arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۲ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۳

آغاز طوفان از مناطق جنوبی استان تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیر کل هواشناسی استان تهران با بیان اینکه طوفان امروز از صبح امروز آغاز شده است، گفت: طوفان از صبح امروز مناطق جنوبی استان تهران را فراگرفت و به مرور از شدت آن کاسته شد البته پیش‌بینی می شود شدت وزش باد و طوفان در بعد ازظهر امروز و فردا افزایش یابد.

محمدعلی عزیز اوقلی به تشریح جزییات طوفان غافلگیرکننده پایتخت پرداخت و با بیان اینکه روز دوشنبه یک پدیده جوی در نواحی جنوب استان تهران به شکل ایجاد ابرهای همرفتی داشتیم که منجر به جابجایی هوا و وزش باد شدید و گرد و خاک شد، گفت: این سامانه به حرکت شمال و شمال شرق خود ادامه داد. از روی مهرآباد و ابتدای شهر تهران عبور کرد و تا مرکز شهر را تحت تاثیر قرار داد.

وی ادامه داد: این جریان هرچقدر به نقاط شمالی شهر تهران رسید از شدت و سرعتش کاسته شد. سرعت بادی که دیروز ثبت شد در فرودگاه امام 108 کیلومتر بر ساعت و در فرودگاه مهرآباد 120 کیلومتر در ساعت بود.

سرعت باد قابل پیش‌بینی نیست

مدیر کل هواشناسی استان تهران با اشاره به پیش‌بینی وضع هوا در اطلاعیه‌های روز گذشته اظهار کرد: معمولا اگر وضعیت مخرب جوی داشته باشیم در پیش‌بینی‌های 24 و 48 ساعت آینده اعلام می‌کنیم. ما روز شنبه نیز اعلام کرده‌ بودیم که آسمان تهران در روز یکشنبه کمی ابری همراه با وزش باد و افزایش رگبار و رعد و برق خواهد بود. همچنین برای روز دوشنبه نیز آسمان نیمه ابری همراه با وزش باد شدید و رگبار و رعد وبرق در بعداز ظهر را پیش بینی کرده بودیم.

عزیزاوقلی افزود: ساعت 11 صبح روز گذشته نیز پس از تجزیه و تحلیل نقشه‌ها و تصاویر ماهواره هواشناسی ، آسمان تهران را در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه در بعضی ساعات روز به خصوص بعد از ظهر تا اوایل شب در بخش‌های شمالی استان از جمله فیروزکوه، دماوند، آبعلی و لواسانات همراه با رگبار شدید و رعد و برق پیش‌بینی کرده بودیم.

وی با بیان اینکه در این اطلاعیه آمده بود که در نقاط مستعد استان احتمال بارش تگرگ و در بخش‌های جنوبی بارش باران، رگبار، وزش باد شدید و گرد و غبار وجود دارد، گفت: نقشه‌های هواشناسی ما وزش باد شدید را نشان می‌دهند اما سرعت باد قابل پیش‌بینی نیست.

مدیر کل هواشناسی استان تهران "طوفان شدید گرد و خاک و شن توام با رگبار و رعد و برق" دیروز پایتخت را غافلگیرکننده خواند و گفت: علی رغم اینکه پیش بینی شده بود وزش باد شدید،‌ گرد و غبار، رگبار و رعد و برق خواهیم داشت اما سرعت را نمی‌دانستیم، مسئولان نیز تصور نمی‌کردند که شدت وزش باد تا این حد باشد که بتوانند تمهیدات لازم را به کار بگیرنند.

عزیزاوقلی ادامه داد: وزش باد و باران در بهار یک وضعیت تکرار شده بود و ما چند روز است که رگبار و رعد و برق را داریم، حتی وزش باد باعث شده بود آلودگی های هوای تهران خارج شود و هوا در این چند روز پاک باشد.

مدیر کل هواشناسی استان تهران با بیان اینکه تاکنون وزش بادی با این سرعت در تهران نداشتیم ، گفت:‌ این یک رکورد برای تهران طی چند سال اخیر است.

وی در ادامه به وضعیت جوی تهران در امروز و فردا اشاره و اظهار کرد:‌ب رای امروز و فردا نیز همین وضعیت را داریم اما شدت طوفان امروز کمتر از دیروز خواهد بود و شدت طوفان فردا نیز از امروز کمتر و همراه با رگبار، باران و رعد و برق خواهد بود.

عزیزاوقلی در خاتمه با بیان اینکه این پدیده از اوایل صبح امروز (ساعت 8:30) آغاز شده است، گفت: طوفان صبح امروز مناطق جنوبی استان تهران را فراگرفته بود اما از شدت آن کاسته شد البته از آنجا که اوج جریانات همرفتی معمولا در بعداز ظهرها اتفاق می‌افتد پیش‌بینی ما برای امروز و فردا نیز این خواهد بود که شدت وزش باد و طوفان در بعد از ظهر اتفاق می‌افتد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان