arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۵۹۲۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۶ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۳

مسجدجامعی: فروش ریه‌های تهران در ازای یک میلیارد تومان/ در حریم شهر مشکلاتی فرارویمان قراردارد

همچنین وحید نوروزی شهردار منطقه 18 پیش از سخنان رئیس شورای شهر تهران در این نشست با اشاره به اینکه حریم شهر تهران در این منطقه، 62.5 کیلومتر است که با بخش‌هایی از اسلامشهر و شهرقدس دارای اشتراک بوده، گفت: در یک مقطع زمانی، وسعت حریم منطقه 18 آنقدر زیاد بود که تبدیل به شهرستان‌های کوچک در این منطقه شده و در حقیقت ایجاد این شهرکها به معنای کاهش وسعت حریم شهر تهران بعنوان فیلتر تنفسی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در جریان این بازدید چند ساعته، وضعیت جغرافیائی، تنوع بافت مسکونی و همچنین اراضی حریم شهرداری منطقه در مجاورت با شهرهای قدس و اسلامشهر مورد بررسی قرا رگرفت و تصمیمات لازم از سوی اعضای شورای اسلامی شهر در محل اتخاذ تا مشکل موجود در این بخش حل گردد.

به گزارش انتخاب، پس از انجام این بازدید، احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران طی سخنانی با اشاره به معضلات بوجود آمده درحریم شهر تهران،اظهار کرد: در حریم شهر مشکلاتی فرارویمان قراردارد که علت آن بیشتر به ساختارآن مرتبط است و در این زمینه نه تکلیف شهرداری و نه تکلیف استانداری و فرمانداری مشخص نبوده و تداخل وظیفه بیشتر باعث این نابسامانی است.

این مقام مسئول همچنین در ادامه به تدوین آئین‌نامه‌ای برای بررسی قواعد و قوانین موجود در ارتباط با حریم شهر تهران اشاره و اظهار داشت: قانون در این زمینه حرف متقنی نمی‌زند، بنابراین قصد داریم با حضور سه عضو از شورای شهر تهران و همکاری وزارتخانه‌های مسکن و کشور در راستای شکل‌گیری این آئین‌نامه اقدام کنیم.

همچنین وحید نوروزی شهردار منطقه 18 پیش از سخنان رئیس شورای شهر تهران در این نشست با اشاره به اینکه حریم شهر تهران در این منطقه، 62.5 کیلومتر است که با بخش‌هایی از اسلامشهر و شهرقدس دارای اشتراک بوده، گفت: در یک مقطع زمانی، وسعت حریم منطقه 18 آنقدر زیاد بود که تبدیل به شهرستان‌های کوچک در این منطقه شده و در حقیقت ایجاد این شهرکها به معنای کاهش وسعت حریم شهر تهران بعنوان فیلتر تنفسی است.

وی ادامه داد: از مجموع تعداد هفت ناحیه شهرداری منطقه 18،دو ناحیه در حریم بوده که اکثر مشکلات این منطقه در این دو ناحیه می باشد و علاوه بر این تداخل کاری با چندین فرمانداری در حریم نیز بسیار زیاد است.

شهردار منطقه 18با اشاره به با این نکته که به دلیل منافع اقتصادی ساخت‌وساز درحریم منطقه برای شهرداریها‌ی شهرهای اطراف در آمد زا تلقی شده، تصریح کرد: آنها حاضرند که محدوده فضای سبز و حریم شهر که به عنوان ریه‌های تهران محسوب می‌شود را در ازای یک میلیارد تومان که می پندارند مبلغ بالائی است،براحتی مجوز ساخت ساخت‌و‌ساز صادر می‌كند.

نوروزی همچنین با انتقاد ازبرخی افرادذی نفوذ که موجب ایجاد چهاردیواری‌هایی در اطراف حریم شهر شده، تصریح کرد: این چهاردیواری‌ها به مرور زمان تبدیل به ساختمان شده و سبب از دست رفتن حریم شهر می‌شود و بنابراین نباید اجازه دهیم که حاشیه‌نشینی تقویت شود چرا که در این صورت ساخت‌وساز به مرور زمان در حریم شهر انجام و با افزایش این ساخت و سازها، وسعت فضاهای سبز طبیعی و اراضی کشاورزی کاهش و نهایتا" موجب افزایش جمعیت در این قسمت می شود و انتظار تأمین امکانات شهری و رفاهی برای این افراد نیز از دیگر مشکلاتی است که گریبانگیر ادارات، نهادهاو سازمانهای دیگر می شود.

وی درادامه از وجود منطقه ای به نام "ترشنبه" دراین بخش ازپایتخت خبر دادکه در آن آثار فرهنگی که از سوی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده، وجود دارد و متأسفانه به دلیل ساخت و سازهای اولیه در حال از بین رفتن است.

به گفته شهردار منطقه 18، باید تقسیمات کشوری در این زمینه دقیقا" مشخص و مرز بین شهر تهران و اسلامشهر تفکیک گردد،چرا که تنها راه برون رفت از این مسئله توجه ویژه به تقسیمات کشوری است.

نوروزی دربخش دیگری ازسخنان خویش بااشاره به این نکته که برخی کارخانه هافاضلاب وپسماندهایشان رادر حریم تخلیه می نمایند،اظهار داشت:اگرحریم زیست محیطی وحریم روی کاغذتعیین نشود،فاجعه جبران ناپذیر برای شهروندان بدنبال دارد.

حسین خانلری مدیرکل حریم شهر تهران در ادامه این نشست پیرامون محدوده حریم شهر تهران در طرح راهبردی گفت: در طرح راهبردی حریم شهر تهران 5917 کیلومتر پیش‌بینی شده است که طرح راهبردی حریم تهران از خروجی‌های طرح جامع در سال 92 به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید.

به گفته خانلری،درگذشته، حریم شهرتهران در حوزه این شهر 1200 کیلومتر بود که در طرح راهبردی حریم تهران 5917 کیلومتر پیش بینی شده است.

مدیرکل حریم شهر تهران با اشاره به این نکته که تداخل مدیریت شهری و سایر دستگاه‌های اجرایی در این زمینه به قوت خود باقی است، گفت: باید نگاهی یکپارچه به مدیریت حریم شهر تهران به منظور ساماندهی آن داشته باشیم و در این راستا نیز اقدام کنیم.

احمد مسجد جامعی رئیس، مهدی چمران، احمد دنیامالی، هادی پیرهادی، پرویز سروری، محمد سالاری،محمدحقانی ازاعضای شورای اسلامی شهرتهران، علی رضا نادری معاون شهرسازری و معماری شهردار تهران،وحید نوروزی شهردار منطقه 18 و حسین خانلری مدیرکل حریم شهرتهران در این بازدید حضور داشند.
منبع: مهر
برچسب ها: ریه ، حریم ، شهرداری ، وزارتخانه
نظرات بینندگان