arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۴ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳

جوادی آملی: حوزه علمیه ای که می خواهیم مطلوب باشد حوزه مستقل است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این مرجع تقلید روز پنجشنبه در اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم در سالن همایش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم افزود: نظام ارباب و رعیتی یعنی این که کسی فکر خود را ارباب فکر دیگران بداند و خدا به هیچ انسانی دستور نداده است تا نظام ارباب و رعیتی را ترویج کند.

وی اظهار کرد: بین ما که در حوزه های دینی به سر می بریم با جهان شرق و غرب مشترکاتی چون تشویق به علم وجود دارد اما مهم آن است که ارزش علم به معلوم است و معلوم به علم شرف می بخشد.

آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: علمی که معلول آن نحوه شناخت انسان و نحوه تسلط انسان بر مرگ است تا انسان را آسمانی کند علم واقعی است و تنها مکان برای یادگیری این علم حوزه های علمیه است.

این مرجع تقلید اظهار کرد: در فرهنگ قرآن کریم آن چه مایه الهی دارد ماندنی و آن چه مایه زمینی دارد رفتنی است، این در حالی است که پس از مرگ تنها سخن از توحید، ولایت و نبوت است و در عالم آخرت سخنی از هندسه و سایر علوم زمینی نیست.

آیت الله جوادی آملی گفت: آن چه بر محور حق باشد باقی خواهد ماند اگر زمین شناسی زمین را به عنوان این که فعل خدا است بشناسد علم او دینی می شود.

وی افزود: اگر کسی به عنوان فعل خدا بحث می کند معلوم او آیت حق تعالی است و علم او دینی است و اگر علمی اول و آخر علم را ذکر نکرد دینی نبوده و لاشه ای از دین را دارد.

آیت الله جوادی آملی گفت: اگر حوزه نتواند جا پای انبیا بگذارد موفق نشده است چراکه رسالت ما همان رسالت پیامبران است و باید از برخی مسائل که ممکن است جلوی روحانیت صف آرایی شود خودداری کنیم.

در ادامه همچنین آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: حوزه نو اندیش به نیازهای روز پاسخ می دهد و امروز اساتید اهل قلم در حوزه کم نداریم که باید قلم زده و فقط به تدریس کردن بسنده نکنند.

وی گفت: حوزه علمیه ای که می خواهیم مطلوب باشد حوزه مستقل است و منتقد بیداری باشد که نقاط ضعف را رصد کرده و به مسوولان گوشزد کند.

وی اضافه کرد: حوزه نباید در شرایط موجود زمان حل شود تا استقلال و هویت خود را از دست بدهد و نباید اسیر فرهنگ روز جامعه شویم.

عضو خبرگان رهبری گفت: حوزه ای می تواند هدایت کننده باشد که منتقد باشد و چنین حوزه علمیه ای می تواند با توجه به هجمه به دین داران موفق باشد.

حسینی بوشهری ادامه داد: حوزه ای که زمان زده شود و زمان آگاه نباشد زمین می خورد و حوزه ای بالنده می ماند که نیازها را ببیند و ضرورت های روز را رصد کند.

وی افزود: طلبه ای که پاسخ گو نباشد به درد هیچ نهادی نمی خورد و این جز خجالت چیز دیگری برای نظام نیست که فرد، کارمندی را بر طلبگی ترجیح دهد.

حسینی بوشهری با اشاره به ویژگی های حوزه علمیه مطلوب ابراز کرد: برخی حوزه را بی تحرک و راکد می خواهند تا آن چه در گذشته بوده است بدون تحولی جدید ادامه پیدا کند و معتقدند نیازی به تحول در برنامه ریزی های حوزه نیست که تعداد این افراد زیاد نیست.

وی بیان کرد: برخی در مقابل دسته گذشته نگاهی افراط گرایانه در قبال حوزه دارند و طلابی که با فضای دانشگاه و فضای سایبری آشنا هستند می خواهند فعالیت های ما به فعالیت های دانشگاهی نزدیک شود.

حسینی بوشهری ادامه داد: این افراد حوزه مدرن را می خواهند، البته ما هم معتقد به کار نو هستیم اما بین نگاه ما با این گونه از طلاب تفاوت وجود دارد.

وی بیان کرد: برخی دیگر نیز معتقدند حوزه نباید درجا بزند و نه این که به سمت دانشگاه شدن پیش رود، این در حالی است که باید اصالت های حوزه حفظ شود.

وی افزود: سنت های اصیل حوزه که بعد از قرن ها خود را نشان داده و در بعدهای مختلف خود را اثبات کرده باید زنده بماند و صیانت از دستاوردهای گذشته ضروری است.

امام جمعه موقت قم همچنین گفت : اداره حوزه علمیه با مشارکت اساتید ممکن است و اگر زمینه های این مشارکت مهیا شود به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

شانزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم روز پنجشنبه در سالن همایش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم آغاز شد و ظهر امروز به کار خود پایان می دهد.

در شانزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم از اساتید نمونه تجلیل به عمل می آید، رونمایی از سامانه جامع اساتید نیز از دیگر برنامه این اجلاسیه به شمار می آید.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان