arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۴ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۳

ابتکار: محیط زیست ایران در وضعیت بحرانی قرار دارد/ دولت در بحث محیط زیست مصمم و جدی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از تصویب لایحه‌ هوای پاک حداکثر تا هفته آینده در مجلس شورای اسلامی خبر داد.

دکتر معصومه ابتکار در مراسم افتتاح مرکز پالایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد، گفت:‌ لایحه هوای پاک آخرین مراحل کاری خود را کمیسیون بودجه بندی دولت می‌گذراند و حداکثر تا دو هفته آینده به تصویب خواهد رسید، بر اساس تصویب این لایحه یک قانون جامع و روزآمد با کارایی بسیار بالا برای کنترل آلودگی هوا تدوین شده است که بر اساس این قانون وظایف تمامی نهاد‌ها در کنترل آلودگی هوا مشخص و بر استفاده از سوخت‌های پاک، فناوری‌های جدید و راهکار‌های علمی تاکید شده است.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم نگاه خوبی به فعالیت‌های محیط زیست در بخش کاهش آلودگی و بهینه‌سازی مصرف دارد، خاطرنشان کرد: در این راستا، وزارت نفت با حذف بنزین پتروشیمی و عدم عرضه آن و همچنین ارائه بنزین و گازوئیل استاندارد پیشگام در کمک به سازمان محیط زیست شده است.

معاون رییس‌جمهور با ابراز خرسندی از توجه ویژه دکتر روحانی و دولت تدبیر و امید به محیط زیست ادامه داد: خوشبختانه دولت در بحث محیط زیست مصمم و جدی است و همه بخش‌ها و دستگاه‌های وزارتی و دولتی با قاطعیت در این زمینه گام برداشته‌اند و ما قطعا باید توسعه پایدار را به مفهوم رشد اقصادی، رشد فعایت‌های صنعتی و شهری بدون آسیب به محیط زیست به ارمغان بیاوریم.

رییس سازمان محیط زیست تصریح کرد: در قانون بودجه سال 93 و در بخش مربوط به یارانه‌ها اعتباراتی جهت حمایت از حمل و نقل عمومی و خارج کردن خودرو‌های فرسوده به ویژه در بخش همگانی در نظر گرفته شده است.

ابتکار افتتاح مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد را برای نخستین بار در کشور اقدام بسیار مفید و کارآمدی دانست و گفت: افتتاح این مرکز یک هم‌پیمایی بین شهرداری و دولت است که اثرات بسیاری خوبی را به دنبال دارد و باید از افتتاح این مرکز یک الگوسازی مستمر در بخش ملی برای سایر شهر‌ها داشته باشیم .

وی از مسوولان مشهد خواست تا در بازه پیش رو کارگروه آلودگی هوا را بر اساس برنامه مصوب دولت، قانون هوای پاک و برنامه‌ی شهری خود مشهد بازنگری و آماده اجرای مجدد کنند.

معاون رییس‌جمهور تصریح کرد: راه‌اندازی این مرکز سبب همکاری و هم‌افزایی با پشتوانه دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و .. می‌شود و امیدواریم که شاهد ارتقا، استمرار و پیشرفت‌ فعالیت‌های مرکز و در راستای آن شاهد افزایش کیفیت زندگی شهروندان مشهد باشیم.

ابتکار آلودگی صوتی، آلودگی نوری، آلودگی امواج مغناطیسی و آب را از دیگر آلودگی‌ها دانست و بر لزوم توجه جدی در جهت کاهش آن‌ها تاکید کرد.

نباید برای ایجاد رشد اقتصادی، محیط زیست را نادیده گرفت

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان خوراسان رضوری نیز گفت: برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال نباید مسائل زیست‌محیطی را نادیده گرفت.

  وی با بیان اینکه وضعیت محیط زیست ایران بحرانی است، اظهار کرد: در حال حاضر تمام شاخصه‌های زیست‌محیطی مانند آب، هوا، تنوع زیستی، فرسایش خاک و ... در وضعیت نامطلوبی قرار دارد تا جایی که برخی کارشناسان وضعیت فعلی را سقوط آزاد نامیده‌اند.

وی ایجاد توسعه پایدار، استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: آنچه که اهمیت دارد راه دست‌یابی به این اهداف است و نمی‌توان یک طرفه به سمت بهره‌برداری از طبیعت رفت و مسائل زیست‌محیطی را نادیده گرفت.

معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه تاکنون از 3.5 برابر ظرفیت زیستی کشور استفاده شده است، یادآور شد: طبیعت هم ظرفیتی دارد که تاکنون هیچ علم و فن‌آوری نتوانسته با کاهش ظرفیت آن مقابله کند و پس از اتمام این ظرفیت خاکها فرسوده می‌شود، هوای آلوده ایجاد بیماری می‌کند و آب‌ها خشک و آلوده می‌شود.

وی برضرورت در نظر گرفتن تمام جوانب زیست‌محیطی در مکان‌یابی واحدهای صنعتی تاکید کرد و گفت: باید به بررسی هم‌خوانی بازدهی واحد صنعتی مورد نظر با آسیبی که به واسطه فعالیتش به محیط زیست وارد می‌کند پرداخت و بعد از آن تصمیم به تاسیس یا عدم تاسیس آن واحد گرفت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ظرفیت زیستی خراسان رضوی باید سمت و سوی جهت‌گیری‌های کلان را تعیین کند، عنوان کرد: جهت‌گیری کانون‌های جمعیتی، کشاورزی و صنعتی باید بر این اساس تعیین شود و در شوراهای برنامه‌ریزی استان برای هر فعالیت اقتصادی یک طراحی سبز با ارزیابی‌های زیست‌محیطی صورت گیرد تا شاهد اتفاقاتی مانند سدسازی‌های بی‌رویه نباشیم.

وی در توصیه به مسوولان استانی گفت: محیط زیست را ببینید، جدی بگیرید زیرا دیگر هیچ امکان و فرصتی برای اشتباه نداریم و اساس کار را حفظ منابع موجود قرار دهید.

در این مراسم یک کارت همیاری و یک دست لباس محیط‌بانی از سوی معاون رییس‌جمهور به استاندار خراسان رضوی اهدا شد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان