arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۳

اتاق بازرگانی: پسته‌های آمریکایی وارد بازار ایران شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به دلیل افزایش قیمت خشکبار و به‌خصوص پسته در ایران، آمریکا درحال جذب بازار‌های ایران در جهان بوده و حتی در حال صادرات پسته خود به ایران است.

علا میرمحمدصادقی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اعلام تورم 26.5 درصدی در صادرات کشور اظهار کرد: گران شدن کالا در ایران به صادرکنندگان لطمه زده و باعث می شود که بازارهای هدف را از دست بدهیم.

وی ادامه داد: ما باید به هر ترتیبی که هست وضعیتی را برای کالاهای صادراتی ایجاد کنیم که بتوانند نرخ رقابتی با سایر کالاها درجهان داشته باشند.

صادقی با اشاره به این‌که افزایش نرخ و تورم داخلی در صادرات ما تاثیر زیادی گذاشته است، گفت:‌در مورد برخی از کالاها رفته رفته در حال از دست دادن بازارهای خود درجهان هستیم.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که به طور مثال نرخ خشکبار درایران فوق العاده افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: این درحالی است که آمریکا صادرات پسته خود را افزایش داده و حتی آن را به ایران نیز صادر می کند.

وی با بیان این‌که دلیل این موضوع این است که قیمت تمام شده پسته و خشکبار در آمریکا کمتر از ایران است، بیان کرد: ما باید تلاش کنیم که صادرات ایران توان رقابتی خود را از دست نداده و بتواند بازار خود را حفظ کند.

صادقی افزود: باوجود تلاش صادرکنندگان شاهد تورم بالا در صادرات هستیم که همین موضوع آسیب زیادی را وارد کرده است.

به گفته عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران، با وجود روند افزایشی حجم صادرات کشور تورم صادراتی قدرت رقابت کالاهای ایرانی را در بازارهای جهان از دست داده و رفته‌رفته تعداد بازارهای هدف کاهش می‌یابد.

وی با بیان این‌که باید تلاش کنیم کمبودها را جبران کنیم، تصریح کرد: قیمت تمام شده برای کالاهای صادراتی در ایران در حال افزایش است و به مرور زمان باعث می‌شود توان رقابتی خود را از دست بدهیم. لذا دولت و مردم باید کاری کنند تا تولید افزایش یافته و در راستای آن با کاهش نرخ تمام شده کالا قدرت رقابت پذیری را بالا ببریم.

صادقی در پایان با تاکید بر این‌که اگر کالای تولید نداشته باشیم نرخ تمام شده افزایش می‌یابد، گفت: ما نمی توانیم در دنیا حقوق خود را تامین کرده و همچنان سهم خود را در بازارهای جهان حفظ کنیم.
نظرات بینندگان