arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۱۷۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۸ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۳
رئیس کمیته نفت و پتروشیمی کمیسیون انرژی:

ارتباط بنزین پتروشیمی با آلودگی هوا اثبات می شود/ از نظر اقتصادی هم واردات بنزین به صرفه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


نادر فریدونی با اشاره به جلسه کمیسیون انرژی با حضور مدیران سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش ها برای بررسی آلایندگی بنزین موجود گفت: سه نوع بنزین در کشور عرضه می شود. اول بنزین تولید پالایشگاهها است که از 70 میلیون لیتر بنزین مصرفی در روز 61 میلیون لیتر را تامین می کند. پتروشیمی ها نیز 5 میلیون لیتر در روز از بنزین مصرفی کشور را تامین می کردند. 4 میلیون لیتر از بنزین مصرفی کشور نیز وارداتی بودند.

نماینده مردم قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: 5 نوع آلاینده در ترکیب بنزین وجود دارد که شامل اکتان، آروماتیک، بنزن، اولسین و گوگرد است. طبق استانداردهای یورو 4 هر کدام از این آلاینده ها باید درصد مشخصی داشته باشد، امروز در کشور ما تلاش داریم که به استانداردهای یورو 4 در تولید سوخت بنزین دست یابیم در حالی که کشورهای پیشرفته در حال دستیابی به استانداردهای یورو 5 و یورو 6 در تولید بنزین هستند.

رئیس کمیته نفت و گاز و پتروشیمی کمیسیون انرژی تاکید کرد: از 9 پالایشگاه کشور که بنزین تولیدی کشور را تامین می کند هر کدام از این 5 آلاینده درصدهای مختلف آلایندگی را  بنزین تولیدی پالایشگاهها دارد.

وی با بیان اینکه در کلانشهر تهران بنزین یورو 4 تزریق می شود گفت: مقرر شده است که تا پایان مهرماه کلانشهرهای دیگر نیز از بنزین یورو 4 برخوردار شوند.

رئیس کمیته نفت و گاز و پتروشیمی کمیسیون انرژی تصریح کرد: تنها 17 درصد بنزین مصرفی کشور ما دارای استانداردهای یورو 4 است که این بنزین شامل بنزین تولیدی پالایشگاهها و پتروشیمی ها است به عبارت دیگر یعنی همه بنزین تولیدی پالایشگاهها هم دارای استانداردهای یورو 4 نیست.

فریدونی ادامه داد: بیشترین تولید بنزین در پالایشگاه آبادان انجام می شود که 10 میلیون لیتر در روز است که میزان بنزن و اکتان آن در حد یورو 4 بوده اما میزان آلایندگی گوگرد آن بالا است.

نماینده مردم قیر و کارزین اظهار داشت: در دولت قبل، وزارت نفت برای حمایت از تولید ملی و در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی به سمت تولید بنزین پتروشیمی ها رفته بود، در حال حاضر سازمان استاندارد، حفاظت محیط زیست و سازمانهای پژوهشی بر اساس آزمایشها به این نتیجه رسیدند که بنزین تولیدی پتروشیمی ها  از آلایندگی بالایی برخوردار هستند و برهمین مبنا تولید پتروشیمی ها قطع شده و یا در شرف قطع شدن است و به همان میزان واردات بنزین انجام می شود.

وی افزود: محاسبات نشان می دهد قیمت تمام شده واردات بنزین بیشتر از تولید داخل کشور نیست بنابراین از نظر اقتصادی هم واردات بنزین به صرفه است.

فریدونی تاکید کرد: بر اساس محاسباتی که انجام شده احتمالا بخشی از آلودگی هوای تهران و کلانشهرها ناشی از سوخت بنزین تولید پتروشیمی ها است که نتیجه نهایی آن پس از راستی آزمایی ها اعلام خواهد شد.

رئیس کمیته نفت و گاز و پتروشیمی کمیسیون انرژی گفت: در جلسه کمیسیون مقرر شد در راستای واقع آزمایی و راستی آزمایی کمیته تخصصی مرکب از کارشناسان دیوان محاسبات، سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست، مرکز پژوهش ها و تعدادی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس تشکیل شده و در خصوص میزان آلایندگی بنزین وارداتی، پتروشیمی ها و پالایشگاهها به مجلس گزارش دهند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان