arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۴۳۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۴ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۳

آغاز دور جدید مذاکرات ایران و 1+5

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 رسما در مقر سازمان ملل در وین آغاز شد.

گفتنی است اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان پیش از ظهر دوشنبه به منظور شرکت در پنجمین دور مذاکرات ایران و 1+5 راهی وین شدند و دیدار سه جانبه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از ناهار کاری مشترک وزیر امور خارجه کشورمان و اشتون برگزار شد.

"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان پس از برگزاری ناهار کاری با "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تصمیم گرفتیم جلسه عمومی صبح سه‌شنبه برگزار شود و موضوعات را یک بار دیگر در این جلسه مرور کنیم و در آن به جلسات فنی و دو جانبه می‌پردازیم تا ببینیم زمینه برای رسیدن به یک مبنای متن مشترک آماده می‌شود یا خیر؟

ظریف افزود: اگر آمادگی در طرف مقابل وجود داشته باشد ما آماده هستیم که پیش‌نویس را آماده کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد شروع نگارش پیش‌نویس توافق نهایی گفت: یقینا امروز نگارش پیش‌نویس نهایی شروع نخواهد شد.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان مذاکرات سه جانبه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که با حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان، ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون برگزار شد در جمع خبرنگاران با رد ادعاهای موجود درباره رایزنی ایران و آمریکا درباره موضوع عراق گفت: در این مذاکرات تنها در مورد پرونده هسته‌ای ایران مذاکره می‌کنیم و هیچ موضوع دیگری وجود ندارد.

وی با اشاره به دیدارهای دوجانبه روز سه‌شنبه اظهار داشت: هیئت ایرانی صبح سه‌شنبه به ترتیب با مذاکره‌کنندگان چین در ساعت 10.30 و سپس در ساعت 11 به وقت تهران با روسیه گفتگوی دوجانبه خواهند داشت.

عراقچی افزود: محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز ساعت 11.30 با یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی دیدار خواهد کرد.

"لورا روزن" خبرنگار ارشد آمریکایی که روز گذشته با هواپیمای هیئت آمریکایی به وین سفر کرده، در گفتگوی اینترنتی با باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت:  همچنان وندی شرمن رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا است و  ویلیام برنز فقط در مذاکرات روز دوشنبه (26 خرداد) شرکت می‌کند.

همچنین یک مقام رسمی عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکا ضمن با اهمیت خواندن این دور از مذاکرات گفته است ما به نقطه بسیار مهمی در مذاکرات رسیده‌ایم و سخت کار خواهیم کرد تا احتمالا بتوانیم در این دور از مذاکرات به نتیجه مطلوب دست یابیم.

"وانگ چون" نماینده چینی حاضر در مذاکرات گروه ۱+5 در پاسخ به این پرسش که چند درصد احتمال می‌دهید تا ۲۰ جولای توافق صورت گیرد، گفت: اراده لازم برای رسیدن به توافق در این بازه زمانی وجود دارد.

"سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه و سرپرست هیأت مذاکره‌کننده این کشور در مذاکرات ۱+۵ در جمع خبرنگاران در باره این دور از مذاکرات گفت: هیچ تغییری در موضع آمریکا درباره اندازه غنی‌سازی ایران دیده نمی‌شود.

وی افزود: فکر می‌کنم که  برای پیشرفت در مذاکرات ایران باید انتخاب کند و حرکتی بکند و درباره تعداد سانتریفیوژها تغییری دهد.
 
ریابکوف افزود: احتمالا ظرفیت غنی‌سازی ایران در پایان این فرآیند پایین خواهد آمد.

وی ادامه داد: با توجه به جایگاه فعلی آمریکا و موقعیت آن‌ها  فکر می‌کنم ایران "باید انتخابی بکند تا فرآیند مذاکرات ادامه یابد.

سرپرست هیأت مذاکره‌کننده روسیه افزود: دو طرف(ایران و آمریکا) هنوز در موضوع غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژها با هم فاصله دارند و از هم دور هستند. این موضوع فقط در پایان مذاکرات با ایران حل و فصل خواهد شد.

ریابکوف ادامه داد: البته تعداد سانتریفیوژها و حجم غنی‌سازی در حال حاضر مورد بحث قرار نمی‌گیرد و این موضوعات مربوط به مرحله آخر مذاکرات خواهد بود.

ریابکوف در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا تغییری در موضع آمریکایی‌ها می‌بیند؟ خندید و گفت: تغییر؟ مگر قرار است آمریکا تغییر کند.

"کارل بیلد"، وزیر خارجه سوئد هم در صفحه توئیتر خود ضمن انتشار خبر برگزاری پنجمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در وین، اظهار امیدواری کرده است که با رسیدن به یک درک متقابل، گفتگوهای سازنده‌ای را شاهد باشیم.
نظرات بینندگان