arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۴۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۳

كليدي كه بايد در خانه جست‌وجو كرد

* محمد سلطاني‌فر
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 در داستاني آمده است: سال‌هاي قبل مردي كليدي را در خانه گم كرده بود اما در بيرون منزل به دنبال آن مي‌گشت. هنگامي كه پرسيدند اگر كليد را داخل خانه گم كرده‌يي پس چرا بيرون از خانه به دنبال آن مي‌گردي، گفت: داخل خانه تاريك است و بيرون خانه روشن، براي همين بيرون به دنبال آن مي‌گردم!

آقاي ضرغامي هم اگر با بيان آمار و ارقام از تعداد كم بينندگان شبكه ملي سخن مي‌گويد و به دنبال علت آن مي‌گردد، بهتر است در خود صدا و سيما به دنبال كليد آن باشد. انداختن تقصير به گردن ديگران بسيار دير است چرا كه حداقل از سال‌هاي قبل اساتيد حوزه ارتباطات و بسياري از مقاماتي كه در حوزه ارتباطات دستي بر آتش داشتند اعلام كردند كه ماهواره‌ها مي‌آيند و به سرعت هم مي‌آيند. ماهواره‌ها آمدند و به سرعت فضاي ارتباطي را از آن خود كردند و دارند فرهنگ مردم را تغيير مي‌دهند و مسير زندگي‌شان را به نفع خود مصادره مي‌كنند.

اما مسوولان به شدت احساس راحتي و گمان مي‌كردند كه هيچ‌گاه اين پديده همچون يك بيماري، بدنه و پيكره جامعه را آنچنان در بر نمي‌گيرد تا مجبور شوند با ارائه اين آمار، توجيه‌گر اين موضوع باشند. اگر در سال‌هاي گذشته و قبل از انتقال وسيع اين بيماري، پادزهرهاي مشخصي را به پيكره اين بيمار تزريق و با افزايش برنامه‌هاي مناسب و نشان دادن بي‌طرفي خود در حوزه اطلاع رساني، توجه مردم را به رسانه‌هاي داخلي جلب مي كرديم، امروز مجبور نمي‌شديم اين آمار بلندبالا را اعلام كنيم. مثل مسوول جنگي كه وقتي ديد همه فشنگ‌هايش به پايان رسيده، گفت: اگر ابتداي جنگ اين اتفاقات مي‌افتاد آن‌وقت مجبور نمي‌شديم اين مطالب را تكرار كنيم!امروز رسانه‌هاي بسياري از كشورهاي دنيا به حدي مقبوليت و مشروعيت دارند كه اگر مطلبي از شبكه‌هاي اجتماعي عنوان شد تا استناد آن موضوع را از رسانه رسمي خود نيابند، آن را باور نمي‌كنند.

نمونه‌اش مردم كشور فرانسه‌اند كه وقتي مطالب، تحريفات يا شايعاتي در خصوص موضوعي مطرح مي‌شود تا آن را از رسانه‌هاي رسمي و دولتي خود نشنوند، نمي پذيرند. حالا چه شده كه در كشور ما مردم به اين وسعت از ارتباطات خود نيازمند رسانه‌هاي خارجي شده‌اند؟

البته نبايد اين نكته را فراموش كنيم كه رسانه‌هاي خارجي ابتدا منافع خود را در انعكاس اخبار و اطلاعات، در نظر مي گيرند و سپس به نسبت آن منافع، به بيان برخي مطالب مي پردازند. به بيان ديگر، در نوع دسته‌بندي خبرها، منافع خود را در نظر مي‌گيرند. اما اين نكته را هم بايد در نظر داشت كه آنها با رعايت اصول حرفه‌يي‌گري به خوبي مي دانند چگونه عمل كنند و چگونه فضاي رسانه‌يي را موجه جلوه دهند تا مردم‌شان براي يافتن اطلاعات درست و حقيقي، به دنبال منابع ديگري نروند. اين در حالي است كه ما امروز شاهد افزايش قارچ‌گونه ماهواره‌ها در كشور خود هستيم و قطعا هر روز نيز شاهد افزايش كمي و كيفي آنها خواهيم بود.بنابراين و از آنجا كه راديو و تلويزيون، مخاطبان بسياري دارد ضروري است تا مسوولان صدا و سيما به جاي اينكه بيرون از منزل به دنبال كليد بگردند در داخل خانه آن را جست‌وجو كنند.

منبع: اعتماد
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۷
دانشجو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
2
23
آفرین بر استاد عزیزم.زنده باشی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
12
14
بازهم بیشترین تاثیر را بر جامعه دارد کاش تلوزیون خلق نمی شد تا مردم همچون گذشته در صفا و صمیمیت زندگی می کردند و بجای دروغ و نفاق واعتیاد و ریا و....... محبت وانساندوستی ودرستکاری اعتماد و.....
نظرات بینندگان