arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۸۸۱
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۲ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۳

آیت‌الله مکارم شیرازی: تضعیف دولت به صلاح نیست ولی تذکر به آنها را لازم می‌دانم

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی، تضعیف دولت به صلاح نیست، گفت: ‏ما به دولت احترام می‌گذاریم و تضعیف را صلاح نمی‌دانم، ولی لازم می‌دانیم که تذکراتی را برای کمک به آن‌ها بگوییم، اینکه برخی از مسئولین گفته بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی، تضعیف دولت به صلاح نیست، گفت: ‏ما به دولت احترام می‌گذاریم و تضعیف را صلاح نمی‌دانم، ولی لازم می‌دانیم که تذکراتی را برای کمک به آن‌ها بگوییم.
«آیت الله مکارم شیرازی»، امروز ۸خرداد در درس خارج فقه خود، در مسجد اعظم قم، با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری (ع)؛ اظهارداشت: دین اسلام برای همسایه ارزش بالایی برخوردار است، در صورت که در فرهنگ مادی غرب توجهی به این مسئله نمی‌شود.
 
این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه اسلام، جامعه بشری را مجموعه‌ای مرتبط به هم می‌داند، ادامه داد: در جامعه مادی، انسان‌ها تنها هستند، در صورتی که در جامعه اسلامی هیچ کسی تنها نیست و صله رحم، احترام به همسایه و... از اعمال نیک محسوب می‌شود.
 
معظم له با بیان اینکه همسایه خوب مورد تاکید دین اسلام است؛ افزود: سزاوار است در جامعه اسلامی، همسایگان از حال هم با خبر باشند، چون رسیدگی به همسایگان، عذاب الهی را برمی دارد. ‏
 
وی با اشاره به اینکه این مسئله در مورد ممالک و کشورهای همسایه نیز صادق است، ابراز داشت: کشورهای غربی مشکل ممالک اسلامی را حل نمی‌کنند و متاسفانه با شیطنت، از آن طرف دنیا آمده‌اند و با ایران هراسی به دنبال دشمنی کشورهای همسایه با جمهوری اسلامی هستند.
 
آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: ایران یک وجب از خاک دیگران را نگرفته و نمی‌گیرد، اما غربی‌ها به قدری سمپاشی کرده‌اند که کشورهای اسلامی برای یکدیگر خط و نشان می‌کشند.
 
این مرجع تقلید با بیان اینکه متاسفانه برخی کشورهای اسلامی رفتار درستی ندارند، یادآور شد: با زوار خانه خدا که ضیوف الله هستند به چه نحو رفتار می‌کنند؟ مسائلی درباره شیعه و ایران منتشر می‌کنند که سر سوزنی صحت ندارد، آیا این توصیه اسلام درباره همسایگان است؟!
 
معظم له ادامه داد: مطرح کرده‌اند که در مساجد شیعیان نماز نخوانید، چون در آن قبور وجود دارد!، این مسائل بی‌پایه و اساس را مطرح می‌کنند، در حالی که ما اجازه نمی‌دهیم در مساجد میت دفن شود و مساجد این گونه نیست. بخشی که در حرم مطهر قبور علما در آن واقع شده است، نیز مسجد نیست.
 
وی تاکید کرد: اگر ممالک اسلامی دست به دست هم دهند، چنان قدرتی در دنیا ایجاد می‌شود که همه از آن حساب می‌برند، اما متاسفانه اگر نگاهی گذرا به وضعیت کشورهای اسلامی بیندازیم، به عمق توطئه دشمن پی می‌بریم، از این رو مسلمانان باید بیدار و هوشیار شوند.
 
این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به تفاوت‌های دو تمدن غرب و اسلام، گفت: تفاوت اساسی این دو تمدن در احساس مسئولیت است که در تمدن غربی کسی با کسی کار ندارد، اما در ‏تمدن اسلامی همه «کلّکم راع و کلّکم مسئول» هستند.
 
آیت الله مکارم شیرازی، امر به و معروف و نهی از منکر را از ویژگی‌های تمدن اسلامی خواندند و یادآور شد: متاسفانه این مهم مظلوم واقع شده و دو گروه موجب مظلومیت آن شده‌اند، یکی از این گروه‌ها تندرو‌ها هستند؛ ما می‌گویم با حرف زدن و موعظه حسنه باید سیئه را برطرف کرد، نه با خشونت. گروه دوم نیز با تساهل و تسامح موجب مظلمیت این امر شده‌اند.
 
معظم له با یادآوری اینکه برچیده شدن امر به معروف و نهی از منکر خواسته غربی‌ها است، بیان داشت: ‏باید تلاش کنیم که امر به معروف از مظلومیت خارج شود.
 
وی، برخورد با اراذل و اباش را کار دولت و نیروی انتظامی دانسته و خاطرنشان کرد: وظیفه عموم افراد جامعه، موعظه و تذکر لسانی است؛ اگر این برنامه‌ها به صورت جدی پیگیری شود، جامعه عاری از فساد خواهد شد.
 
آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی، تضعیف دولت به صلاح نیست، گفت: ‏ما به دولت احترام می‌گذاریم و تضعیف را صلاح نمی‌دانم، ولی لازم می‌دانیم که تذکراتی را برای کمک به آن‌ها بگوییم، اینکه برخی از مسئولین گفته بودند با زور شلاق نمی‌توان مردم را به بهشت بفرستیم؛ ما هم می‌گویم نباید با دست‌های خودمان درهای جهنم را به روی مردم باز کنیم.
 
این مرجع تقلید به اظهار نظر برخی از دولتمردان مبنی بر ممیزی نشدن کتاب‌ها اشاره کردند و افزود: کتاب غذای روح است.‌‌ همان طور که غذای جسم باید بصورت پاک و تمیز ارائه شود، چرا نباید غذاهای روحی سالم ارائه گردد.
 
ایشان همچنین با اشاره به برنامه‌های مخرب شبکه‌های ماهواره‌ای، بیان داشتند: اکثر برنامه‌های رسانه‌های خارجی و ماهواره‌ها مخرب و فاسد است، اگر بگوییم همه چیز آزاد باشد، باز کردن درهای جهنم است.
 
این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه نباید شعارهای غربی را سر دهیم، گفت: ما مسلمانیم و باید پایبند به ارزش‌ها باشیم. برادران عزیز مراقب صحبت‌ها باشند، نکند خدایی ناکرده از آن سوء استفاده‌هایی بشود و به مفاسد دامن زده شود.
 
معظم له در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برنامه‌های تعطیلی دروس حوزه، گفت: تا ۲۱خرداد درس‌ها ادامه دارد، ولی می‌بینیم که برخی‌ها از حالا درس را تعطیل می‌کنند، این کار اشکال شرعی دارد.

نظرات بینندگان