arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
رییس کل سازمان نظام پزشکی:

صدا و سیما باعث التهاب در جامعه پزشکی شد/ "مالیات پزشکان" نیازمند مداخله رئیس جمهور

وی بیانات مقام معظم رهبری و همچنین رییس جمهوری در رابطه با تکریم و احترام جامعه پزشکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: اکنون طرح تحول سلامت در کشور در جریان است و پزشکان در خط مقدم این طرح قرار دارند. اگر پزشک دلسرد باشد هیچ طرح پزشکی در کشور با موفقیت اجرا نخواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


رییس کل سازمان نظام پزشکی از افزایش‌ غیرمنطقی حتی تا 100 درصدی مالیات برخی گروه‌های پزشکی و همچنین خدشه به شان و جایگاه جامعه پزشکی در برخی برنامه‌های تلویزیونی انتقاد کرد.

به گزارش انتخاب، دکتر علیرضا زالی در نشستی با خبرنگاران با انتقاد شدید از اقدام اخیر برنامه تلویزیونی "شوق زندگی" که با پخش برنامه‌ای با محتوای چگونگی شکایت از پزشکان و نمایش کلیپی توهین آمیز از یک جراحی باعث ایجاد التهاب در جامعه پزشکی شده است، گفت: شرط اصلی توفیق یک پزشک، اعتماد به پزشک است. نباید به اعتماد میان مردم و جامعه پزشکی خدشه‌ای وارد شود چرا که در غیر این صورت اولین بازنده این موضوع مردم و بیماران خواهند بود.

وی با بیان این که حفظ شان جامعه پزشکی درخواست مسوولان مختلف کشور است، افزود: در نظام پزشکی در معرض گلایه‌های مختلف جامعه پزشکی قرار داریم، هرگونه تحرکی که باعث واکنش‌های التهاب آفرین شود خدمت تلقی نخواهد شد. حرکت‌هایی در جهت ایجاد التهاب در جامعه پزشکی به صلاح نیست. درخواستمان از رسانه‌ها آن است که تلاششان معطوف به این باشد تا ارتباط میان مردم و جامعه پزشکی تحکیم بخشیده شود.

زالی ادامه داد:‌ جامعه ایرانی جامعه‌ای عاطفی و قدرشناس است. به طوری که رابطه پزشکان ایرانی با مردم و برعکس می‌تواند در جهان الگو باشد. مدتی این فضا به آرامش رسیده بود اما مجددا التهابی در جامعه پزشکی ایجاد شده است. نگرانم که این التهاب‌ها منجر به واکنش‌های اجتماعی در جامعه پزشکی شود. این التهاب آفرینی ها نتیجه‌ای جز برونداد تخریب ندارد؛ این موضوع تنها تعبیر ما نیست.

وی بیانات مقام معظم رهبری و همچنین رییس جمهوری در رابطه با تکریم و احترام جامعه پزشکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: اکنون طرح تحول سلامت در کشور در جریان است و پزشکان در خط مقدم این طرح قرار دارند. اگر پزشک دلسرد باشد هیچ طرح پزشکی در کشور با موفقیت اجرا نخواهد شد.

زالی ضمن اشاره به ایثارگری‌های پزشکان کشور در دوران دفاع مقدس و ادوار مختلف کشور افزود: باید قدر پزشکانی که در داخل کشور تلاش می‌کنند را بدانیم. نباید شخصیت‌های بین‌المللی بر فعالیت پزشکان داخلی کشور سایه اندازند. پزشکان داخلی نیز مانند دیگر پزشکان ایرانی که در خارج از مرزهای کشور فعالیت می‌کنند،‌ میراث‌داران پزشکی کشور هستند. باید قدردان ذخایر پزشکی داخل کشور باشیم. این در حالی است که برخی‌ها پزشکان معاصر عالیقدر کشور را هنوز نمی‌شناسند. در مجموع در حال حاضر پزشکی کشور در نقطه اوج خود قرار دارد و بسیاری از اقدامات پزشکی در ایران با بالاترین کیفیت انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آنکه شنیده‌ها حاکی از آن است پزشکان در اعتراض به اقدام اخیر سیما و پخش برنامه‌ای توهین‌آمیز به جامعه پزشکی قصد تجمع در وزارت بهداشت را دارند، گفت: به صورت رسمی در جریان این موضوع نیستم. این مبحث بیشتر در فضای مجازی مطرح شده است. البته پزشکان به اصول و قوانین پایبند هستند. مسیرهای مدون‌تری برای پیگیری مطالبات وجود دارد. با وجود آنکه شور صنفی جامعه پزشکی باید به عنوان فرصت تلقی شود، اما لازم است که این اعتراض‌ها نیز به صورتی هوشمندانه ساماندهی شوند. مجددا تذکر می‌دهم که ادامه این روند تخریب جامعه پزشکی در رسانه‌ها به ویژه سیما به صلاح کشور نیست. جهت توقف ساخت چنین برنامه‌های التهاب آفرین در سیما به مهندس ضرغامی، ریاست سازمان صدا و سیما کتبا نامه نوشته‌ایم و این موضوع را پیگیر خواهیم بود.

پافشاری وزارت بهداشت بر ثبوت منابع، رمز ماندگاری طرح تحول سلامت

زالی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در زمینه ارزیابی از طرح تحول سلامت گفت: در حال حاضر نمی‌توان ارزیابی قطعی و متغنی در این زمینه ارائه داد. این موضوع نیازمند ارزیابی تحلیلی و کارشناسی است اما اصل این موضوع که بودجه‌ای جداگانه برای نظام سلامت تعریف شده است یک فرصت تلقی می‌شود،‌ البته پایداری و ثبوت این‌چنین منابع بودجه‌ای بسیار مهم است. پیشنهاد مشخص ما آن است که وزارت بهداشت پس از گذشت سه ماه توسط یک ناظر غیرذینفع نگاهی تحلیلی به طرح مربوطه داشته باشد. باز هم تاکید می‌کنم که مناسب‌ترین رویکرد وزارت بهداشت برای استمرار این طرح، پافشاری بر ثبوت منابع آن است البته باید نظرات پزشکان به عنوان ارائه‌دهندگان خدمات در این طرح درنظر گرفته شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی عنوان می‌کنند که طرح تحول سلامت نیز ممکن است به سرنوشت برنامه پزشک خانواده دچار شوند، گفت: در طرح پزشک خانواده مشکل آن بود که نهادهای صنفی ذیربط مشارکت نداشتند. علت دیگر در شکست ویرایش‌های مختلف طرح پزشک خانواده علاوه بر نبود منابع کافی، عدم توجه به بسترسازی فرهنگی بود.

همه چیز درباره تعرفه‌های پزشکی 93

رییس کل سازمان نظام پزشکی همچنین درباره تعرفه‌های ابلاغی دولت برای بخش بهداشت و درمان دولتی و خصوصی در سال 93 گفت: انتظار آن بود که تعرفه‌های امسال از اول فروردین ماه ابلاغ و اجرایی شود. اما به دلیل انجام مباحث کارشناسی متفاوت، نهایتا تعرفه‌ها از اول اردیبهشت ماه 93 اعلام شد که البته اعلام تعرفه‌ها نسبت به پنج سال گذشته از نظر بازه زمانی،‌ زودتر ابلاغ شد.

وی با اشاره به سناریوهای مختلف مطرح برای تعیین تعرفه‌های سال 93 ادامه داد: در تعیین تعرفه‌ها یک سازوکار که برای اولین بار در شورای عالی بیمه نیز به تصویب رسید مربوط به قیمت تمام شده خدمات بود. به طوری‌ که تجلی این مبحث را تقریبا در بخش هتلینگ دولتی مشاهده کردیم. همچنین عددی که به عنوان تعرفه هتلینگ بخش خصوصی تصویب شد با توافق ضمنی مسئولان بیمارستان‌های خصوصی حاصل شد. در مورد تعرفه‌های ویزیت نیز کف 30 درصد درنظر گرفته شد که نهایتا در شورای عالی بیمه نیز به تصویب رسید.

زالی درباره تعرفه‌های تشخیصی درمانی در استان‌ها نیز گفت:‌ پیش از این تعرفه‌های ابلاغی دولت با نظر استاندار در استان‌های مختلف تغییر می‌کرد. این موضوع مشکلاتی را در استان‌ها به دنبال داشت به طوری که در سال گذشته در یکی از استان‌ها ابلاغ تعرفه‌ها توسط استاندار هشت ماه به طول انجامید. بر این اساس امسال استانداران از فرآیند تعرفه‌های استانی حذف شدند و مسئولیت این مبحث بر عهده رییس نظام پزشکی، همچنین رییس شورای هماهنگی و دانشگاه علوم پزشکی آن استان سپرده شد.

وی همچنین ادامه داد: در تعرفه‌های امسال تسهیلاتی نیز برای پزشکان عمومی دارای 15 سال سابقه و بالاتر درنظر گرفته شده است. به طوری‌که این پزشکان علاوه بر رشد پایه تعرفه‌ای، 15 درصد نیز اضافه دریافت خواهند کرد. به این ترتیب تجربه پزشکان در امر تعرفه‌گذاری لحاظ شده است. همچنین در بحث پزشکان mdphd (پزشکان عمومی که phd می‌گیرند) تعرفه معادل متخصص تعریف شد.

به گفته زالی پزشکانی که در قالب فلوشیپ در اقصی نقاط کشور خدمت می‌کنند امسال برای نخستین بار تعرفه‌ای معادل تعرفه فوق تخصص برای آنها درنظر گرفته شد. همچنین امسال رشد 33 درصدی در تعرفه ویزیت لیسانسیه‌های پروانه‌دار و گروه‌های مامایی بودیم.

زالی در این‌باره افزود:‌ در سال 92 تعرفه هتلینگ در بخش دولتی 48 هزار تومان بود. این درحالی است که قیمت تمام شده هتلینگ در بخش دولتی حدود 118 هزار تومان بود. براین اساس امسال در حل این موضوع تلاش شد، به طوری که عموما در تعرفه هتلینگ دولتی حدود 44 درصد رشد اتفاق افتاد.

وی بحث مربوط به k جراحی ، دندانپزشکی، داخلی، بیهوشی و رشته‌های پروانه‌دار را مورد اشاره قرار داد و گفت: این مبحث نیز طی روزهای آینده عملیاتی می‌شود. از آنجا که k جراحی در پنج سال گذشته تغییر نکرده بود، نارضایتی را ایجاد کرده بود. امسال با توافق سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر برای نخستین بار متد تعیین k را تغییر دادیم. این امر بی‌تردید تحول در نظام تعرفه گذاری را به دنبال خواهد داشت. شورای عالی بیمه نیز این موضوع را تصویب کرده و این امر عدالت بین رشته‌ای را به دنبال دارد.

زالی کتاب جدید خدمات نسبی، ویرایش سال 84 را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ اجرای این کتاب نیازمند مشورت دقیق‌ با کارشناسان بود، در این زمینه از ابتدای امسال تاکنون سه جلسه برگزار کرده‌ایم که جمع‌بندی‌های جلسات مذکور را به وزارت بهداشت و بیمه‌ها منتقل کرده‌ایم. با اجرای کتاب جدید خدمات نسبی، عدالت بین‌رشته‌ای برای تمام رشته‌ها از لحاظ دریافتی برقرار می‌شود. همچنین پیش بینی مشترک ما در وزارت بهداشت آن است که طی یک بازه زمانی سه ساله به واقعی شدن تعرفه‌ها دست یابیم.

وی در ادامه از سازمان‌های بیمه‌گر جهت سرعت عمل در پرداخت مطالبات جامعه پزشکی تقدیر و تشکر کرد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره بسته نظارتی این سازمان بر تعرفه‌ها نیز گفت: این بسته نظارتی با مشارکت بخش‌های مختلف طراحی شده است. بخش اصلی اجرای این موضوع روسای نظام پزشکی‌ها و روسای شوراهای هماهنگی استان‌ها هستند. کلیات این مبحث در جلسه‌ شورای عالی نظام پزشکی به تصویب رسیده است. لازم است پروتکل‌های اجرایی این موضوع نیز تصویب و جهت اجرا ابلاغ شود.

مالیات؛ مهم‌ترین ترجیع‌بند شکایت پزشکان

"مالیات پزشکان" نیازمند توجه ویژه رییس جمهور

وی در ادامه مالیات جامعه پزشکی را از دیگر مشکلات مهم صنف پزشکان خواند و گفت: مالیات برای پزشکان به مشکلی جدی تبدیل شده است. این در حالی است که گمانه‌زنی‌های ما نشان دهنده آن است که 42 درصد اقتصاد خرد و کلان کشور متاسفانه مالیات پرداخت نمی‌کنند. در حالی‌که برخی‌ها از پرداخت مالیات فرار می‌کنند اما تمام فشار مضاعف در عرصه مالیات به پزشکان وارد شده است. مبحث مالیات موج شدیدی از نارضایتی‌ها در جامعه پزشکی ایجاد کرده است.

زالی در این‌باره ادامه داد: با وجود تلاش نظام پزشکی برای ظرفیت سازی مالیات جامعه نظام پزشکی متاسفانه گزارش‌های متعدد از دوایر مالیاتی حاکی از آن است که این دوایر از اجرای مفاد تفاهم‌نامه مربوطه استنکاف کرده‌اند. به طوری که برخورد دوایر مالیاتی با پزشکان در شان جامعه پزشکی نیست. مهم‌ترین ترجیع‌بند شکایت پزشکان عموما از بحث مالیات است.

وی گفت: در طول سه سال اخیر مالیات پزشکان در برخی از گروه‌ها بیش از ده برابر رشد داشته است. با وجود آنکه پزشکان منظم‌ترین پرداخت‌های مالیاتی را دارند اما سال 91 بالاترین میزان پرداختی مالیات از سوی صنوف مختلف مربوط به صنف پزشکان بوده است. نارضایتی پزشکان از مبحث مالیات به معنی آن نیست که پزشکان نمی‌خواهند مالیات بپردازند بلکه از اجحاف‌هایی که در حق آنها صورت گرفته گلایه دارند. جهت انعکاس نارضایتی جامعه پزشکی از مبحث مالیات، موضوع را در ملاقات‌هایی که با مسئولان ارشد کشور داشته‌ام مطرح کرده‌ام. انتظار آن است که رییس جمهور و تیم اقتصادی‌شان به این موضوع به صورت ویژه توجه کنند.

زالی ضمن بیان اینکه پاشنه آشیل نگاه دولت تدبیر و امید به جامعه پزشکی در «مالیات» تعریف می شود، گفت: هشدار می‌دهم که اگر امسال هم جامعه پزشکی پاسخ مناسبی در بحث مالیات دریافت نکند این موضوع به چالشی بزرگ تبدیل خواهد شد. درخواستمان آن است که رییس جمهور شخصا به این موضوع ورود کند. مالیات جامعه پزشکی نیازمند دستور ویژه رییس جمهور است.

برخورد دور از شان دوایر مالیاتی با پزشکان

وی همچنین از برخورد دوایر مالیاتی با پزشکان انتقاد کرد و گفت: به مطب تمام پزشکان نامه‌ای فرستاده شده با چنین عنوانی که تمام خرید و فروش‌ها،‌ معاملات و قراردادها را باید هر سه ماه یکبار به دوایر مالیاتی اعلام کنند. مگر پزشک معامله می‌کند؟ آیا مطب بنگاه است؟ چنین مباحثی فشار مضاعفی را به پزشکان وارد می‌کند. این چنین ادبیاتی با کار پزشکی مطابقت ندارد. ما به عنوان امین جامعه پزشکی مترصد رویکرد متفاوتی از دولت یازدهم نسبت به مالیات جامعه پزشکی هستیم.

وی همچنین ضمن پیشنهاد تشکیل کمیسیون های مشترک میان سازمان‌های نظام پزشکی استان‌ها و سازمان مالیاتی در هر استان گفت: در این زمینه آمادگی خود را برای رفع این مشکل و شفاف‌سازی در این زمینه اعلام می‌کنیم.

همچنین دکتر علی سلگی مشاور امور ایثارگران رییس کل سازمان نظام پزشکی نیز ضمن انتقاد از برنامه اخیر شوق زندگی گفت: جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس و سال‌های پس از آن ایثارگری‌های زیادی داشته است. رسانه‌ها نباید خدمات جامعه پزشکی را مخدوش کنند. رابطه عاطفی میان مردم و جامعه پزشکی همچنان باید برقرار باشد. پزشکان در تمام ادوار همواره به کمک مردم شتافته‌اند. نباید خدمات ایثارگری جامعه پزشکی فراموش شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان