arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۲۴۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۳

پاسخی از سر دلسوزی به اطلاعیه اخیر وزارت علوم درباره بورسیه ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در اطلاعیه با اشاره به بورسیه 3002 نفر در سال های 88 تا 92 ، اعلام کرده است که به تعهدات ایجاد شده قبلی دولت در قبال این افراد پایبند خواهد بود و معاونت دانشجویی بر اساس تعهدات قبل ، شهریه آنها را به دانشگاهها پرداخت کرده است.
در اطلاعیه وزارت علوم همچنین آمده است: جا دارد هم از عملکرد رسانه‌هایی که بدون توجه به آمار و ارقام، با حاشیه‌سازی موجبات آزردگی کلیه بورسیه‌ شدگان را فراهم آوردند و هم از عکس‌العمل‌های شتاب‌زده و هیجانی برخی دیگر از رسانه‌ها و افراد، عمیقاً احساس تأسف کنیم.

درباره اطلاعیه وزارت علوم نکات زیر قابل توجه است:

1 - بدیهی است که از میان این 3002 نفر که در سال های اخیر بورسیه شده اند ، افرادی هم وجود داشته اند که بر اساس صلاحیت های علمی بورسیه شده اند و لذا انتقادات صورت گرفته اساساً متوجه آنان نیست.

2 - وزارت علوم در بیانیه خود چنان ادبیاتی به کار برده و در نهایت هم چنان ابراز تأسفی از عملکرد رسانه ها کرده که گویا رسانه ها از نزد خود سخن گفته و آمار داده اند. این در حالی است که هر آنچه رسانه ها نوشته اند ، مستند به حرف های صریح معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان آن وزارتخانه است که به زبان سلیس فارسی در جمع خبرنگاران اعلام شده است.

از تنظیم کنندگان "متأسف" اطلاعیه وزارت علوم می پرسیم که این جملات از که بوده است :

-از میان این افراد معدل کارشناسی 228 نفر کمتر از 14 بوده که این رقم براساس آیین نامه ها می بایست بالای 14 باشد.
 
-از میان 1884 نفر معدل 305 نفر در دوره کارشناسی ارشد کمتر از 16 بوده که این رقم نیز باید براساس آیین نامه ها بالای 16 باشد.
 
-در پرونده 235 نفر هیچ عددی به عنوان معدل درج نشده است.

- براساس آیین نامه شرط سنی پذیرش دانشجویان بورسیه 33 سال است خاطرنشان کرد که از این تعداد 325 نفر فاقد شرط سنی بوده اند.

-در پرونده 183 نفر هیچ سند محضری برای خدمت پس از فارغ التحصیلی وجود ندارد.

-تا سال 1392، 729 نفر از مسیر فراخوان ها به بورس خارج از کشور اعزام شدند که تعدادی از این افراد شرایط اعلام شده در فراخوان ها را نداشتند.
 
-تمامی 1884 نفر تبدیل شدگان بورس خارج به داخل باید مسیر گزینش را برای پذیرش در دانشگاه ها طی می کردند اما نیمی از آنها هنوز نظر گزینش یا هیات مرکزی جذب وزارت علوم را ندارند.

- نام برخی از آقازاده ها و منسوبین نیز در میان اسامی این تعداد از دانشجویان وجود دارد.

اگر تنظیم کنندگان اطلاعیه وزارت علوم یادشان رفته ، به خاطرشان می آوریم که همه این ها را معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان را تنها 4 روز قبل از اطلاعیه ایشان گفته و خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) هم آن را در تاریخ 4 خرداد 1393 ، منتشر کرده است. در این چهار روز چه اتفاقی افتاده است؟

حال از تمام کسانی که می توانند فارسی بخوانند و بفهمند دعوت می کنیم بگویند آیا این جملات به چیزی جز تخلفات گسترده در بورسیه ها دلالت می کنند؟
این ها را نه رسانه ها از نزد خود گفته اند و نه استکبار جهانی شایع کرده است. اطلاعات و آماری هستند که خود مقامات رسمی دولتی در وزارت علوم اعلام کرده اند. پیشتر نیز اسنادی در خصوص دانشگاه علامه طباطبایی در رسانه ها منتشر شد که نشان می داد چه روندی در بورسیه افراد خاص طی می شده است.

3 - عصرایران به عنوان یک رسانه ، برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابراز تأسف می کند که برغم آن که 10 ماه است در دولت جدید از جریان بورسیه ها مطلع است، هنوز اقدامی در احقاق حقوق ملت نکرده و افرادی که به طور غیرقانونی بورسیه شده اند را شناسایی و اخراج نکرده و برای بازگرداندن وجوهی که بابت آنها صرف شده ، علیه شان اقامه دعوا ننموده است و هنوز وعده می دهد که اگر تخلفی بوده ، با آن برخورد خواهد کرد و بدتر از این که برای رسانه هایی که پیگیر ماجرا هستند اظهار تأسف عمیق می کند.

تأسف عمیق را باید به حال آموزش عالی کشور در "چند ده سال آینده" خورد که افرادی با سطح پایین علمی و صرفاً بر اساس توصیه و روابط بورسیه شده اند و عنقریب به عنوان استادان دانشگاه ها ، دانشجویان آینده را خواهند پروراند و تصور کنید که پزشک و مهندس و حقوقدان و پرستار و مدیر و دیگرانی که دانش آموخته مکتب "رانتخواران کم سواد" هستند، چه خواهند شد.

4 - محض اطلاع مسوولان شجاع(!) وزارت علوم ، این سخن حضرت علی (ع) در بدو خلافتش را یادآور می شویم که با توجه به غصب بیت المال در دولت قبل از خویش فرمودند که اگر بیت المال را مهر زنان شان هم کرده باشند، باز می گردانم و هرگز نگفتند که به تعهدات فراقانونی دولت قبلی متعهدند.

5 - با همه این اوصاف منتظریم وزارت علوم ، بعد از این که از تناقض گویی در خصوص بورسیه ها فارغ شد و بعد از آن که تأسف های عمیق اش برای رسانه ها به اتمام رسید، به وعده به تأخیر افتاده خود در خصوص برخورد با آنانی که به صورتی رانتی وارد بورسیه شده اند عمل کند و نتیجه را به طور مشخص اعلام کند. روزشمار وزارت علوم در این خصوص ، از همین امروز شروع می شود: امروز، 9 خرداد 1393 ، روز اول... !

منبع: عصر ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
1
8
احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
0
15
چطور مجلس محترم ساکت است و برای این موضوع تحقیق و تفحص نمیکند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
0
8
یکی هم به داد اونهایی برسه که مشکلی ندارن و قانونی بورسیه شدن و توی این دعواهای سیاسی حق اونا هم ضایع میشه
نظرات بینندگان