arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۵۹۲۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۳

عبدالله گل: از روند کنونی مذاکرات ایران با 1+5 حمایت می‌کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: از روند کنونی مذاکرات ایران با 1+5 در زمینه پرونده هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم.

عبدالله گل ظهر امروز (دوشنبه) به وقت آنکارا در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهور ایران با خوش‌آمدگویی به روحانی و هیأت ایرانی گفت: دو کشور ایران و ترکیه از نظر فرهنگی‌، تاریخی و زمینه های مختلف دیگر دارای اشتراکات زیادی هستند و مقامات دو کشور تلاش داشتند که روابط دو کشور را بیش از گذشته توسعه دهند.

وی با اشاره به دیدار امروزش با حسن روحانی گفت: این دیدار مفید و پربازده بود و ما مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و توافقات دو کشور در زمینه‌های مختلف و این‌که چطور همکاری‌های دو کشور را بیش از گذشته ارتقا دهیم، را بار دیگر مرور کردیم.

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان این‌که اراده دو کشور در راستای گسترش روابط ایران و ترکیه است و زیرساخت‌های لازم در این زمینه فراهم شده است گفت: امروز نیز قراردادهای مهمی بین مقامات دو کشور به امضا رسید.

وی با بیان این‌که در حال حاضر سطح روابط دو کشور 15 میلیارد دلار است و هدف ما این است که آن را به 30 میلیارد دلار گسترش دهیم، تصریح کرد : در بین مقامات دو کشور پتانسیل و اراده لازم برای تحقق این موضوع وجود دارد.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: ایران در سایه سیاست‌های جدیدی که پیگیری می‌کند در تلاش است که اقتصادش رابه جلو ببرد و بخش خصوصی رشد بیشتری کند.

وی با بیان این‌که فعالان اقتصادی هر دو کشور را برای سرمایه‌گذاری بیشتر تشویق می‌کنیم گفت: ایران و ترکیه دو کشور بزرگ منطقه هستند و همکاری‌های بین دو کشور باعث استقرار ثبات و امنیت هر چه بیشتر در سطح منطقه خواهد شد.

عبدالله گل به مذاکرات مقامات دو کشور در مورد مسائل منطقه اشاره کرد و گفت: ما در این چارچوب مشورت‌هایی داشتیم که چطور می‌توانیم مشکلات منطقه را حل کنیم و از درد و رنج‌ها در منطقه بکاهیم.

وی با اشاره به عزم دو کشور در راستای مبارزه با تروریسم گفت: دو کشور در تلاش هستند که گام‌های موثر و مفیدی بردارند تا منطقه به ثبات و صلح هر چه بیشتر دست پیدا کند.

عبدالله گل همچنین گفت: ما معتقدیم که موضوع هسته‌ای ایران باید از طریق دیپلماتیک حل شود و به این موضوع باور داریم. موضع کشور ما شفاف است ما در منطقه هیچ کشوری را نمی‌خواهیم که صاحب سلاح هسته‌ای شود باید منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی به دور باشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: از سوی دیگر هیچ کشوری را نمی‌توان از حقش برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای محروم کرد. باید استانداردهای جهانی را مد نظر قرار داد و همکاری‌های شفاف و روشنی با آژانس‌ بین المللی انرژی اتمی وجود داشته باشد و حق همه است از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشد.

وی با اشاره به مذاکرات ایران با گروه 1+5 تصریح کرد: این مذاکرات خوب است و ما از روند کنونی مذاکرات ایران با 1+5 در زمینه پرونده هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم و مثل گذشته از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نمی‌کنیم.

عبدالله گل با تاکید بر این‌که باید از پتانسیل دو کشور برای توسعه روابط استفاده کنیم، گفت: ایران و ترکیه می‌توانند در حوزه‌های مختلف همکاری‌های مشترکی داشته باشند.

وی با بیان این‌که اقتصاد ایران به رهبری دکتر روحانی و سیاستهای ایشان به سمت اقتصاد رقابتی و پربازده در حال حرکت است گفت: باید تلاش کنیم قراردادهای که بین دو کشور به امضا رسیده اجرایی شود.

رئیس‌جمهور ترکیه در پایان تاکید کرد: این سفر می‌تواند نقطه عطفی بسیار مهمی در روابط دو کشور باشد و ما از امروز می‌توانیم میوه‌های قراردادهایی را که بین دو کشور امضا شده است، بچینیم.

منبع: ایسنا
برچسب ها: قرارداد ، دیپلماتیک ، صلح ، سلاح
نظرات بینندگان