arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۸ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۳

واشنگتن پست: سرمایه گذاران آمریکایی رویای بازگشت به ایران را در سر می پرورانند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا – روزنامه واشنگتن پست روز چهارشنبه گزارش داد: در حالی که کارآفرینان ایرانی و آمریکایی شروع به تجسم بازگشایی کانال های تجاری مسدود شده می کنند، تجار آمریکا برای نخستین بار طی چند دهه، سرگرم بازدید از ایران هستند تا امکان فراهم سازی همکاری ها را در آینده بررسی کنند.

در این گزارش به قلم ˈجیسون رضائیانˈ آمده است: اگرچه تحریم هایی که مانع انواع متعدد داد و ستد بین دو کشور می شود، همچنان برقرار است، اما منعی برای سفر به ایران وجود ندارد.

میزبانان محلی در ایران می توانند مقدمات تهیه ویزا برای شهروندان آمریکایی برای بازدید از شرکت های سرمایه گذاری، بورس اوراق بهادار تهران، کارخانه ها، مزارع و موسسات فناوری پیشرفته را مهیا کنند.

دولت ˈحسن روحانیˈ رییس جمهوری ایران به طور فعالی این کشور را به سرمایه گذاران خارجی معرفی و شناسانده است ،اما در مورد آمریکا به طور ویژه چیز زیادی به زبان نیاورده است، اگرچه گمان می رود غول های نفتی و شرکت های خودروسازی آمریکایی از زمان روی کار آمدن وی، سرگرم مذاکره با همتایان ایرانی خود هستند.

براساس این گزارش، مشارکت طولانی مدت در بخش های انرژی و خودروسازی بین ایران و شرکت هایی در آلمان، فرانسه و ایتالیا در سال های اخیر کاهش یافته که دلیل آن تحریم های خاص اتحادیه اروپا علیه تهران بوده است.

به رغم کاهش سرمایه گذاری خارجی از طرف کشورهای غربی، برآورد کنفرانس سازمان ملل در زمینه توسعه و تجارت حاکی از این است که سرمایه گذاری خارجی مستقیم در ایران رو به افزایش بوده و در سال 2012 به 5 میلیارد دلار رسیده که عمدتا از طرف شرکت های چینی، روسی و ترکیه ای تامین مالی شده است.

اما حتی همین رقم هنوز به مبلغ 7 میلیارد دلاری که ایران برای آن برنامه ریزی کرده، نرسیده است و نیاز این کشور برای سرمایه های خارجی همچنان رو به رشد است.

اگرچه بعید است سرمایه گذاری های آمریکایی این شکاف را به زودی پر کند، افرادی که به تازگی از ایران بازدید کرده اند می گویند ظرفیت های سرمایه گذاری در بخش های مختلف، بالا است.

ˈدیک سیمونˈ مدیر شرکت مدیریت سرمایه گذاری و توسعه املاک ˈآر اس آیˈ در بوستون که یکی از سازمان دهندگان سفر اخیر کارآفرینان آمریکا، کانادا و انگلیس به ایران بود، اظهار داشت: فرصت های فوق العاده ای برای سرمایه گذاران آمریکایی وجود خواهد داشت و قطعا سرمایه گذاری در ایران را مورد توجه قرار خواهم داد.

این منبع می نویسد: در غیاب روابط دیپلماتیک، اینگونه تماس ها می تواند در جهت کاهش تنش بین دو دولت موثر باشد، بطوریه به گفته تحلیلگران، کاهش تنش هدف راهبردی دولت های ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا و روحانی در ضمن جریان داشتن مذاکرات هسته ای است.

ˈرضا مرعشیˈ مدیر محقق شورای ملی ایرانیان آمریکا نیز گفت: علاقه مندی سرمایه گذاران آمریکایی ها برای سفر به ایران نشانه اشتیاق آنان برای انجام تجارت و همکاری مشترک با تجار و بازرگانان ایرانی در داخل ایران است.

وی اضافه کرد که سیلی از درخواست ها از طرف آمریکایی ها برای سفر به ایران به شورای متبوعش سرازیر شده است. این سازمان که طرفدار ارتباط بیشتری بین ایرانی ها و آمریکایی هاست، یکی از معدود نهادهای غیردولتی در برقراری ارتباط عادی با مقام ها در دو دولت به شمار می رود.

اما برقراری مجدد تجارت با چالش های جدی مواجه خواهد بود که ممکن است از میان برداشتن آن، سال ها زمان برد.

به نوشته این روزنامه،در کنار تحریم ها و خط مشی های داخلی موسسات مالی آمریکا، مسائلی وجود دارد که سرمایه گذاری در ایران را به امر دشواری برای شرکت های آمریکایی تبدیل خواهد کرد.

ˈرامین ربیعیˈ مدیرعامل یک شرکت سرمایه گذار در تهران موسوم به ˈشرکای فیروزهˈ اظهار داشت که ˈسوبرداشت ها و سوتفاهمات اخیر در آمریکا در ارتباط با ایران به عنوان یک کشور، یک جامعه و یک بازار می تواند بزرگترین موانعˈ برای جذب سرمایه گذاری های آمریکایی باشد.

به اعتقاد دیگر اعضای جامعه تجار ایران، فرصت تبادل ایده ها و شروع تعامل در زمینه تجارت ممکن است به عنوان کارگشایی برای بهبود مناسبات سیاسی به کار آید.

ˈسیروس رزاقیˈ رییس یک گروه مشاوره ای فعال در زمینه توسعه تجارت بین شرکت های ایرانی و خارجی موسوم به ˈآراˈ اظهار داشت: افزایش مراودات ، سفرها و برقراری تماس ها و ارتباطات میان تجار و بازرگانان و سرمایه گذاران دو کشور سبب خواهد شد، یخ ها در روابط بین ایران و آمریکا، زودتر آب شود.

واشنگتن پست می افزاید: علاوه بر وجود ذخایر عظیم انرژی در ایران، صنایع دیگر این کشور از جمله بخش های ˈآی تیˈ و ˈنانوتکنولوژیˈ نیز جویای مشارکت های خارجی هستند.

آمریکایی های بازدیده کننده از ایران می گویند تحت تاثیر پیشرفت های مهندسان و برنامه نویسان ایرانی به هنگام مقایسه آنها با سایرین در کشورهای دیگر منطقه قرار گرفته اند و این پیشرفت ها به رغم محدودیت های فراوان وضع شده از طرف مقام ها در بخش اینترنت و ارتباطات به دست آمده است.

ˈکریستوفر شرودرˈ کارآفرین آمریکایی در بخش اینترنت که اخیرا از ایران بازدید کرده است، گفت: ایران با موقعیت جغرافیایی قابل توجه و استعدادهایش، آماده است پل ارتباطی مهمی بین شرق – غرب و شمال – جنوب باشد.از آنجا که ایران یک تولید کننده مهم میوه است، فرصت های مشترکی نیز در صنایع سنتی همچون کشاورزی وجود دارد.

ربیعی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: شرکت های آمریکایی می توانند از رونق اقتصادی در ایران و ظرفیت های فراوان این کشور برای مشارکت در بخش های مختلف سود برده و زمینه همکاری های مشترک را فراهم کنند.

نظرات بینندگان