arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۹ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۳

چه کسی به ‌جای ظریف مسافر «جده» شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عذر تقصیر وزیر خارجه ایران برای سفر به جده، الزام برای حضور‌ در مذاکرات هسته‌ای بود. حالا اعلام شده که «مرتضی سرمدی، قائم‌مقام وزیر خارجه ریاست هیات ایرانی را در نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی برعهده خواهد داشت.» این‌‌ را مرضیه افخم، سخنگوی وزارت‌خارجه در نشست خبری هفتگی‌اش اعلام می‌کند. این اولین تماس دیپلماتیک ایران و عربستان بعد از روی‌کارآمدن دولت یازدهم است.

اگر‌چه پیش از این مقام‌های سعودی اعلام کردند که از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای دیدار از کشورشان دعوت کرده‌اند اما همزمانی با مذاکرات هسته‌ای این سفر را محقق نکرد. اگرچه جواد ظریف در اولین سفر منطقه‌ای، قصد سفر به عربستان را هم داشت، که آن‌زمان مقامات جده ابراز رضایت نکرده‌ بودند. در ماه‌های اخیر چندین‌بار جسته‌وگریخته پیشنهاد شده ‌بود که آیت‌الله هاشمی به‌عنوان یک معتمد بین ایران و عربستان با سفر خود این رابطه را هموار کند. اما این اتفاق هم رخ نداد. حالا مرتضی سرمدی است که باید با این سفر به جده فتح باب رابطه در دولت جدید با شاه‌نشین عربستان را انجام دهد.

چهل‌ویکمین اجلاس مشورتی وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی 28 و 29 خرداد در جده برگزار می‌شود. افخم اضافه کرد که «سرمدی در حاشیه این اجلاس دیدارهایی با مقامات کشورهای شرکت‌کننده در آن خواهد داشت.» ایران و عربستان در مورد برخی مواضع منطقه‌ای از قبیل موضوع سوریه اختلاف‌نظر دارند، همان‌گونه که در برخی مسایل منطقه‌‌ای نیز اختلاف دیدگاه دارند.


منبع: شرق
نظرات بینندگان