arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۹۲۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۹ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

ارائه گزارش جامع از وضعیت آموزش و پروزش توسط فانی در مجلس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


وزیر آموزش و پرورش با ارائه گزارش جامعی از وضعیت این وزارتخانه گفت که در حال حاضر 130 هزار کلاس درس در کشور فاقد سیستم گرمایشی استاندارد است.

علی‌اصغر فانی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس اظهار کرد: فرمایشات جامع مقام معظم رهبری در هفته بزرگداشت مقام معلم و تاکید ایشان در سال اقتصاد و فرهنگ بر لزوم حمایت همگانی از آموزش وپرورش و تاکید رییس جمهور بر حمایت مستمر از تعلیم و تربیت آینده سازان انقلاب اسلامی من را بر آن داشت تا به نمایندگی از 12.5 میلیون دانش‌آ‌موزش و بیش از یک میلیون فرهنگی در محضر شما نمایندگان حضور یابم و گزارشی از برنامه‌ها و سیاست‌های آموزش و پرورش تقدیم کنم تا با حمایت،‌همدلی و همفکری نمایندگان گام‌های موثری در جهت اعتلای آموزش و پرورش برداشته شود.

وی آموزش و پرورش را وسیع‌ترین فصل مشترک حاکمیت و مردم عنوان و خاطر نشان کرد: این وزارتخانه نقش بی‌بدلیلی در تعامل مردم و نهادهای حاکمیتی ایفا می‌کند و مدارس و واحدهای سازمانی آموزش و پرورس در اقصی نقاط کشور پرچم جمهوری اسلامی به اهتزاز در آورده و ارتباط دو سویه بین مردم و حاکمیت را برقرار کرده است.

فانی یادآور شد: در بسیاری از مواقع به دلیل شخصیت پر نفوذ معلم بسیاری از خدمات اجتماعی و سیاسی حاکمیت از قبیل برگزاری انتخابات،‌ آمارگیری،‌ شناسایی اقشار آسیب‌پذیر،‌حل دعاوی و بزرگداشت مناسبت‌های ملی و انقلابی توسط مدارس و معلمین انجام می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت 719 اداره آموزش و پرورش منطقه یا شهرستان در قالب 32 اداره کل آموزش و پرورش افزود: این ادارات مسوولیت سازماندهی،‌ برنامه‌ریزی و نظارت بر فعالیت های رسمی و غیررسمی مدارس را به عهده دارند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به خدمات‌رسانی این وزارتخانه به 12.5 میلیون دانش‌اموز در سال جاری تصریح کرد: از این میان 48 درصد را دختران و 52 درصد را پسران تشکیل می‌دهند. همچنین 105 هزار واحد آموزشی با قریب به 542 هزار کلاس درس در سراسر کشور دایر است.

فانی در ادامه با اشاره به تحصیل یک میلیون و 80 هزار دانش آموز در مدارس غیردولتی افزود: البته نسبت دانش‌آموزان مدارس دولتی و غیردولتی در استان‌های مختلف متفاوت است مثلا در استان کردستان 2.5 درصد و تهران 17 درصد در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند.

وی نیروی انسانی را مهمترین عامل در حلقه کیفیت و مهمترین مولفه در اجرای برنامه‌های آموزشی وپرورشی دانست و یادآور شد: حتی در صورت نقص و کاستی در سایر عوامل آموزشی، نیروی انسانی می‌تواند اهداف آموزش و پرورش را محقق کند. نظام آموزش و پرورش در کشور ما به مدد آموزه‌های دینی و انقلابی و علیرغم تنگناها، موفقیت خود را مدیون نیروی انسانی فرهیخته می‌داند که ماموریت خطیر خود را همسو با رسالت پیامبران رشد تعالی جامعه قرار داده‌اند.

فانی با بیان اینکه این وزارتخانه با دارا بودن یک میلیون نفر کادر اداری بزرگترین دستگاه دولتی از حیث نیروی انسانی است گفت: از این میان 53 درصد کارکنان خانم و 47 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند که نسبت این هم در مناطق مختلف هم متفاوت است از جمله در تهران 72 درصد کارکنان آموزش و پرورش خانم هستند و استان کهکیلویه و بویر احمد با 35 درصد کارکنان خانم شاغل در آموزش و پرورش کمترین میزان کارکنان زن را دارا است. این تفاوت از یک سو نشان‌دهنده وجود مشکل جدی در توزیع نیروی انسانی است از سوی دیگر با توجه به ترکیب دانش‌آموزان دختر که حدودا نیمی از دانش‌آموزان را دربر می گیرد قابل تامل است.

وی در ادامه اضافه کرد: 67 درصد کارکنان شاغل در آموزش و پرورش در مقطع لیسانس و بالاتر و 9 درصد در مقطع فوق‌لیسانس و دکترا تحصیلات داشته‌اند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اشتغال یک معلم در آموزش و پرورش به ازای هر 19 دانش‌آموز خاطر نشان کرد: همچنین به ازای هر 250 دانش‌آموز تنها یک مربی پرورشی مشغول به کار است به ازای هر 1670 دانش‌آموز تنها یک مراقب سلامت یا بهداشت فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه نیمی از کارکنان شاغل در آموزش و پرورش بیش از 20 سال سابقه خدمت دارند گفت: 10 درصد کارکنان آموزش و پرورش طی سه سال آینده به سن بازنشستگی خواهند رسید و استانهای گیلان، یزد، تهران و مرکزی بیش از سایر استان‌ها در معرض خروج نیرو هستند یعنی طی سه سال آینده با فرض ثابت ماندن شاخص اشتغال 100 هزار نیروی انسانی از آموزش و پرورش خارج می‌شوند.

فانی با بیان اینکه یک سوم دانش‌آموزان در فضاهای تخریبی و نیازمند بازسازی مشغول به تحصیل هستند از وجود 130هزار کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد و اداره 10 هزار واحد آموزشی به صورت دو نوبته خبر داد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین به وجود 5900 پروژه نیمه تمام در این وزارتخانه اشاره و خاطر نشان کرد: این پروژه‌های 31 هزار کلاس درس را شامل می شود اما خوشبتختانه مجلس در یکی از احکام بودجه سال 93 به آموزش و پرورش اجازه داده پروژه‌های نیمه کاره توسط خیرین تکمیل شود.

فانی اضافه کرد: در سال 93،‌ 20 هزار و 400 میلیون اعتبارات اختصاصی به آموزش و پرورش است که 9.5 درصد بودجه عمومی دولت است در حالی این رقم در سال گذشته 8 درصد بوده است. همچنین علیرغم اینکه اعتبارات هزینه‌ای دولت در سال 93 نسبت به 92،‌ 17 درصد افزایش داشته اما اعتبارات هزینه ای آموزش و پرورش با رشد 26 درصد‌ی مواجه بوده که این درصد افزایش حاکی از توجه دولت و مجلس به اهمیت آموزش و پرورش است که در جای خود شایسته تقدیر و تشکر است.

فانی با بیان اینکه 99 درصد اعتبارات آموزش و پرورش به هزینه‌های پرسنلی و حقوق دستمزد اختصاص می یابد اضافه کرد: تنها یک درصد بودجه آموزش و پرورش برای اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی به کار گرفته می‌شود و فعالیت‌های قرآنی‌،‌ اقامه نماز جماعت، برگزاری مسابقات، اردوها،‌ بهسازی نیروی انسانی، ارتقای مهارت و دانش نیروی انسانی، تامین و نگهداری فضاهای آموزشی‌، تعمیر سقف فروریخته کلاس‌ها و رفع خرابی موتورخانه‌ها تنها با این یک درصد پرداخت می‌شود که در بهترین حالت 500 میلیارد تومان شامل می‌شود و باید در یک سال برای 13 میلیون دانش آموز هزینه شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: اختلال در نظام‌های انگیزش معلمان که باید خیل عظیم دانش‌آموزان را به سمت تعلیم و تربیت رهنمون کنند به شدت کیفیت اجرای برنامه‌های آموزش و پرورش لطمه وارد می‌کند. معلمان امروز صبورانه منتظر اقدامات دولت و مجلس برای اعتلای جایگاه معیشتی و منزلت اجتماعی خود هستند.

وی تاکید کرد: مواجهه تخصصی و حرفه‌ای با چالش‌های نظام آموزشی اقتضا می‌کند برنامه‌های ارتقای دانش و مهارت معلمان به صورت مستمر و مداوم به اجرا در آید.

فانی با ابراز گلایه از کاهش توجه نهادهای استانی و منطقه‌ای به آموزش و پرورش تاکید کرد: سهم اعتبارات مصوب ادارات کل نوسازی استانها که روزگاری در آغاز برنامه چهارم 21 درصد بوده به تدریج در این ده سال کاهش داشته و به 8 درصد رسیده است.

فانی ادامه داد: تحولات محیطی، توسعه فضای مجازی، هجمه فرهنگی، نگرانی از گسست نسل‌ها،‌ سیطره کمیت‌گرایی و حافظ محوری به جای تفکر خلاق، عدم استانداردسازی منابع انسانی و ده‌ها عامل دیگر ما را با مسوولیت سنگین مواجه کرده است. البته سند تحول بنیادین برای پاسخگویی به این چالش‌ها راهکارهای متعددی پیش‌بینی کرده که از سال جاری تعدادی از راهکارهای سند تحول اجرایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه‌هایی که در زمان رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی به نمایندگان ارائه کرد گفت: در برنامه‌ای که به مجلس ارائه شد تماما مبتنی بر اسناد فرادستی، سیاست‌های تحول در آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین بوده است و امروز جای خوشحالی دارد که برنامه سال تحصیلی 93 و 94 با استناد به قوانین مذکور و همچنین سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و انتظارات رئیس جمهور و نیز الزامات و احکام بودجه 93 تنظیم و آماده اجرا شدن است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین طی هفته گذشته در یک سمینار دو روزه با مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها برنامه‌ی سال تحصیلی 93 و 94 را قطعی کردیم که امیدواریم با ابلاغ آن بتوانیم به اجرای برنامه بپردازیم.

فانی تصریح کرد: بی شک محدودیت اعتبارات در اولویت بندی برنامه‌ها تاثیرگذار بوده است اما امیدواریم که احتمام خود را برای اجرای برنامه‌ها و ارتقای آموزش و پرورش به عنوان راهبرد اصلی به کار بریم.

وی با تاکید بر تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبری اظهار کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یکی از محورهای برنامه‌ی سال 93 را تشکیل داده است و 6 سیاست از 21 سیاست مذکور در ارتباط با آموزش و پرورش بوده است.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که طرح رتبه بندی معلمان در مجلس مورد بررسی قرار گرفته است گفت: طرح رتبه بندی معلمان جزء برنامه‌های دولت بوده است ودر کمیسیون اجتماعی دولت نیز در حال بررسی است که امیدواریم این طرح در آینده به صورت لایحه تقدیم مجلس شود که در آن موارد مهمی مانند انگیزش ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای معلمان و معیشت آنان مورد توجه قرار دارد.

فانی با بیان این که در آستانه تنظیم برنامه‌ی ششم توسعه و همینطور بودجه 94 قرار داریم گفت: امیدواریم این زمان فرصت مغتنمی برای تحقق فرمایشات رهبری و دستیابی به برنامه‌های با کیفیت در تراز جمهوری اسلامی ایران باشد. لذا انتظار می‌رود مجلس حمایت‌های خود را مبذول داشته و آموزش و پرورش به یکی از اولویت‌های جدی کشور تبدیل شود.

فانی در پاسخ به سوال مکتوب تعداد زیادی از نمایندگان درمورد کمبود معلم در شهرستان‌های تازه تاسیس گفت: طی روزهای آینده با دعوت از استان‌ها سعی داریم طراز نیروی انسانی آنها را حل کنیم.

وی همچنین در مورد سوال دیکری مبنی بر این که ادارات آموزش و پرورش مازندران محل انتخابات استان شده است گفت: این مساله را پیگیری خواهم کرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان