arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۵۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۴ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۳

کابوس ویروس کشنده کرونا پایان یافت

اولین نمونه مشاهده شده از این بیماری در کرمان بود که موجب مرگ یکی از شهروندان شد. بنا به گفته مراجع دولتی غیر از آن مورد دو مورد دیگر از این بیماری در کرمان مشاهده شد که تاکنون کنترل شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اخبار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت حاکی از آن است که پیشروی بیماری "کرونا" در کشور متوقف شده است. امروز رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد "هیچ مورد جدیدی از ابتلا به کرونا مشاهده نشده است." پیشتر دانشگاه علوم پزشکی کرمان از کنترل این بیماری خبر داده بود.

به گزارش انتخاب،  در دو هفته اخیر کابوس بیماری ویروسی "کرونا" بر کشور سایه افکنده بود. این بیماری که در یک ماه اخیر در عربستان و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس قربانیان زیادی گرفته است در دو هفته اخیر وارد ایران شد.

اولین نمونه مشاهده شده از این بیماری در کرمان بود که موجب مرگ یکی از شهروندان شد. بنا به گفته مراجع دولتی غیر از آن مورد دو مورد دیگر از این بیماری در کرمان مشاهده شد که تاکنون کنترل شده است.

وزارت بهداشت ایران می گوید مورد جدیدی از ابتلا به کرونا در کشور گزارش نشده است. محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: «به جز سه مورد ابتلا به کرونا ویروس در کرمان که نتایج آزمایش آنها قطعی بود، هیچ مورد جدید دیگری ظرف روزهای گذشته مشاهده نشده است.»

این مقام وزارت بهداشت اظهار کرد: «از زمان مشاهده ابتلا به این ویروس در کرمان، 70 نفر از اطرافیان سه بیمار یاد شده مورد بررسی‌های آزمایشگاهی قرار گرفتند که خوشبختانه نتایج همه این آزمایش‌ها منفی بود.»

بیماری کرونا ابتدا در کرمان موجب مرگ یک بیمار شد پس از آن مشخص شد پزشک آن بیمار و پرستار او نیز مبتلا به این ویروس هستند.

پس از مشخص شدن ابتلای این افراد به ویروس کرونا، وزارت بهداشت تلاش گسترده ای را برای اطلاع رسانی در این زمینه انجام داد. به نظر می رسد اقدامات وزارت بهداشت تاکنون نتیجه بخش بوده است.

دو روز پیش دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام کرد که کرونا در این استان کنترل شده است. مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پرشکی کرمان گفت: «با اطلاع‌رسانی به موقع و اقدامات مناسب دانشگاه و همکاری ارگان‌های ذی‌ربط بیماری کرونا در کرمان کنترل شد.»

وزارت بهداشت همچنین اقداماتی را برای ممانعت از ابتلای حجاج ایرانی در عربستان به این بیماری صورت داد و گروه های ویژه ای را به عربستان اعزام کرد.»

با وجود اینکه وزارت بهداشت از مهار کرونا می گوید اما با اطمینان نمی توان در این باره سخن  گفت. روزنامه شهروند 17خرداد درباره پیشروی خاموش این بیماری هشدار داد و نوشت: «شمار مبتلایان درحال افزایش است، منبع آن هم همان مراسم ختمی بود که این خانواده کرمانی در آن شرکت داشتند. همان جا بود که کرونا تعدادی از افراد حاضر در مراسم را گرفتار کرد و درنهایت منجر به فوت یکی از آنها شد. هنوز هم مشخص نیست کدام‌یک از افراد حاضر در مراسم ختم، ناقل بیماری است.»

کرونا ویروس خانواده بزرگی از ویروس ها است که عامل درصد بالایی از سرماخوردگی های معمولی و بیماری های خفیف تنفسی است که همه ما آنها را تجربه کرده ایم و اغلب پس از چند روز، سیستم ایمنی بر این ویروس غلبه کرده و سلامت بازیافته می شود.

ویروس عامل مرس MERS نیز از همین خانواده است که علاوه بر علائم تنفسی در برخی افراد باعث بروز علائم گوارشی مانند تهوع یا اسهال نیز می شود؛ همانگونه که در بسیاری از موارد، ویروس های دیگر نیز می توانند چنین ترکیبی از علامت ها را داشته باشند؛ به همین دلیل تشخیص نوع بیماری فقط بر عهده پزشک معالج است.

درحال حاضر ۸۰۴ نفر در ۱۸ کشور جهان مبتلا به این بیماری شده‌اند که از این تعداد ۳۱۲ نفر فوت کرده‌اند و بیشترین موارد مبتلایان در عربستان با ۶۸۹ مبتلا و ۲۸۳ مورد فوتی بوده است. بسیاری از کشورهای خاورمیانه در معرض این بیماری قرار دارند.

منبع: فرارو
نظرات بینندگان