arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۴ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۳

روحانی: برخی هنوز در دوران حجر می‌اندیشند/«انتظار» بدون تحرک، جانسوز و جانکاه است

ما همه منتظر روز موعودیم و امیدواریم؛ البته منتظری که گوشه‌ای بنشیند و زانوی غم بغل بگیرد و تحرکی نداشته باشد، انتظارش جانسوز و جانکاه خواهد بود اما منتظری که تلاش می‌کند و زمینه را برای حضور همه آن وعده‌های آسمانی و شرایط را برای عدل و عدالت و انصاف آماده می‌کند، انتظارش امیدبخش است و به جامعه نشاط می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حسن روحانی در جشن انتظار و امید که به مناسبت سالگرد انتخابات ریاست جمهوری و همچنین میلاد حضرت مهدی(عج) برگزار شد؛ گفت: امروز و امشب و فردا جشن امید همه ماست. جشنی برای انتخاب صبح امید و پایان شب یلدای طولانی غیبت.

به گزارش انتخاب،  وی افزود: هر چقدر که غیبت آن عزیز طولانی‌تر شود امید ما به روز ظهورش بیشتر و بیشتر خواهد بود. ما منتظر هستیم. منتظر روزی که او بیاید و افراط‌ها را برای همیشه پایان دهد. منتظر روزی هستیم که بیاید و پرچم عدالت و اعتدال و پیشرفت و بهبود زندگی مردم را برافراشته دارد. بیاید و صلح دوستی و آشتی را برای همه مردم به ارمغان بیاورد.

رئیس جمهور یادآور شد: او امام عدل و عدالت است. او فرمانروای اعتدال است و خواهد آمد تا مردم درکنار هم بهترین همزیستی و زندگی مسالمت‌آمیز انسانی را تجربه کنند. چقدر زیباست که امسال ایام ولادت او با جشن بزرگ انتظار و روزهای امید این مردم که پرچم عزت و اعتدال را در این سرزمین برافراشتند؛ مقارن شده است.

وی ادامه داد: ما هم منتظر روز موعودیم و همه امیدوار به آن روز. البته منتظری که گوشه‌ای بنشیند و زانوی غم در بغل بگیرد و تحرکی نداشته باشد؛ انتظاری جانسوز دارد اما منتظری که فضا را برای حضور آن مائده آسمانی آماده می‌کند؛ امیدبخش و فرحبخش است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما از سال 43 در انتظار فرج و بازگشت امامان به سرزمین‌مان بودیم اما این انقلاب توانست امیدمان را محقق کند تا روزی که مردم با شور و ایثار به صحنه آمدند و خیابان‌ها را با شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی پرکردند و زمینه را برای ظهور آماده کردند.

وی ادامه داد: من سال‌های 55، 56 و 57 را می‌گویم. این انتظاری که فعالانه، کنشگرانه و توام با حرکت و فداکاری بود و بالاخره انقلاب‌مان توانست راه را برای طلوع خورشید از مغرب زمین آماده نماید. 12 بهمن 57 روز آمدن بوی عطر در این سرزمین را مهیا کرد.

روحانی تاکید کرد: اگر ما منتظر و اقعی باشیم و انتظار ما به مرحله‌ای برسد که عقل و خرد وفهم و شناخت در جامعه سراسر اذهان مردم را فراگیرد؛ دوران غیبت هم مانند دوران ظهور خواهد شد. خود ما باید از پشت دیوار غیبت خارج شویم والا او حاضر است. باید با عقل و معرفتمان نگاهمان نگاهی باشد به منزله مشاهده.

وی افزود: ما به غیر از 12 بهمن و 22 بهمن و افتخاراتی که در دفاع هشت ساله آفریدیم؛ سال گذشته همین ایام ملت کار بزرگی کرد همان زمانی که ناامیدی همه را فراگرفته بود و بسیاری می‌گفتند مگر انتخابات هم تاثیر و فایده‌ای دارد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حتی عده‌ای به خود من می‌گفتند چرا به صحنه آمدی و ثبت نام کردی و مدام از این شهر به آن شهر می‌روی. مگر نمی‌دانی مکانیزم صندوق رای چگونه است؟ اما شور مردم و نشاط آنها و سخن تاریخی رهبری که فرمودند صندوق رای حق‌الناس است و حتی آنها که به نظام علاقه‌ای ندارند به خاطر کشورشان به پای صندوق رای بشتابند؛ آنچنان فضایی در کشور ایجاد کرد که روزهای خرداد گویی روزهای دیگری است.

وی با بیان اینکه در آن ایام نشاط و امید در کنار صندوق‌های آرا آمد؛ گفت: ما سال گذشته به جهان اعلام کردیم که در کشور ما رقابت جوانمردانه خواهد بود و اعلام کردیم ما رو در روی هم صف نمی‌کشیم بلکه درکنار صندوق رای به صف می‌ایستیم. ما در خرداد سال قبل امید آفریدیم نه تنها امید برای ایران بلکه امید برای جهان.

رئیس جمهور افزود: من این را مبالغه نمی‌کنم اما تاکنون هر کجا که رفتم و هر مسئولی را که در سراسر دنیا دیدم؛ گفتم انتخابات خرداد سال گذشته برای همه ما امید آفرین بود. ما درکنار جشن بزرگ نیمه شعبان و جشن انتظار به او می‌گوییم دلبسته او هستیم و همچنان چشم به راه او هستیم. راهش را برای ظهور هموار می‌سازیم. می‌گوییم مهدی جان از خرداد پارسال ملت ما با دست و زبان توانمند خرافه‌ها را زدود. ملت ما سال گذشته دربرابر مولا و امامش در انتخابات سرفرود آورد و دربرابر خرافه‌گران از امام عصر عذر خواهی کرد.

وی با بیان اینکه راه ملت ما در خرداد سال گذشته انتخاب شد؛ گفت: گرچه انتخابات به معنای سرنوشت کل کشور است و گرچه رئیس جمهور منتخب کل ملت است؛ دولت به معنای دولت همه مردم خواهد بود دربرابر همه موافقان و حامیان و حتی مخالفان سر تکریم و تعظیم فرود می‌آورد. در این دولت و حامیان آن اگرچه گروهی با زبان تکریم با دولت سخن نگویند اما پاسخ ما با آنها با زبان ادب، کرامت و احترام خواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه عنوان کرد: ما برای صلح و آشتی و برادری کنار هم جمع شده‌ایم. امروز روز اتفاق و وحدت است. روز نفاق، شکاف و فاصله نیست. روز برچسب زدن بر یکدیگر هم نیست بلکه روز چسبندگی بیشتر جامعه است. اولین راهی که ملت در انتخابات سال گذشته برگزید راه اعتدال و میانه‌روی بود. این راه بازگشت ناپذیر خواهد بود. اعتدال به معنای انتخاب بین حق و باطل نیست؛ به معنای انتخاب بین راه راست و دروغ و میان منفعت و از بین بردن منافع ملی نیست؛ اعتدال یک روش و بینش است یعنی همان که سیره پیامبر اسلام در سراسر زندگی‌اش بود یعنی سیره همان کسی که منتظر او هستیم.

وی ادامه داد: اگر امروز انحرافی پیش آمده است برای این است که دین واقعی و قرآن واقعی را برای مردم تبیین شود. اعتدال یعنی از افراط در دشمنی و تفریط دوستی پرهیز کنیم اعتدال یعنی راهی میان افراط در ترد دیگران و تفریط در جذب مردم.

روحانی خاطرنشان کرد: اعتدال یعنی راهی که همه مردم باادب و احترام سخن بگویی و به پاسخی گوش می‌دهیم که توام با ادب باشد. ما از خرد و عقل جمعی استفاده می‌کنیم و به مسیری می‌رویم که به ما می‌گوید با ید منافع ملی را حفظ کنیم و ضمن حفظ فناوری سایه شوم تحریم‌ها را از سر مردم برداریم. خرد و عقلی به ما می‌گوید باید به دنبال صلح در منطقه و جهان باشیم. خردی که به ما می‌گوید کشور و توسعه آن بدون مردم و حضور آنها و واگذاری امور به آنان امکان پذیر نیست.

رئیس جمور ادامه داد: ما به دنبال خردی هستیم که به ما می‌گوید کشور از آن مردم است و هیچ صاحبی جز ملت ایران ندارد. عقل و خردی که به ما می‌گوید باید فقرها را بزدایم و تبعیض‌های ناروا را کنار بگذاریم.

روحانی با تاکید بر اینکه باید با آلودگی محیط زیست که موجب رنج مردم است مقابله کنیم؛ گفت: این خرد به ما می‌گوید که در توسعه و پیشرفت باید از کشورهای منطقه پیشی بگیریم و مصوبه‌ای که مربوطه به 10 سال پیش است و هم اکنون خاک می‌خورد مورد توجه قرار دهیم. در چشم‌انداز بیست ساله ایران کشوری توسعه یافته است ما برای اینکه در مسیر خردورزی حرکت کنیم باید از عقل و فکر و نظر همه استفاده کنیم چراکه همه چیز نزد همگان است.

وی یادآور شد: ما باید از اندیشه جامعه استفاده کنیم و راهی را که انتخاب کردیم؛ ادامه دهیم. این جشن در واقع جشن ملت و مردم ایران برای آمدن به صحنه است. مردم آمدند و به‌ آینده و کشور خود امیدوار شدند. عده‌ای ولو اندک اما با ادوات تبلیغی فراوان می‌خواهند؛ این امید را در مردم کمرنگ کنند. ما به همه آنها اعلام می‌کنیم که راهی که آنها برگزیده‌اند با انتخاب مردم در تضاد است چراکه مردم برای همیشه اعلام کرده‌اند خشونت و افراط‌گری قبول نداریم.

رئیس جمهور در ادامه عنوان کرد: مردم ما در همه صحنه‌ها اعلام کردند که هیچ گروه و جناحی حق ندارد انقلاب را به نام خود مصادره کند و هیچ جناحی حق ندارد دفاع مقدس و رهبری نظام را برای خود مصادره کند. کشور، قانون اساسی، رهبری،‌ منافع ملی و آینده ایران مربوط به همه ملت است و اقوام و مذاهب است. ایران از آن همه ایرانیان است.

وی با تاکید براینکه ما به همه اقوام و مذاهب و ادیان احترام می‌گذاریم؛ گفت: ما همچنین برای همه فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها زیر پرچم ایرانیت و اسلامیت احترام قائلیم. در همه این یکسال هیچگاه وعده‌هایی که به شما داده‌ایم را از یاد نبرده‌ایم و نخواهیم برد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اقلیت در کشور محترم هستند همانطور که اکثریت محترمند اما این اقلیت حق ندارد به آنچه اکثریت تصمیم گرفته است؛ بی‌احترامی کند. آنچه ما به شما وعده داده‌ایم به عنوان وظیفه دنبال می‌کنیم البته از دیرباز به ما یاد داده‌اند که هر کاری زمان خود را دارد. دولت نیز بر مبنای وعده‌هایی که به مردم داده است در زمینه سیاست خارجی، سیاست داخلی و زمینه مسائل فرهنگی و اقتصادی گام‌های بلندی برداشته است. اگرچه با رسیدن به هدف هنوز راه طولانی پیش رو دارد اما من به عنوان خادم شما مردم و کسی که شما افتخار خدمتگذاری بر دوشم را در 24 خرداد سال گذشته گذاشتید؛ اعلام می‌کنم که کاملا به آینده این کشور امیدوار هستم.

روحانی با تاکید براینکه دل‌های ما کاملا محکم است؛ گفت: ما با اتکا به لطف خدا و حمایت مردم راه را پیش می‌بریم. امروز عزت ایران زمین را دربرابر جهان می‌بینیم. چهره واقعی ایران امروز برای جهان پیش از پیش نمایان شده است و دیگر هیچ کجا هیچ کسی نام ایران را با اهانت نمی‌برد. همه به ملت ایران و حتی به دولت به دلیل رای شما احترام می‌گذارند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر ما امروز در جهان قدرتمندانه حرکت می‌کنیم همه می‌دانند که این دولت برآمده از رای ملت ایران است. همه از این ملت و تاریخ این مردم با عظمت یاد می‌کنند اما یادمان باشد اگر می‌خواهیم همه با ادب با ما حرف بزنندما هم باید با ادب با دنیا سخن بگوییم. قاطعیت،‌ انقلابی بودن، عزت و ایستادگی به معنای سخن ناسالم نیست. سخن ما سخن حُسن و حسن است و راه مانیز همین است.

وی افزود: ما راهی که در سیاست داخلی و خارجی انتخاب کردیم ادامه می‌دهیم. مگر چه چیزی گفته‌ایم که برخی امروز برآشفته‌اند. ما تنها گفتیم فرهنگ از آن مردم است و مردم برای تعالی فرهنگ خود قدم بردارند. فرهنگ یعنی آنکه ما با آن زندگی می‌کنیم.

رئیس جمهور یادآور شد: مگر قرار است کسی فرهنگ را در کپسول بریزد و آنرا در نسخه بنویسد تا آن را از داروخانه تهیه کنیم. گویی عده‌ای هنوز در دوران حجر می‌اندیشند و فکر می‌کنند. دولت در این راه مصمم است چه کسی خوشش بیاید یا نیاید. دولت معتقد است کشور از‌ آن مردم است و آنها باید همه کارها را انجام دهند.

رئیس جمهور بابیان اینکه در زمینه اقتصاد، فرهنگ، سیاست داخلی و امنیت دولت حامی و مجری خاص و اراده شما مردم است؛ گفت: دولت در برابر خواست ملی سیطره‌ای ندارد بلکه این خواست ملی است که بر دولت سیطره خواهد داشت.

روحانی با بیان اینک انتخابات 24 خرداد یک پیام داشت و آنهم پیام اتحاد و آشتی بود؛ گفت: بیاییم کنار هم قرار گیریم و بدانیم کشور و منطقه وجهان مشکلات فراوانی دارد اگر امروز عجله دارم که سخن خود را تمام کنم برای این است که باید برای رسیدگی به مسائل اخیر منطقه در جلسه شورای عالی امنیت ملی حاضر شوم.

وی عنوان کرد: چرا امروز درمنطقه اینقدر کشتار صورت می‌گیرد و در سوریه آرامش نیست و خون بی‌گناهان به رودخانه‌ای تبدیل شده است و در عراق نیز گروه‌های افراطی و تروریستی با مردم این چنین رفتار می‌کنند؟

رئیس جمهور افزود: من آرزو می‌کنم که شما طی روزهای اخیر فیلم مربوط به اعمال وحشیانه تروریست‌ها در موصل را ندیده باشید. متاسفانه این افراد نام خود را مسلمان و راه خود را جهاد می‌دانند درحالیکه پیامبر ما پیامبر رافت و عدل بود که در مدینه یهود و نصارا با افکار مختلف درکنار هم قرار داشتند و هم زیستی می‌کردند؛ اگر علی(ع) می‌دید؛ یک نفر مسیحی پیرمرد گرفتار است به همه نهیب می‌زد که چرا این شهروند به دنیای اسلام باید در گوشه‌ای افتاده باشد و کسی او را یاری نکند این اسلام ماست.

روحانی خاطرنشان کرد: من دچار حیرت هستم که برخی چطور با تئوری‌های غلطشان بذر خشونت را در افکار می‌پاشند و کاری می‌کنند که وحدت و اتحاد و برادری در کشور جای خود را به اختلاف و نفاق و دورویی بدهد آنها از اختلاف و نفاق چه سودی برده‌اند چرا می‌خواهند راه گذشته را ادامه دهند.

وی با تاکید براینکه راه گذشته بازگشتنی نیست؛ گفت: امروز متاسفانه در منطقه خشونت، آدم‌کشی و ترور و آوارگی را در میان مردم مشاهده می‌کنیم ما به عنوان دولت جمهوری اسلامی این خشونت‌ها را تحمل نمی‌کنیم و به نوبه خود همانطور که در سازمان ملل اعلام کردیم با خشونت و افراط و تروریسم در منطقه و جهان می‌جنگیم.

روحانی ادامه داد: اما این اقدامات پیام روشنی هم برای ما دارد و آن این است که دشمنان وحدت اسلام و منطقه بیکار نشسته‌اند و زمینه اختلاف و جنگ قومی را آماده کرده‌اند این بیداری و هوشیاری ماست که باید مانع اقدامات آنها شود.

رئیس جمهور یادآورشد: پیام 24 خرداد برای همه مردم ایران وفاق و اتحاد و برادری و محبت است. شرح آنچه که طی ماه‌های گذشته افتاده را در مصاحبه مطبوعاتی روز شنبه خود اعلام می‌کنیم. یک دنیا از حضور امروز و هر روز شما متشکریم.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان