arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۵۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۸ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳

آمریکا در عراق به داعش حمله می‌کند؟

يك منبع امنيتي عراقي نيز تاكيد كرد كه نيروهاي امنيتي بسياري وارد پالايشگاه بيجي در شمال صلاح‌الدين شدند تا تدابير امنيتي را در اين پالايشگاه و اطراف آن اتخاذ كنند. از سوي ديگر عبدالامير الزيدي، فرمانده عمليات دجله از هلاكت 19 فرد مسلح وابسته به داعش و انفجار 2 خانه بمبگذاري شده در دو ناحيه العظيم و المقداديه در ديالي خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


شورای امنیت ملی آمریکا با حضور باراک اوباما نشستی را با هدف بررسی اوضاع عراق و ارزیابی راه‎کارهای موجود برای پایان دادن به ناآرامی های این کشور برگزار کرد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، باراک اوباما و تیم امنیت ملی آمریکا نشستی را برای بررسی راه های ممکن برای پایان دادن به بحران عراق برگزار کردند.قرار است در روزهای آینده نیز اوباما نشست های دیگری را با اعضای این تیم برگزار کند تا به یک راه‎کار مناسب برای عراق برسد .

به گزارش انتخاب، با این وجود رئیس جمهور آمریکا اقدامات آتی ایالات متحده در عراق را به تلاش نوری المالکی نخست وزیر عراق، برای حل اختلافات سیاسی موجود در این کشور و هچنین تلاش برای کاهش ناآرامی ها مشروط کرده است. در این میان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، نیز ضمن اعلام تصمیم واشنگتن برای مذاکره با تهران در مورد عراق، امکان انجام عملیات نظامی بویژه حمله هوایی به مواضع داعش از سوی آمریکا را رد نکرد. وزیر امور خارجه آمریکا در این رابطه گفت : از هر اقدام مثبتی برای حل بحران عراق حمایت می کنیم و اگر مذاکره واشنگتن و تهران در این رابطه کمکی به حل موضوع کند ما آن را رد نمی کنیم.

اوضاع در عراق بواسطه تحرکات داعش به شدت بحرانی است. شدت خشونت به کار رفته از سوی اعضای این گروه بویژه در قتل عام بیش از صدها نفر از نیروهای ارتش عراق که تصاویر آن طی روزهای گذشته در رسانه ها منتشر شده، به حدی بوده که سازمان ملل این گروه را به ارتکاب جنایات جنگی محکوم کرده است.اما همزمان با نشست تیم امنیت ملی آمریکا در واشنگتن، نمایندگان ویژه کاخ سفید با نوری المالکی نخست وزیر این کشور، دیدار کردند.بر اساس این گزارش، برت مک گورک فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا و استفان بیکرافت سفیر واشنگتن در بغداد، با نخست وزیر عراق به گفتگو نشستند. از جزئیات مطرح شده در این گفتگو خبری منتشر نشده اما اوباما از اعزام 275 نیروی ویژه به عراق خبر داد. هر چند مقامات آمریکایی اعلام می‌کنند که اوباما هنوز تصمیمی درباره عراق اتخاذ نکرده اما تحرکات واشنگتن در روزهای اخیر و اعزام ناو هواپیمابر به خلیج فارس و همچنین تحولات داخلی عراق نشان می دهد که حمله به مواضع داعش از سوی آمریکا امری محتمل است.

ادامه نبردها در تل‌عفر

این در حالی است که گروه تروريستي دولت اسلامي عراق و شام (داعش) در پي اقدامات وحشيانه خود در عراق مرقد پيامبران يونس و دانيال نبي (ع) در موصل را بست. اين در حالي است كه منابع عراقي از هلاكت بيش از 300 عضو داعش در تل‌عفر خبر دادند. به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه خبري العهد، نيروهاي داعش پس از اينكه دو ضريح يونس و دانيال پيامبر را در موصل عراق بستند تمام كارمندان اين دو مرقد را به گروگان گرفتند.افراد مسلح داعش در شهر موصل همچنين مقبره‌هاي ابن الجزري و ابن الاثير صاحب كتاب الكامل را تخريب كرده و همچنين آثار باستاني از اين شهر را به سمسارهاي ترك فروختند.


شبكه سومريه نيوز عراق نيز از تلاش ناكام داعش براي حمله به بارگاه منتسب به امام رضا در جنوب كركوك خبر داد. يك منبع امنيتي در اين خصوص اعلام كرد كه اين حمله به زخمي شدن يك غيرنظامي انجاميد. اين در حالي است كه يك منبع امنيتي عراقي اعلام كرد كه نيروهاي نظامي بيشتري از طريق هوايي وارد منطقه تل‌عفر در غرب موصل شدند تا به ساكنان آن كمك كنند. در همين حال يك منبع امنيتي در عراق اعلام كرد كه بيش از 300 عضو داعش در تل‌عفر به هلاكت رسيدند و نيروهاي امنيتي به پيشروي‌هايي در اين منطقه دست يافتند. پيش‌تر سرلشکر ابوالوليد، فرمانده نيروهاي امنيتي در منطقه تل‌عفر روز دوشنبه تاكيد كرده بود كه مبارزات عليه اعضاي داعش ادامه خواهد داشت و منطقه تل‌عفر در غرب موصل ظرف چند ساعت از اعضاي داعش پاكسازي خواهد شد.


جمعيت تل عفر كه تا ٢٠٠ هزار نفر تخمين زده مي‌شود، عمدتا از تركمن‌هاي شيعه تشكيل شده است. در همين حال يك مقام عراقي كه خواسته نامش فاش نشود به رويترز گفته است كه در پي درگيري‌هاي شديد در تل‌عفر بسياري كشته شده‌اند و بسياري از اهالي شيعه و سني شهر به مناطق ديگر گريخته‌اند. پيكارجويان داعش از هفته گذشته كنترل شهرهاي مهم موصل و تكريت را در اختيار داشته‌اند. به گزارش بي‌بي‌سي از شمال عراق يكي از دلايل اهميت تل‌عفر اين است كه اين شهر تنها پايگاه برجا مانده دولتي در كل استان نينواست كه هفته گذشته با عقب‌نشيني واحدهاي نظامي دولت به دست پيكارجويان سني افتاد. از لحاظ استراتژيك هم اين شهر جايي ميان جاده اصلي از موصل، مركز استان، تا مرز سوريه قرار دارد. از سوي ديگر هيات اتحاديه اروپا در عراق تاكيد كرد كه گروه داعش چند كليسا را در موصل آتش زده است و هول و وحشت را در دل مردم ايجاد كرده است. هيات اتحاديه اروپا در عراق اعلام كرد كه مهاجرت مردم نينوا از ترس اعضاي داعش ادامه دارد.

يك منبع امنيتي عراقي نيز تاكيد كرد كه نيروهاي امنيتي بسياري وارد پالايشگاه بيجي در شمال صلاح‌الدين شدند تا تدابير امنيتي را در اين پالايشگاه و اطراف آن اتخاذ كنند. از سوي ديگر عبدالامير الزيدي، فرمانده عمليات دجله از هلاكت 19 فرد مسلح وابسته به داعش و انفجار 2 خانه بمبگذاري شده در دو ناحيه العظيم و المقداديه در ديالي خبر داد. در همين راستا رئيس پليس ديالي با اعلام كشته شدن 9 فرد مسلحي كه به مركز پليس در غرب بعقوبه حمله كرده بودند تاكيد كرد كه اوضاع امنيتي در بعقوبه تحت كنترل است. در همين راستا مسئولان آمريكايي اعلام كردند كه دو تن از مقامات ارشد آمريكا با نوري مالكي، نخست وزير عراق دوشنبه شب در بغداد ديدار كرده تا بحران امنيتي در عراق را مورد بررسي قرار دهند. هم‌زمان يك منبع مسئول در استان نينوا در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه اعلام كرد كه افراد مسلح در حال حاضر برخي از ساختمان‌هاي دولتي در منطقه تل‌عفر را بجز در مناطق شمالي تحت تصرف خود دارند. خبرنگار شبكه روسيه اليوم به نقل از يك منبع رسمي گزارش داد كه نيروهاي عراقي همچنان كنترل منطقه تل‌عفر را علي‌رغم حملات افراد مسلح در اختيار دارند.


منبع: آرمان

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
0
0
با سلام اگر داعش فکر میکند مسلمان است بجای نامنی در کشور های مسلمان به اسرائیل حمله کند کدام عقل سلیم در خانه خود دعوا راه میاندازد که دشمنان تماشا کنند و سود ببرند مگر طرف گاگول باشد شاید این بیچارهها فکر اینجاشو نکرده اند اگر شک نکنید بجای مسلمان خود را جا زده اند و اینها مسلمان نیستند فقط فیلم بازی میکنند
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
0
0
با سلام داعش اگر به قرآن و رسول خدا اعتقاد دارد بلاد مسلمین را رها میکند و برای آزادی اولین قبله مسلمین به جان اسرائیل غاصب می افتد الان حکم موش خانگی است وبه عبارتی سوسک است اگر به سمت اسرائیل حمله کند و شهامت بخرج دهد بلاد مسلمین را رها کند میتوان در مورد شعورش تحصین گفت اگر راست میگوید و شعور دارد و خرس صفت نیست علیه دشمنان اسلام بجنگد تلافی غزه را از اسرائیل بگیرد در حال حاضر سرباز اسرائیل است و یا نمیفهمد یا خود را به نفهمی زده است
نظرات بینندگان