arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۷۹۲
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۲ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۳

آقای احمدی نژاد؛ سخنان «25 درصدی» را بگویید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از پایان دولت سازندگی، حامیان اصلاحات که عرصه نقد را فراهم تر از گذشته می دیدند، شروع به انتشار نقدهایی بر دولت قبل کردند که البته برخی از آنان هم اکنون اذعان دارند، زیاده روی در نقد، یکی از معضلات نقادی در دوران اصلاحات کشور بود که البته پس از پایان دولت اصلاحات نیز همین روش از سوی برخی منتقدانش تکرار شد.

اما پس از پایان دولت دهم، دولتی آغاز به کار کرد که شعار اصلی خود را رفتار بر مدار اعتدالگرایی در امور بیان می کند و همیشه حامیان خود را ـ چه با سخنرانی های صریح و چه از راه دیدارهای جداگانه با اصلاح طلبان و اصولگرایان ـ به این کار دعوت و تلاش می کند، از ایجاد جو افراطی در جامعه خودداری می کند، ولی دولت یازدهم که بنا بر اظهارات رئیس آن، تدبیر و امید را در سرفصل همه کارهای خود قرار داده، مورد نقد از طرف گروه های مختلف قرار گرفته است.

یک بخش از منتقدان دولت کنونی ـ که بیشتر اوقات در چند سال اخیر، همواره در جاده « احمدی نژاد ـ منتقدان» در حرکت رفت و برگشتی بوده اند ـ با بازگشت به گذشته و بیان مواضع قبلی رئیس جمهور و قرار دادن آن با مواضع کنونی، سعی در القای رفتار دوگانه دولتمردان فعلی دارند.

این منتقدان که موضع دولت روحانی در مذاکرات و همراهی اصلاح طلبان و آقای هاشمی با وی را جزو محورهای اصلی نقدهای خود قرار داده اند، سعی بر این دارند که نقد خود را شفاف بگویند؛ هرچند شاید گاهی بدون اطلاعات تخصصی باشد، ولی به هر حال از سوی افراد مشخص اعلام می شود.

اما دسته دیگر از منتقدان دولت، رفتاری متفاوت در پیش گرفته اند، زیرا در کنار انتقادهای هرازگاه خود از دولت، بیشتر به نقد منتقدان اصلی دولت یازدهم می پردازند و با دست یازیدن به موضوعاتی همچون نقل خبر به نقل از «منابع آگاه» و یا «خاطره نگاری از دیدارهای قدیمی احمدی نژاد»، سعی در حذف و تسویه حساب با دیگر منتقدان دولت روحانی دارند.

در این رویکرد جدید این رسانه ها با انتخاب برخی موضوعات و کلیدواژه های خاص و محوری که بیشترین حساسیت را در میان منتقدان دولت احمدی نژاد در پی داشت، سعی در ایجاد جو خبری در قالب تأیید و تکذیب های پس از انتشار خبر دارند که در میان آنها شاید اشاره ای هم به احتمال کاندیداتوری رئیس جمهور سابق برای انتخابات آینده ریاست جمهوری شود!

در یکی از خاطره گویی هایی که به تازگی به نقل از محمود احمدی نژاد مجددا انتشار یافته، ادعا شده است، وی در دیـدار با حامیـان دولت خود ـ در دی ماه سال 90 ـ می گوید: «اگر کسی در چنین موضع خدمتی قرار گیـرد که من قرار گــرفته ام، شاید حدود 10 درصـد از حرف هایش را بتواند بزند، حدود 25 درصدش را شاید بتواند بعد از تمام شدن مسئولیت در آینده بگوید و حدود 60 درصـدش را هـرگز نمی تواند بگوید، چون مصالح بالاتری هست، برای اینکه راه بماند، برای اینکه انقلاب حفظ شود».

در همین مطلب به ماجرای برکناری منوچهر متکی وزیر خارجه وقت هم اشاره ای می شود که اگر حتی بخشی از آن واقعیت داشته باشد، پیدا کردن واژه مناسب برای واکنش به چنین رخدادی، بسیار سخت و دشوار خواهد بود و آنچه دیده می شود، این است که هرچند قطار خاطره گویی حامیان رئیس دولت قبلی از ایستگاه «حامیان سابق احمدی نژاد» شروع به حرکت کرده، مطمئنا در ادامه راه در ایستگاه «حامیان اعتدال» هم توقفی خواهد داشت.

گرچه رفتار غیررسمی و بدون مسئولیت حامیان رئیس جمهور سابق در قالب خاطره گویی با رفتاری که محمود احمدی نژاد به آن مشهور است (شجاعت و صراحت) در تناقض است ، اما احمدی نژاد می تواند با آموزش نقادی شفاف و مبتنی بر اصول به این گونه از حامیانش و بیان همان «25 درصد» از واقعیات دوران ریاست جمهوری خود که حامیانش به نقل از وی اعلام کرده بودند ـ به شفاف شدن فضای سیاسی کشور کمک کند.

منبع: تابناک
نظرات بینندگان