arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۰۳۱
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۳

همه دستاوردهای سفر روحانی به ترکیه

اکنون که بحث هسته یی تا حدودی کنترل شده و در حال حل شدن است همکاری با کشور ترکیه پیوندهای ما را از لحاظ اقتصادی و اجتماعی با اروپا توسعه خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یقینا این سفر پایانی بر سکون اقتصادی ایجاد شده بین دو کشور خواهد بود که تقریبا طی هشت سال گذشته در حوزه اقتصادی جهشی را شاهد نبوده ایم.

به گزارش انتخاب، این سفر را می توان خاتمه یی بر نزول روابط سیاسی فی مابین و آغاز دور جدیدی از روابط توسعه پایدار بین ایران و ترکیه دانست.

اما در سطح منطقه یی معتقدم که توسعه روابط سه جانبه بین ایران، ترکیه و عراق در دستور کار این سفر خواهد بود و ایران باید سعی کند که یخ رابطه بین ترکیه و دولت مرکزی عراق را ذوب کند تا بار دیگر تحرک به روابط دو کشور بازگردد.

همچنین، توقف حمایت از تروریست ها در عراق و به خصوص در سوریه با انتخاب بشار اسد به ریاست جمهوری این کشور آن هم با رای قاطع و انتخابات آزاد که روشن کرد مخالفان اسد، دولت و نظام سوریه فاقد پایگاه هستند، از مهم ترین دستاورد سفر آقای روحانی به ترکیه خواهد بود.

اما این سفر از بعد جهانی با توجه به اینکه ترکیه مهم ترین کشوری است که در راه ارتباطی ایران با اروپا قرار دارد و تسهیل کننده روابط با کشورهای اروپایی است، نتایج مهمی می تواند در پی داشته باشد.

اکنون که بحث هسته یی تا حدودی کنترل شده و در حال حل شدن است همکاری با کشور ترکیه پیوندهای ما را از لحاظ اقتصادی و اجتماعی با اروپا توسعه خواهد داد.

امید است این امر دستاورد دیگری از این سفر باشد و دولت ترکیه مانند گذشته در این باب آماده همکاری های بیشتری با کشور ایران داشته باشد.

البته خطراتی نیز سفر دکتر روحانی را تحت الشعاع قرار داده و تا حدودی می توان گفت آن را تهدید می کند، از جمله فعالیت های لابی صهیونیستی که مایل به توسعه روابط دو کشور نیستند همان طور که مایل نیستند روابط ایران و غرب نیز رابطه یی خوب و سازنده باشد.

همچنین عدم استقبال بعضی جریانات در منطقه از این سفر و تلاش برای کارشکنی هایی که در راستای این سفر انجام خواهند داد.

اما با وجود تمام این مسائل پیش رو همه بخش ها به ویژه بخش های سیاسی باید سعی کنند که این سفر با دستاوردهای مثبتی از دیدار روسای جمهور دو کشور به پایان برسد.

گرچه مسائل و موضوعات اقتصادی در این سفر از اهمیت بسیاری برخوردار است اما دستاوردهای سیاسی منطقه یی آن فراتر از دستاوردهای اقتصادی است.

از آنجا که اقتصاد ایران و ترکیه زمینه های همبستگی فراوانی داشته و بسترهای آن از گذشته آماده است بنابراین تنها کافی است که اراده های سیاسی در جهت توسعه اقتصادی قرار بگیرد.

به طور مثال با توجه به کمبودهای کشور ترکیه در صنعت نفت و گاز، امکانات زیادی برای سرمایه گذاری از سوی ایران وجود دارد.

در زمینه هایی همچون انرژی، برق، گاز و پتروشیمی بستر همکاری بین دو کشور فراهم است.

اراده ها که شکل بگیرد و اطمینان از حمایت های سیاسی حاصل شود، برنامه های اقتصادی به سرعت توسعه می یابد.

اما دستاوردهای سیاسی است که این سفر را حایز اهمیت کرده است. دستاوردهای سیاسی که تضمین کننده روابط اقتصادی و فرهنگی و توسعه ارتباطات متقابل هستند، می توانند تسهیل سرمایه گذاری های ایرانی ها را به همراه داشته باشند.

دستاوردهای سفر آقای روحانی از لحاظ امنیتی نیز می تواند ثبات را به طور کامل در سوریه و عراق پایدار کند و حداقل مطمئن می شویم که از سوی ترکیه حمایت هایی از این جریانات خطرناک و زیانبار هم برای اسلام و هم برای کشورهای اسلامی شکل نخواهد گرفت.

بنابراین اگر از طرف ترکیه آرامش خاطری ایجاد شود، مقابله با بقیه کشورهایی که حامی مالی و امنیتی اتفاقات منطقه هستند، خیلی کار دشواری نخواهد بود. اینک و مجددا بعد از یک دوره چهار ساله سخت به خصوص در مسائل مربوط به کشورهای سوریه و عراق دور تازه یی از همکاری ها بین ایران و ترکیه را برای توسعه روابط منطقه یی شاهد خواهیم بود.

این گونه است که در سفر دکتر روحانی به ترکیه باید به این نکته توجه داشت که در گرو دستاوردهای سیاسی و امنیتی حاصل از این سفر است که می توان به حل مسائل اقتصادی که در درجه دوم اهمیت قرار دارد، دست یافت.

منبع: اعتماد
نظرات بینندگان