arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۵۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۳

سهم کاربران ایرانی از اینترنت جهان از زبان جنتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی جنتی در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال مدیریت رابطه بین فرهنگ و رسانه های دیجیتال را از مهمترین دغدغه های سیاستگذاران کشور برشمرد و گفت: جهان امروز، جهان ارتباطات و رسانه‌ها است و هر کس که تسلط و برتری بیشتر و موثرتری بر فضای تولید و تبادل اطلاعات دارد، توان بالاتری در پیشبرد اهداف خود در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌یابد.

وی با بیان اینکه بسترهای تبادل اطلاعات دیجیتال، به واسطه پیشرفت‌های وسیع در حوزه فناوری‌های ارتباطی و رسانه‌ای اصلی ترین نقش را در خصوص جابه‌جایی اطلاعات و مفاهیم برعهده گرفته‌اند افزود: امروز پیشرفت‌های فنی در عرصه فناوری‌های اطلاعاتی بیشترین تاثیر را در حوزه فرهنگ به جا گذاشته و تحولات فرهنگی، زمینه وقوع بسیاری از تحولات در حوزه‌های دیگر را فراهم کرده است. براین اساس دولت یکی از اصلی‌ترین رسالت های خود را توجه به این حوزه مهم و مقابله با آسیب‌ها و بهره‌برداری از ظرفیت‌های آن می داند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ایران حدود 2 درصد سهم استفاده کنندگان از اینترنت جهان را به خود اختصاص داده و در رده 130 جهان قرار دارد گفت: ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما 61.6 درصد است و از حدود 45 میلیون نفر کاربر اینترنت در ایران، حدود 40 درصد درگروه سنی 20 تا 29 سال قرار دارند. این آمار نشان از میل و علاقه جوانان به استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی دارد و از طرفی لزوم نگاه ویژه و دقیق سیاستگذاران به این بخش را می طلبد.

وی گفت: علاوه بر 45 میلیون کاربر اینترنت که روزانه، زمانی نسبتا طولانی از وقت خود را به حضور در فضای مجازی و فعالیت در این دنیای گسترده و پهناور و استفاده از قابلیت‌های متنوع آن از جمله شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها، انجمن‌های گفتگو و سایر خدمات آن اختصاص می‌دهند؛ روزانه بالغ بر 40 میلیون نفر - ساعت، اشتغال به بازی‌های رایانه‌ای دارند که این موضوع هم فرصت‌های ویژه‌ای را فراهم کرده و هم کشور را با تهدیدات پیچیده‌ای مواجه ساخته است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه بالغ بر 100 میلیون سیم کارت تلفن همراه در کشور ما که جمعیتی کمتر از 80 میلیون نفر دارد، توزیع شده است خاطرنشان کرد: این در حالی است که محتوای موجود در بسترهای فناوری اغلب منشا گرفته از فرهنگی متفاوت از فرهنگ ایرانی اسلامی ا‌ست و ذهن مخاطب را با خود همراه می‌سازد که در نتیجه موجب بروز تغییرات خاصی در عرصه فرهنگی کشور اعم از فرهنگ‌های خاص و فرهنگ‌های عمومی حاکم بر جامعه می‌شود.

جنتی افزود: این موضوعی است که مخاطب ایرانی را دچار نگرانی می کند و وظیفه همه نهادها اعم از خصوصی و دولتی‌ است که در جهت تولید محتوای مناسب برای فرزندان این مرز و بوم گام بردارند و تسهیلات لازم را برای این موضوع فراهم کنند.

وی وظیفه دولت را فراهم کردن امکان دسترسی مناسب همه اقشار به این فناوریها و آموزش فراگیر جامعه و تربیت نیروی انسانی متخصص برای بکارگیری در نهضت عظیم تولید محتوای ملی دانست و افزود: به جرأت می‌توان گفت که هر چند فعالیت‌های خوب و نسبتاً موثری در این حوزه در کشور صورت گرفته، اما هنوز با جایگاه اصلی خود در سطح ملی و سطوح بین المللی فاصله بسیاری داریم که پیمودن این مسافت از سویی نیازمند عزم ملی مدیران، صاحب نظران و فعالان این حوزه است و از سویی دیگر ضرورت اعمال مدیریت جهانی را در سطوح دولتی و غیر دولتی نمایان می‌سازد.

جنتی گفت: اگر خواهان ایفای نقش موثرتر و جامع‌تر در مدیریت فرهنگی کشور هستیم، این مهم جز با توجه و تمرکز ویژه بر امر تولید محتوای دیجیتال میسر نخواهد بود؛ توجه بیشتر و عالمانه‌تر بر حوزه تولید محتوا ضروری است و باید تمام تلاش را بر تولید و انتشار محتوای غنی منطبق بر فرهنگ ایرانی – اسلامی  و با قابلیت انتشار در سطوح جهانی و بین المللی متمرکز کرد.

 

منبع: مهر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
saeid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
0
6
کمیت هست فقط ، پس کیفیت کو ؟؟
نظرات بینندگان