چشم انداز 20 ساله در افق 1404 و برنامه پنجم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران (94-1390)، تأمین نیازهای اساسی کشاورزی، برخورداری از سلامت و امنیت غذایی، رفاه و تامین اجتماعی، دستیابی به فرصت های برابر و توزیع مناسب درآمد در میان خانوارها و بهره مندی از محیط زیست مناسب و توسعه پایدار از جمله مواردی است که در بخش کشاورزی و توسعه روستایی به آن تاکید شده است.

وی اظهار داشت: از نظر بهره مندی از زمین، حدود 37 میلیون هکتار از اراضی ایران استعداد بالقوه کشت داشته ولی به دلیل محدودیت منابع آبی تنها 5/18 میلیون هکتار از اراضی یادشده به صورت دیم و آبی به تولید محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

وی ادامه داد: تولید محصولات کشاورزی ایران سالانه به بیش از 90 میلیون تن می رسد و در تولید و صادرات محصولات کشاورزی به ویژه محصولات باغی جزء 10 کشور نخست دنیا هستیم، در همین راستا ایران در تولید زعفران، انار و پسته جایگاه نخست جهانی، در تولید خرما و زردآلو رتبه دوم، در تولید انجیر و گیلاس مقام سوم و در تولید گردو و سیب درختی جایگاه چهارم را دارد.

حجتی تاکید کرد: جذب سرمایه مورد نیاز برای گسترش صنایع کشاورزی مطابق با استانداردهای بین المللی از اولویت های وزارت جهادکشاورزی است.

وی گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران با تصویب قانون حمایت و تشویق سرمایه گذاران خارجی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری برای بخش کشاورزی، تمام بسترهای لازم را برای ورود سرمایه گذاران خارجی فراهم ساخته است.

وزیر جهادکشاورزی افزود: روابط ایران و فرانسه از قدمت دیرینه ای برخوردار است و در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تنوع زیادی دارد.

حجتی گفت: در بخش کشاورزی نیز دو کشور از ابعاد مختلف تولید، آموزش، تحقیقات، تجارت و سرمایه گذاری روابط و تعاملات دیرپایی داشته اند و با در نظر گرفتن دستاوردهای مذاکرات اخیر ژنو، می توان افق های روشنی برای توسعه همکاری فیمابین در بخش کشاورزی ترسیم کرد.

وی با اشاره به اولویت های همکاری با کارفرمایان و صاحبان صنایع کشاورزی فرانسه، گفت: تولید محصولات سالم و ارگانیک در ایران و صدور آن به اروپا، ایجاد زمینه های سرمایه گذاری و استفاده در زمینه تولیدات دامی و شیلاتی و فرآوری محصولات لبنی، کشتارگاه ها و محصولات گوشتی، همکاری مشترک در زمینه بهره برداری از تجارب و فناوری های موجود در زمینه آبیاری تحت فشار، برداشت محصولات باغی و زراعی و فناوری های پس از برداشت و همکاری های علمی با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی به ویژه در زمینه صنایع کشاورزی، بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی و بازاریابی می تواند محورهای اصلی همکاری ها قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران براساس سند چشم انداز 20 ساله کشور تعامل سازنده و همگرایی با جهان براساس اصول عزت، حکمت و مصلحت همراه با رسیدن به رشد اقتصادی پایدار و رقابت پذیری بالا در عرصه کالا و خدمات را سر لوحه امور دارد، ضمن اینکه ایران با منابع سرشار انرژی همانند نفت و گاز، جمعیت جوان، بازارهای روبه گسترش و موقعیت ژئوپلتیک آن به ویژه از جنبه ترانزیتی در منطقه، موقعیت ممتازی را برای شرکای خارجی ایجاد کرده است.

نظرات بینندگان