arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۵۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۹ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۳

عراقچی: مذاکره فردا با آمریکا سه جانبه است/تلاش می‌شود که مناقشه بر سر اوکراین در مذاکرات ما بی‌تاثیر باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
"سیدعباس عراقچی" عضو تیم هسته‌ای کشورمان صبح امروز در گفتگوی تلفنی با شبکه خبر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه ضرورتی ایجاب کرد که قبل از مذاکرات رسمی با گروه 1+5 با کشورهای آمریکا و روسیه مذاکره شود گفت: مذاکره با 6 کشور سخت و پیچیده است و باید مواضع این کشورها با یکدیگر هماهنگ باشد چون ایده‌های مختلف دارند.
 
وی تصریح کرد: مذاکرات دو جانبه در قبل و بعد از گفتگوها رایج و همواره بوده که یا در حاشیه جلسات و یا قبل و بعد جلسات برگزار شده البته ما با روسیه و چین به طور مرتب مشورت کرده‌ایم که بر این اساس یا ما به پکن و مسکو رفته‌ایم و یا آنها آمده‌اند.
 
معاون حقوقی وزارت خارجه اضافه کرد: مذاکره دو جانبه با آمریکا فقط در حاشیه گفتگو با 1+5 بوده اما این بار چون مذاکرات به مراحل جدی رسیده می‌خواهیم مشورت جداگانه داشته باشیم.
 
وی افزود: مذاکره با آمریکا برای فردا و پس فردا تنظیم شده چون بیشتر تحریم‌ها توسط ایالات متحده اعمال شده و سایر کشورهای عضو 1+5 در آن دخالتی نداشته‌اند.
 
عراقچی اظهار داشت: جلسه فردای ما با آمریکا سه جانبه خواهد بود و هلگا اشمید معاون خانم اشتون در آن حضور خواهد داشت.
 
معاون وزیر خارجه کشورمان بیان داشت: در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در رم کنفرانس خلع سلاح برگزار می‌شود که آنجا با ریابکوف دیدار می‌کنیم و یک دور مذاکره دو جانبه برگزار خواهد شد که احتمالاً با چند کشور اروپایی هم در همانجا مذاکره خواهیم داشت یا اینکه هفته آینده قبل از عزیمت یکی از همتایان من از این کشورها به تهران خواهد آمد و ما این مذاکرات دو جانبه را خواهیم داشت تا بتوانیم با آمادگی بیشتری در مذاکرت 26 تا 30 خرداد شرکت کنیم.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مناقشه اوکراین بین آمریکا و روسیه تأثیری در مذاکرات گذاشته است یا خیر اظهار داشت: در عالم روابط بین‌الملل چیزی نیست که بر هم تأثیر نگذارد اما  تلاش روسیه و غرب در مذاکرات این است که موضوع اوکراین تأثیری در مذاکرات نگذارد و همه طرف‌ها این تلاش را کردند که 1+5 در مسیر خود پیش برود.
 
عراقچی درباره موضوع مذاکراتش با شرمن بیان کرد: هیچ موضوعی غیر از مباحث هسته‌ای با 1+5 مطرح نمی‌شود و همواره بر این امر تأکید کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: موضوع مذاکره فردای ما با آمریکا بحث هسته‌ای است و از موضوعاتی که بر روی آن‌ صحبت می‌شود در خصوص تحریم‌ها است که باید برداشته شود، البته رییس هیئت آمریکا قائم مقام وزارت خارجه این کشور است یعنی پس از آقای جان کری نفر دوم وزارت خارجه ایالات متحده است که خانم شرمن هم آقای ویلیام برنز را همراهی می‌کند.
 
معاون حقوقی وزارت خارجه کشورمان افزود: آقای برنز سابقه حضور در این مذاکرات را دارد و در ژنو نقش مؤثری داشت و امیدواریم حضورشان مثبت باشد.
 
عراقچی در پایان خاطرنشان کرد: من و آقای تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه مسئولیت هیئت کشورمان را بر عهده داریم.
نظرات بینندگان