arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۵۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۵ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۳

ترکیه، قطر و عربستان سعودی در سوریه شکست خوردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 روزنامه ˈرادیکالˈ چاپ ترکیه نوشت : ترکیه، قطر و عربستان سعودی با محاسبات اشتباه خود در مورد اینکه دولت ˈبشار اسدˈ در کوتاه مدت سرنگون خواهد شد ،در سیاست خارجی خود در حوزه سوریه شکست خوردند.
 

به گزارش روز جمعه ایرنا،روزنامه رادیکال درمقاله ای تحت عنوانˈسوریه و سیاست ترکیه ˈ به قلم ˈچنگیز چاندارˈ مفسر سیاسی کهنه کار ترکیه این مطلب را منتشر کرد.

چاندار با تاکید بر اینکه ترکیه با وارد شدن به اختلافات مذهبی در واقع در سیاست خارجی خود راه اشتباه رفته است ، افزود: این سیاست دولت اردوغان در سیاست داخلی نیز تاثیر منفی در جامعه علویهای ترکیه دارد.

وی اضافه کرد:نباید از یاد ببریم درمیان کشورهای منطقه که در بحران سوریه دخیل شده و شکست خورده اند، ترکیه نیز حضور دارد و سیاست آنکارا نیز در قبال سوریه با شکست بزرگ مواجه شده است.

چاندار افزود: دولت اردوغان با هدایت جنگ نیابتی در حوزه مذهب تلاش داشت که به یکی از بازیگران مهم منطقه تبدیل شود و به دلیل اینکه آنکارا در این سیاست علویهای خود را نیز رنجیده کرد ، جامعه ترکیه وارد دو قطب علوی ، سنی شد و اردوغان در تظاهراتهای ضد دولتی علویها را مورد حمله لفظی قرار داد و کمال قلیچدار اوغلو رهبرحزب مخالف جمهوریخواه را به عنوان حامی ˈبشار اسد ˈ رییس جمهوری علوی سوریه معرفی کرد و به این ترتیب خشم علویان ترکیه علیه خود را بر انگیخت.

چنگیز چاندار در پایان مقاله خود نوشت: ترکیه باید هر چه سریعتر در سیاست خارجی خود در قبال سوریه تجدید نظر کند ، و باید جسورانه مسیر و رویکرد خود را تغییر دهد.

وی افزود : این نیاز به بخاطر پیروزی بشار اسد در انتخابت ریاست جمهوری سوریه نیست ، بلکه بخاطر اینست که ترکیه نباید شان خود را به اندازه ای پایین بیاورد که در افکار جهانی به عنوان کشوری که جنگ افروز می باشد و به اختلافات مذهبی دامن می زند شناخته شود.
نظرات بینندگان