arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۲ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۳

سیدحسن خمینی: دولت برای رفع محرومیت عزم جدی دارد/فقرا محترمند اما فقر محترم نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی با تاکید بر لزوم مقابله با قوانین و برنامه‌های منجر به گسترش فقر و محرومیت در جامعه، گفت: جامعه‌ای که در آن همه با هم دارا و غنی شوند، جامعه آرمانی است.

به گزارش ایسنا، نوه امام راحل صبح امروز (شنبه) در همایش کار و محرومیت در گفتمان امام خمینی(ره)، اظهار کرد: یکی از مباحث بسیار مهمی که در سال‌های آخر عمر حضرت امام مطرح شد، جنگ فقر و غنا بود و در فرمایشات مختلف ایشان این فراز را شنیدیم؛ اما این که به این ستیز برویم و طرفدار فقرا باشیم تا بر غنی پیروز شود، به این معنی نیست که همه فقیر شوند و این تفکر غلط است.

وی، مراد و مقصور از جنگ فقر و غنا را جنگ با سیستمی دانست که موجب پیدایش فقیر در مقابل غنی، ایجاد شکاف طبقاتی عظیم و فاصله بین دهک‌های بالا و پایین می‌شود.

سیدحسن خمینی ادامه داد: در نگاه اسلام، فقرا محترمند اما فقر محترم نیست. مستضعفان محرومند اما استضعاف امری پذیرفته شده نیست، زیرا تلاش‌ها برای از بین بردن آن است نه حاکم کردن آن.

نوه امام خمینی(ره) تصریح کرد:‌ ستیز با غنی، ستیز با نظام و سیستمی است که در آن غنی در مقابل فقیر قرار می‌گیرد؛ بنابراین اگر در جامعه‌ای همه با هم دارا و غنی شوند و دستشان به دهنشان برسد، نه تنها مذموم نیست، بلکه آرمانی است.

وی هدف جنگ فقر و غنا را از بین بردن سیستم‌های ظالمانه دانست و تاکید کرد:‌ مردان این مبارزه، همه آزادی‌خواه هستند و انسانیت از خصلت‌های بارز آنهاست. ممکن است عده‌ای یا گروه‌هایی جمع شوند و بنگاه خیریه راه‌اندازی کنند و در حد توان به کمک آیند ولی وقتی دولت‌ها و حکومت‌ها بناست که وارد این نبرد شوند، انتظار از آن‌ها ایجاد بنگاه خیریه نیست.

سیدحسن خمینی تصریح کرد: طبعاً ایجاد بنگاه‌های خیریه در جامعه واجب است ولی نگاه دولت و حکومت و یک نظام در مقابله با فقر و سیستم ظالمانه نباید صرفاً یک بنگاه خیریه باشد و چشم خود را در باقی وظایفش ببندد، بلکه باید در بلندمدت چشم‌انداز دولت‌ها به نقطه‌ای برسد که دیگر جامعه به ایجاد بنگاه خیریه در درون خود نیازی نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، یادگار حضرت امام در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه "اگر در جامعه آمار بی‌سوادی بالا باشد، خطرناک است"، افزود: بحث استضعاف با فقر متفاوت است؛ استضعاف آنجاست که کسانی مانع دستیابی دیگران شوند و آنها را ضعیف نگه دارند. یعنی عده‌ای قوانینی وضع و کاری کنند که فقر رشد اقتصادی مطلوب نداشته باشد ولی فقر آنجاست که کسی مانع مستقیم نشده بلکه کمکی نکرده است.

به گفته سیدحسن خمینی، در جنگ فقر و غنا باید با هر نوع قانون و قرارداد و برنامه‌ای که به گسترش فقر، محرومیت و ایجاد شکاف بیشتر طبقاتی می‌انجامد، مقابله کرد.

وی در پایان، بیکاری را از عوامل بزرگ پدیدآورنده فقر دانست و تاکید کرد: یکی از مهمترین ارکان دینی ما توجه به محرومان و خروج جامعه از فقر و محرومیت است. خوشبختانه در دولت عزم جدی برای رفع فقر و محرومیت وجود دارد و در نتیجه در این مسیر، وزارت کار و تشکل‌های کارگری هم باید هرچه بیشتر به کمک بیایند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان