arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۵۷۳۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۳

ایران و آمریکا؛ چشم در برابر چشم!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در دولت یازدهم با آغاز مذاکرات دو جانبه میان هیات‌های ایران و آمریکا پس از 10 سال وارد فاز اصلی خود به لحاظ تکنیکی می‌شود.

بر اساس اعلام مقامات ارشد ایرانی و آمریکایی قرار است هفته جاری مذاکرات دوجانبه و رسمی میان معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 صورت گیرد. کارشناسان روابط بین‌الملل طرفدار واقع‌گرایی همواره در سال‌های گذشته بر این مساله تاکید داشته‌اند که مساله هسته‌ای موضوعی میان ایران و آمریکا است و تا زمانی که این دو کشور بر سر یک میز ننشینند و مسایل‌شان را حل و فصل نکنند، این موضوع به سرانجام نخواهد رسید.

اهمیت ملاقات دو جانبه و رسمی مقامات ایران و آمریکا از یک‌سو و حضور غیرمنتظره ویلیام برنز، مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در تیم مذاکراتی که از کارشناسان خبره و آشنا به مسایل ایران به ویژه موضوع هسته‌ای است و سابقه مذاکرات رسمی و غیررسمی با مقامات ایرانی را در چند سال اخیر داشته است،‌ مذاکرات هسته‌ای را به مرحله حساس و نهایی خود نزدیک کرده است.

یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با اشاره به حضور برنز در مذاکرات دو جانبه به همراه شرمن تاکید کرد که حضور معاون وزیر خارجه آمریکا که رتبه‌ای بالاتر از خانم شرمن در وزارت خارجه دارد حاکی از "جدیت" و "اراده" آمریکا در مذاکرات هسته‌ای است. وی گفت: حضور برنز در مذاکرات که سابقه مذاکرات چندجانبه و دوجانبه با ایران داشته است نشان‌دهنده تلاش آمریکا برای تقویت تیم مذاکره‌کننده ایران است.

گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و آمریکا روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه (19 و 20 خرداد) در ژنو برگزار می‌شود.

به گفته سید عباس عراقچی، رییس هیات آمریکایی بیل (ویلیام) برنز نفر دوم وزارت امور خارجه آمریکا و جانشین جان کری است و خانم شرمن نیز وی را همراهی می‌کند.

هم‌چنین هلگا اشمید، معاون اشتون نیز در مذاکرات روز دوشنبه با هیات آمریکایی حضور دارد و هیچ موضوعی غیر از مباحث هسته‌ای با 1+5 مطرح نمی‌شود.

در این‌باره علیرضا داوری، کارشناس مسایل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌ای ایسنا درباره گفت‌وگوهای دو جانبه ایران و آمریکا و حضور غیرمنتظره ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: هر گونه توافقی که در مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا صورت گیرد به طور مستقیم بر مذاکرات اواخر خرداد‌ماه (26 تا 30) میان ایران و 1+5 تاثیر خواهد داشت.

او با مثبت خواندن روند مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: به روند مذاکرات خوشبین هستم و معتقدم باید اجازه داد دیپلماسی "لبخند" پیش رود. آقای روحانی در سیاست خارجی و پیشبرد مذاکرات هسته‌ای و حل و فصل مساله مصر است و به نظر می‌آید طرف مقابل نیز به همین میزان بر به نتیجه رساندن مذاکرات تاکید دارد.

داوری با تاکید بر این‌که ایران و آمریکا تعیین‌کننده مذاکرات هسته‌ای هستند گفت: تا زمانی که ایران و آمریکا به توافق نرسند هیچ اتفاقی در روند مذاکرات رخ نمی‌دهد.

وی درباره حضور برنز در مذاکرات دو جانبه با ایران تاکید کرد: حضور ویلیام برنز با توجه به آشنایی‌اش با مسایل ایران در مذاکرات بسیار حایز اهمیت و نشان‌دهنده اهمیت مذاکرات با ایران از نظر آمریکا و تقویت کننده تیم مذاکراتی‌شان است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با بیان این‌که مساله ایران در سیاست خارجی آمریکا در سال‌های گذشته و دولت‌های مختلف همواره یکی از مهم‌ترین موضوعات بوده است اظهار کرد: رییسان جمهور آمریکا آن‌قدر که درباره مساله ایران به کنگره و سنا گزارش می‌دهند درباره مسایل دیگر پاسخ‌گو نیستند و این نشان‌دهنده اهمیت مساله ایران برای آمریکاست.

او درباره نگارش متن توافق جامع میان ایران و 1+5 و اختلاف‌نظرهای موجود میان دو طرف گفت: اگر به روند مذاکرات این طور نگاه شود که باید توافق جامع صورت گیرد من احساس می‌کنم که دو طرف به آن‌چه مدنظرشان است، رسیده‌اند.

داوری با اشاره به عجله برخی مقامات و کارشناسان برای به نتیجه رسیدن مذاکرات خاطرنشان کرد: موضوع هسته‌ای در هشت سال گذشته در بن‌بست بوده است و هیچ خروجی نداشته است و راهکارهایی که اکنون برای پیشرفت در مذاکرات پیدا شده است نیازمند تلطیف و حوصله است. نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات و اختلاف‌نظرها در مدت کوتاهی حل و فصل شوند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: مذاکرات ، خبره ، هیات ، دوجانبه
نظرات بینندگان