arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۷۶۳
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۰ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۳

مخاطرات شراکت انحصاری با روسیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

احمد شیرزاد در گفت‌وگو با «شرق» تشریح کرد: روز گذشته سخنگوی سازمان انرژی اتمی خبر از آغاز به‌کار نیروگاه بوشهر پس از نزدیک به 115 روز تعطیلی داد. در حالی‌که قرار بود، عملیات تعویض سوخت 45روزه انجام شود. دلیل این تاخیر چه می‌تواند باشد؟

مدت زمان جابه‌جایی سوخت در نیروگاه‌های اتمی به طراحی آن بستگی دارد. برای اظهار نظر در این مورد باید در جریان جزییات طراحی آن باشیم. اما به طور کلی آرایشی از میله‌های سوخت در قلب رآکتور نصب می‌شود و میله‌هایی که به اندازه کافی کار کردند، میله‌های جدید جایگزین میله‌های کارکرده می‌شوند. اما به نظر نمی‌آید که نیروگاه بوشهر به اندازه‌ای کار کرده باشد که نیازی به جایگزین‌کردن باشد. چراکه مدت زیادی از آغاز فعالیت آن نگذشته و همچنین برق آنچنانی تولید نکرده است. ضمن اینکه تعویض سوخت نیازی به تعطیلی بلندمدت ندارد.

‌ آیا روس‌ها در این تاخیر مقصرند؟

با بررسی اجمالی در مورد نیروگاه بوشهر و رفتار روس‌ها معلوم می‌شود که روس‌ها شریک قابل اعتمادی نیستند. به این نکته هم باید توجه داشته باشیم که وابستگی نیروگاه بوشهر به روس‌ها نگران‌کننده است. برخی تصورشان این است که فقط وابستگی به آمریکا و اروپا بد است و وابستگی به روسیه مشکلی ندارد اما در حقیقت وابستگی کلا امری ناپسند است. الان در بحث نیروگاه ما یک شریک انحصاری به نام روسیه داریم که هر رفتاری دلش بخواهد می‌تواند داشته باشد. برخی دلواپسان که ژست «مصدقی» هم می‌گیرند طبیعتا باید نسبت به این مساله هم دلواپس باشند.

‌اما بحث پشتیبانی نیروگاه که سرویس و نگهداری جزیی از آن است هم مطرح است.

بحث سرویس و نگهداری وجود دارد اما اگر قرار باشد برای تعویض سوخت نیروگاه 70 روز بیشتر از موعد مقرر تعطیل باشد این دیگر عادی نیست. به نظر می‌رسد روس‌ها چندان علاقه‌مند به پایان کارشان در بوشهر نیستند. منافع روسیه در پایان حضورشان در نیروگاه نیست. از یاد نبریم که روسیه ساختن نیروگاه را 10، 20 سال طول داد، می‌تواند باز هم این کار را بکند.

‌ برای رفع این مشکل چه پیشنهادی دارید؟

باید شرایطی فراهم شود تا همه کشورها مانند روسیه در ایران امکان فعالیت داشته باشند. در صورت تحقق این امر اگر کشوری با قیمت بالا بخواهد کار کند یا به تعهداتش عمل نکند، می‌توانیم برویم سراغ یک کشور دیگر. در این صورت است که متخصصان ایرانی با قرارگرفتن در کنار آنها مهارت پیدا می‌کنند؛ مانند صنایع دیگر.

نظرات بینندگان