arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۳

سوالات اعتراضی از عبدالله گل در هاروارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک پروفسور ترکیه‌ای در دانشگاه هارواد از رئیس‌جمهوری ترکیه سوالاتی درباره سرکوب معترضان ترکیه از سوی پلیس در سالروز اعتراضات پارک گزی پرسید.

به نوشته روزنامه حریت، دکتر "امراه آلتیندیش"، یک متخصص پزشکی در دانشگاه آمریکایی هاروارد در جریان بازدید عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه از وی پرسید: شما شب‌ها چطور می‌خوابید وقتی مردم در ترکیه در حال مُردن هستند؟ آیا شما خجالت نمی کشید که رئیس چنین کشوری باشید؟

عبدالله گل در پاسخ به این پروفسور معترض گفت: حالا شما به حرفهای من گوش کنید. هیچ کس به شما اجازه نمی دهد که به این راحتی چنین سوالاتی بپرسید.

پروفسور آلتیندیش در جریان جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه هاروارد گفت: سالگرد اعتراضات پارک گزی است. من و همکارانم سال گذشته مقاله ای را چاپ کردیم و در آن نوشتیم که دولت شما هشت شهروند ترکیه ای را کشت، 90 تن را دچار عارضه مغزی کرد، مسبب نابینا شدن 9 تن شد و هزاران تن را با گاز اشک آور مسموم کرد.

وی با اشاره به مرگ برکین الوان، یکی از معترضان پارک گزی توسط پلیس گفت: اما خشونت ها در ترکیه ادامه دارد. هر روز سه زن کشته می شوند و هر روز چهار کارگر در محل کار به قتل می رسند. ارتشی که شما رئیس آن هستید، در دسامبر سال 2011 در روبوسکی 34 تن را کشت. آیا شما از اینکه رئیس جمهور این کشور هستید، شرم ندارید؟ آیا نمی‌بینید که خون از دستان شما چکه می کند؟ شما چطور می توانید در اینجا درباره دموکراسی به ما دروغ بگویید؟ شما شب ها چطور خوابتان می برد؟ نخست وزیر شما به یک پسر 14 ساله تروریست می گوید.

رئیس‌جمهوری ترکیه در پاسخ به وی گفت: این حوادث در کشورهای دیگر هم رخ می دهد. اعتراضات پارک گزی در ابتدا با اقدامات محدودی آغاز شد اما زمانی که چند حادثه رخ داد و برخورد مناسبی صورت نگرفت، سازمان‌های غیرقانونی به معترضان پیوستند. این روندی است که ما هم نگران آن هستیم. برخی از اطلاعات شما نادرست است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: سرکوب ، معترضان ، پاذک گزی
نظرات بینندگان