arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۵۸۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۳

وزیر کشور از خانواده شهدای 15 خرداد 1342 تجلیل کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صبح امروز و با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور از هفت خانواده شهید قیام تاریخی 15 خرداد 1342 که جان خود را در راه دفاع از ولایت و مرجعیت فدا کردند تجلیل شد.

بر اساس کتب تاریخی و بیان شاهدان عینی، آمار دقیقی از شهدای قیام تاریخی 15 خرداد سال 1342 ورامین و پیشوا در دسترس نیست زیرا در زمان قیام برخی از کارگران که از نقاط مختلف کشور برای درو به ورامین آمده و در این قیام حضور داشتند پس از شهادت شناسایی نشدند و از طرف دیگر به دلیل اینکه بسیاری از جنازه ها به مکان های نامعلومی برده شده یا به صورت گروهی دفن شدند امکان شناسایی پیکرها وجود نداشت.

تعداد دقیق شهدای 15 خرداد سال 1342 مشخص نیست

به هر ترتیب در قیام تاریخی 15 خرداد سال 1342 ورامین و پیشوا هفت ستاره درخشان به نام های حسن خانی، سید مرتضی طباطبایی، جعفر عرب مقصودی، امیر معصومشاهی، مصیب مهابادی، ابوالفاسم اردستانی و عزت الله رجبی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و تعداد کثیری از قیام کنندگان نیز زنده به گور شده و در حالی که جان در بدن داشتند به صورت دسته جمعی دفن شدند.

عباس برکان در حاشیه همایش ملی 15 خرداد و تجلیل از خانواده شهدای 15 خرداد سال 1342 در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هر ساله و در ایام 14 و 15 خرداد با حضور مسئولان کشوری و لشکری از خانواده شهدای 15 خرداد 1342 تجلیل به عمل می آید، البته مراسم تجلیلی در اردیبهشت ماه و در مدرسه شهدای 15 خرداد ورامین برگزار شد اما یکی از برنامه های اصلی و مهم همایش ملی 15 خرداد، تجلیل از خانواده شهدای 15 خرداد است.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ورامین افزود: خانواده شهدای 15 خرداد سال 1342 از یک ویژگی بارز و مهم نسبت به سایر خانواده شهدا برخوردار هستند و آن این است که این عزیزان، میوه های زندگی خود را قبل از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی در راه اسلام و مرجعیت فدا کردند و خون مطهر شهدای 15 خرداد روند پیروزی انقلاب اسلامی را سرعت بخشید.

وی اضافه کرد: همین عامل سبب شد که همواره امام راحل و مقام معظم رهبری به شهدای 15 خرداد با یک نگاه ویژه بنگرند به طوری که رهبری در جریان سفر به ورامین بیان داشتند که شهدای مظلوم و گمنام ورامین همچون ستاره های درخشانی نه فقط در آسمان ورامین بلکه در آسمان ایران اسلامی خواهند درخشید که این مسأله نشان دهنده حرکت بزرگ و آگاهانه مردم این منطقه در سال 1342 در زمان خفقان و اختناق رژیم است.

این مسئول بیان داشت: امروز نیز خانواده شهدای 15 خرداد 1342 ورامین و پیشوا در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی پیشگام هستند به طوری که همه شاهد بودند که در حرکت تاریخی مردم منطق ورامین در سال 1388 این خانواده ها نیز بار دیگر با حضور حماسی خود با آرمان های امام راحل و مقام معظم رهبری تجدید میثاق کردند.

کسی جرأت حمایت علنی از امام را نداشت

یکی از شاهدان عینی قیام تاریخی 15 خرداد سال 1342 در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قیام تاریخی مردم منطقه ورامین و پیشوا در سال 1342 را باید یک حرکت کم نظیر در تاریخ به شمار آورد زیرا در شرایطی که رژیم پهلوی در اوج قدرت قرار داشت و خفقان عجیبی در کشور حکمفرما بود و کسی جرأت حمایت علنی از امام را نداشت، مردم این منطقه با پوشیدن کفن و حرکت به سمت تهران از امام راحل به عنوان رهبر نهضت اسلامی و مرجع تقلید خود دفاع کردند.

رحمان حیدری افزود: اگرچه این قیام به ظاهر سرکوب و عده زیادی از مردم متدین این دیار شهید و یا مجروح شدند اما ثمره این قیام در کم تر از 15 سال مشخص و خون های مطهر شهدای 15 خرداد باعث پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.

وی ادامه داد: پس از دستگیری امام خمینی(ره) مردم ورامین، پیشوا و محمدآباد عرب ها بسیار ناراحت و نگران شدند به همین خاطر به صورت خودجوش در دفاع از ولایت حرکت کرده و برخی از کسبه نیز مغازه های خود را به نشانه اعتراض بستند که همین امر موجب دستگیری برخی از افراد شد.

تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه 15 خرداد

همچنین در ادامه سفر یک روزه عبدالرحمان فضلی، با حضور وزیر کشور از مقالات برتر چهارمین همایش ملی 15 خرداد تجلیل و از پژوهشگران برتر حوزه 15 خرداد تقدیر شد.

حجت الاسلام سید احمد حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فراخوان ارسال مقالات ویژه همایش ملی 15 خرداد از زمستان سال گذشته آغاز و پوستر این همایش در سطح دانشگاه های مختلف کشور عرضه و در معرض دید نخیگان دانشگاهی قرار گرفت.

راهیابی 50 مقاله به مرحله نهایی همایش ملی 15 خرداد

دبیر اجرایی همایش ملی 15 خرداد افزود: در چهارمین همایش ملی 15 خرداد سه محور اصلی با موضوعات اندیشه‌های امام خمینی (ره) و قیام 15 خرداد، اعتدال و انقلاب اسلامی و پیشگامان و دین‌مداری برای ارسال مقالات  انتخاب شد.

وی ادامه داد: از ابتدای تبلیغات همایش ملی 15 خرداد، پژوهشگران متعددی ابزار علاقه کردند تا در این همایش شرکت کنند که پس از بررسی های به عمل آمده بیش از 50 مقاله به مرحله نهایی و داوری چهارمین همایش ملی 15 خرداد راه پیدا کردند.

حسینی اضافه کرد: در این مرحله هیئت داوری متشکل از اساتید دانشگاه و مورخان تاریخ انقلاب اسلامی تشکیل شد و همه مقالات با دقت و بر اساس متد علمی روز و منابع تاریخی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

این مسئول عنوان کرد: پس از ارزیابی های صورت گرفته، 13 مقاله برتر انتخاب و در همایش امروز از پژوهشگران برتر این مقالات با حضور وزیر محترم کشور و مسئولان کشوری و استانی تقدیر به عمل آمد تا انگیزه ای برای دیگر محققان و پژوهشگران شود، همچنین در این همایش سه نفر از پژوهشگران تاریخی که مقاله ارائه کرده بودند، مقالات خود را برای حضار بیان داشتند و 10 مقاله نیز به صورت پوستر در معرض دید عموم قرار گرفت.

حسینی گفت: تاکنون به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا پنج جلد کتاب مقالات همایش ملی 15 خرداد در سال های مختلف چاپ و به عنوان گنجینه ای گرانبها در اختیار اساتید دانشگاه، مورخان و دانشجویان قرار گرفته است.

منبع: مهر
برچسب ها: شهدا ، قیام ، همایش ، مرجعیت
نظرات بینندگان