arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۹ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۳

تحریم‌ها نه کاغذ پاره است، نه عامل همه مشکلات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد خوش‌چهره با اشاره به این که هم کاغذپاره دانستن تحریم ها و هم تمام مشکلات کشور را ناشی از تحریم ها دانستن غلط است گفت: مشکلات کشور ناشی از عوامل درون زا و برون زاست که باید با مدیریت مناسب رفع شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد خوش‌چهره امروز با حضور در نشست هم اندیشی اساتید که به موضوع دلواپسی از گره زدن چرخ زندگی مردم به مذاکرات هسته‌ای می‌پرداخت با بیان اینکه اقتصاد ملی کشور در شرایط فعلی از نظر یک برنامه ریز و یا یک فعال اقتصادی با دغدغه‌ها و مسائل مختلفی روبروست اظهار داشت: براساس برنامه پنجم توسعه قرار است نرخ رشد اقتصادی کشور تا 8 درصد برسد اما آمارهای فعلی اقتصادی کشور نشان از آن دارد که هم اکنون نرخ رشد اقتصادی کشور منفی 5.4 درصد است. که این امر حکایت از شکاف عمیقی با عددگذاری های دولت دارد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون نرخ رشد اقتصادی کشور با توجه به ظرفیت بالا و پتانسیل‌های موجود مناسب نیست افزود: در هدف‌گذاری‌ها قرار است قدرت اول اقتصادی منطقه باشیم. اما باید بگویم اجرایی شدن این امر مستلزم رعایت پیش شرط‌های مختلفی است که در صورت عدم اجرای آنها به این هدف با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور نخواهیم رسید.

این کارشناس اقتصادی ضمن بیان این مطلب که تورم، رکود و شکاف طبقاتی از واقعیت‌های این روزهای اقتصاد کشور به شمار می‌آید تصریح کرد: وضعیت فعلی کشور به هیچ عنوان شایسته ایران نیست. ظرفیت پایین تولید ملی عارضه‌ای است که باید رفع آن در بررسی عوامل درون‌زا و برون زا صورت گیرد تا تصمیمات غلط انجام نگیرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود شناسایی عارضه‌های اقتصاد کشور و اولویت بندی آنها را یکی از نکات اساسی برای محقق شدن اهداف کشور در برنامه پنجم توسعه به شمار آورد و تصریح کرد: باید دلایل ایجابی مشکلات فعلی کشور مورد بررسی قرار گیرد و مسئولان ارزیابی کنند که تا چه میزانی این معضلات درون‌زا و تا چه میزان برون‌زاست.

خوش‌چهره اضافه کرد: متأسفانه در تصمیم‌گیری‌ها به هیچ عنوان به عوامل درون‌زا و برون‌زا بودن مشکلات کشور توجه نمی‌شود که همین موضوع باعث می‌شود چالش‌های کشور هرساله با ابعاد جدیدتری روبرو گردد.

وی با بیان این مطلب که در مقطعی برخی از مسئولین اعمال تحریم‌ها را یک برگه کاغذ پاره دانسته و در مقطعی دیگر ریشه تمام مشکلات را تحریم‌ها می‌دانند و به هیچ عنوان به نتایج مناسبی درحل مشکلات دست پیدا نخواهیم کرد تصریح کرد: زمامداران کشور باید دو موضوع اقتصاد و سیاست را با در نظر گرفتن عوامل درون‌زا و برون‌زا بررسی کنند چرا که نباید به قول برخی 20 درصد مشکلات را به تحریم و 80 درصد را به سوء مدیریت‌ها محول کنیم بلکه باید دو گزینه تحریم و مشکلات داخلی با مدیریت مناسب برطرف گردد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه در اقتصاد کشور مسئله معاش و بهبود وضعیت مردم یکی از اهداف استراتژیک به شمار آمده و هر دولت با کارآمدی خود اقداماتی را انجام می‌دهند اظهار داشت: برای عملکرد دولت یازدهم نیز باید بگویم این دولت وارث یک شرایط سخت اقتصادی است که نباید به صورت غیرمعقول انتقادهایی را متوجه آن سازیم. بلکه اگر انتقاداتی هم مطرح است باید در اولویت بندی‌ها و در نظر گرفتن مسائل درون زا و برون زا در تصمیم گیری‌های دولت مورد توجه قرار گیرد.

وی تحقق وعده های دولت یازدهم را یکی از موضوعات اساسی به شمار آورد و گفت: در مقطعی دولت یازدهم اعلام کرد که 15 روزه موانع تولید را اعلام و اقدامات مناسب برای رفع آن را انجام می دهیم اما با گذشت چند ماه هنوز در این رابطه اقدام چشم گیری را از سوی دولت شاهد نبودیم.

خوش‌چهره ضمن بیان اینکه ایران با جمعیت 70 تا 80 میلیون نفری بازار بسیار بزرگی با ظرفیت‌های زیاد در حوزه اقتصادی به شمار می‌آید تصریح کرد: این جمعیت 70 میلیون نفری تقاضای زیاد دارد. مسئله مسکن این روز مشکلات متعددی را برای مردم به وجود آورده است. دولت سالانه باید یک و نیم میلیون مسکن تولید کند تا از بحران مسکن آن هم بعد از 5 سال خارج شویم.

وی اضافه کرد: 95 درصد چای کشور، 90 درصد روغن مورد نیاز کشور وارداتی است چرا از این ظرفیت و پتانسیل کشور برای نرخ رشد اقتصادی و جلوگیری از افزایش حجم واردات اقدام چشم گیری را انجام نمی‌دهیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر از ظرفیت داخل استفاده نکنیم با ضررهای بسیاری روبرو می‌شویم گفت: در مقطعی کارخانجات نساجی پتانسیل بالایی برای اشتغال داشتند اما در حال حاضر فقط با 30 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند که این موضوع در حوزه تولید ناخالص ملی بسیار قابل اهمیت است.

وی با تأکید براینکه گره زدن یک موضوع به معیشت مردم قطعا کار نابخردی است، تصریح کرد: هر دولتی در مقاطع مختلف با شعارهای خاصی روی کار آمده است اما به صورت کلی هر کدام از آنها کارکردهای مشابه اقتصادی را انجام می‌دهند که باید برای افزاش رشد نرخ اقتصادی کشور اقدام عاجلی صورت گیرد.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از اینکه در بودجه امسال نیز بیش از 70 درصد وابستگی به نفت مشاهده می‌شود اظهار داشت: این امر عقلانیت و ابتکار را از دولت ها می‌گیرد. نباید به درآمد حاصل از فروش نفت وابسته بود و واردات را افزایش دهیم.
نظرات بینندگان