arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۹۶۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۴ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۳

بازخوانی چرایی برکناری اولین استاندار دولت تدبیر و امید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
استان البرز سی و یکمین استان ایران است. در بهمن ۱۳۸۸ لایحهٔ تأسیس این استان تصویب و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد و با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳۸۹/۴/۷ استان البرز شکل رسمی گرفت.

 در این طرح پیشنهادی کرج به عنوان مرکز استان درنظر گرفته شده‌است. این شهر در ۲۰ کیلومتری غرب تهران و در حوزهٔ استحفاظی استان تهران قرار گرفته بود که با جمعیتی بالغ بر ۱٬۶۱۴٬۶۲۶ نفر، چهارمین شهر پرجمعیت ایران پس از شهرهای تهران، مشهد و اصفهان محسوب می‌شود.

عیسی فرهادی به‌عنوان نخستین استاندار البرز انتخاب شد، درباره او گفته می‌شد از دوستان نزدیک سید صولت مرتضوی، معاون سیاسی وزیر کشور در دولت دهم است.

چند روز گذشته، نام این استان به دلیل برکناری استاندارش بر سر زبانها افتاد و در نهایت استاندار برکنار شده که گفته می شود نسبت دوستی نیز با رییس جمهور دارد به دلیل انتصابات رابطه ای خارج از عرف برکنار شد.

ماجرا از این قرار بوده که طاهر طاهری استاندار برکنار شده، به سبب پیشینه دوستی با شخص رییس جمهور چندان خود را به اجرای خواست های وزارت کشور موظف نمی دیده است؛ اندکی بعد روشن شد که پاره ای انتصابات رابطه‌ای موجب اعتراض شده و ناخرسندی وزارت کشور به جا بوده است.

شنیده شده که رییس جمهور از دخالت به نفع استاندار می پرهیزد و بر جلب رضایت نیروهای اعتدالی استان البرز تاکید می ورزد و در نتیجه با پیشنهاد وزارت کشور، هیات دولت به اتفاق آرا و در آستانه 24 خرداد  سید حمید طهایی - یکی از نیروهای قدیمی اجرایی- را به عنوان استاندار  البرز منصوب کرده تا تغییرات مورد نظر را اعمال کند.

از سوی دیگر قرار است همایش های اعتدال به مناسبت سالروز 24 خرداد و در استان های مختلف برگزار شود به آزمونی برای سنجش میزان همکاری مقامات اجرایی هر استان است، در واقع این همایش ها نوعی گزارش کار در یکسالگی دولت محسوب می شود که می‌تواند ارزیابی بر عملکرد مدیران دولتی باشد، باید دید چه کسانی از این آزمون به رستگاری می گذرند.

برکناری استاندار البرز چند نکته را در خود نهفته دارد.

اول، برکناری استاندار البرز، نشان از برخورد قاطع با هر گونه «رابطه سالاری» در دولت اعتدال است، آن گونه که رییس جمهور در ابتدای تشکیل دولت از آن سخن گفت.

دوم، استاندار برکنار شده که منصوب دولت یازدهم بود، هشداری برای همه کسانی است که به هر دلیلی برای خود حاشیه ای امن در دولت جدید می دانند که رییس جمهور بر تعهد و قولهایش به مردم پایبند بوده و بر اجرای قانون اصرار دارد، ان گونه که حتی استاندار منصوب خود را نیز حتی اگر سابقه دوستی داشته باشد بدون اغماض به دلیل تخلف برکنار می کند.

سوم، البرز که به دلیل پراکندگی قومیتها به ایران کوچک مشهور است، در دولت گذشته با همه اما و اگرهای فراوان به استان تبدیل شد تا شاید با بودجه استانی سامانی بگیرد. به نظر می رسد سایه اعتدال قرار است بر سر استانی با فاصله 45 دقیقه ای با پایتخت گسترده شود و مردم این استان بیش از پیش به اجرای قانون در البرز امیدوار باشند.

چهارم، در دولت گذشته اختیارات استانداران به شکل قابل توجهی افزایش یافت، به گونه ای که استاندار به مثابه یک رییس دولت در هر استان دارای اختیارات ویژه بود، البته عدم ثبات استانداران نتوانتس در دولت قبل به خوبی این شرایط ویژه به نفع مردم در استانها خود را نمایان کند.

 در دولت یازدهم نیز رییس جمهور تمایلی برای کاهش اختیارات استانداران ندارد و کماکان استانداران چه به لحاظ سیاسی و چه مالی و اعتباری واجد قدرت هستند و همچنان به روال گذشته کار خود را انجام می دهند، اما برکناری استاندار البرز در واقع هشدار دولت به استانداران است که دولت اعتدال با کسی عقد اخوت نبسته است و علی رغم نزدیکی به دولت چنانچه مردم از آنها راضی نباشند، باید از قطار دولت تدبیرو امید پیاده شوند.

منبع:  شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
1
9
وافعا این چنین است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
2
11
من یک البرزی هستم. اینها همه ی واقعیت نیستند.
ALI
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
1
3
به نظرم دومین استاندارمعزول قزوین خواهدبود.
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
2
11
امیدواریم تغییر بعدی در راس وزارت کشور باشو و تغییر بعدی در استاندار خراسان رضوی که عملا هیچ تحرکی نداره
کازرونی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
2
4
آقای روحانی فرماندار کازرون را برکنار کنید.
یاسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
1
4
چه معیاری
ناشناس
|
France
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
3
2
آفرین بر شجاعتشان
نظرات بینندگان