arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۴ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۳

نامه رئیس فراکسیون کارگری مجلس به وزارت صنعت و معدن پیرامون انحلال یک معدن

نماینده کارگران ذغال سنگ البرز غربی از جمع همین کارگران باقیمانده نیز تعداد زیادی درآستانه بازنشستگی از طریق اجرای قانون مشاغل سخت و زیا ن آور هستند که چنانچه این معدن طبق تصمیم اتخاذ شده منحل شود امکان بازنشستگی هیچ کدام از این کارگران وجود نخواهد داشت و همه آن‌ها بیکار خواهند شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس فراکسیون کارگری مجلس طی نامه‌ای از معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست تا به مدت یک سال انحلال شرکت ذغال سنگ البرز غربی (معدن سنگ‌رود) به تعویق بیفتد.

به گزارش انتخاب، «علیرضا محجوب» در این نامه که پیرو درخواست شورای اسلامی کار شرکت ذغال سنگ البرز غربی نوشته شده است، خطاب به «مهدی کرباسیان»، معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت فولاد ایران آمده است: با توجه به اظهارات شورای اسلامی کار شرکت ذغال سنگ البرز غربی مبنی بر خاص بودن وضعیت منطقه و نیز امکان ادامه فعالیت معدن از اجرای حکم انحلال حداقل به مدت یک سال جلوگیری شود.

مکاتبه دبیر کل خانه کارگر برای جلوگیری از انحلال شرکت ذغال سنگ غربی در حالی است که در اواخر سال گذشته مسئولان وزرات صنعت، معدن و تجارت با این استلال که به گفته کار‌شناسان ادامه بهره‌برداری از این معدن دیگر توجیه اقتصادی ندارد، تصمیم به انحال شرکت ذغال سنگ البرز غربی گرفتند.

در همین رابطه «مرتضی نیک‌پور» مسئول شورای اسلامی کار شرکت ذغال سنگ البرز غربی به خبرنگار ایلنا گفت: شایعه غیر اقتصادی بودن معدن زغال سنگ البرز غربی و اتمام ذخایر ان از سوی سازمان توسعه و ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در حالی مطرح است که این معدن همچنان سرشار از ذخیره معدنی ذغال سنگ است و در آمد حاصل از آن در دوره‌ای مخارج زندگی بیش از ۴ هزار کارگر را به طور مستقیم می‌داد.

وی در ادامه افزود: مسئله انحلال معدن البرز غرب در حالی قرار است از سوی هیات مدیره این شرکت در تاریخ ۳۱ خرداد ماه سال جاری صورت بگیرد که در حال حاضر ۴۲۵ کارگر در این واحد معدنی مشغول فعالیت هستند.

نماینده کارگران ذغال سنگ البرز غربی از جمع همین کارگران  باقیمانده نیز تعداد زیادی درآستانه بازنشستگی از طریق اجرای قانون مشاغل سخت و زیا ن آور هستند که چنانچه این معدن طبق تصمیم اتخاذ شده منحل شود امکان بازنشستگی هیچ کدام از این کارگران وجود نخواهد داشت و همه آن‌ها بیکار خواهند شد.

به گفته این فعال کارگری معدن زغال سنگ البرز غربی تنها منبع در آمدی اهالی بیش از ۵۰ روستا در دو منطقه «فاراب» و «خورگام» است که در صورت متوقف شدن تولید آن، علاوه بر خانواده‌های کارگری سایر اهالی منطقه نیز شرایط بد اقتصادی را متحمل خواهند شد.

نیک‌پور با بیان اینکه وضعیت اشتغال ومعیشتی مردم منطقه عمارلو از بعد زلزله سال ۶۹ شهرستان رودبار به دلیل از بین رفتن منابع اشتغال زایی به شدت کاهش یافته‌است، افزود: بعد از گذشت بیش از ۲۰ سال از وقوع زلزله هنوز اثرات منفی آن از بین نرفته و همچنان باقی است.

به گفته وی در آن دوره معدن زغال سنگ که تنها منبع در آمدی مردم محسوب می‌شد بعد از چندین ماه از تعطیلی معدن با بازنشستته وبازخرید خدمت حدود ۳ هزار کارگر مجددا با واگذاری به چند پیمانکار بازگشایی شد.

این فعال صنفی کارگری همچنین با اشاره به حادثه انفجار معدن سنگرود در سال ۸۶ اظهار داشت: حادثه انفجار معدن سنگرود به دلیل تجمع گاز متان باعث کشته شدن ۲۰ کارگر و مصدومیت شدید بیش از۵۰ کارگر دیگر شد که هم آن زمان مصدومان به دلیل شدت جراحت برای مداوا و درمان به کشور آلمان اعزام شدند.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان