arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۴ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳

نماینده چین در 1+5 دستیابی به توافق را ضروری دانست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


نماینده چین در مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت دستیابی به توافق تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه ضروری است و ظرفیت غنی‌سازی ایران اصلی‌ترین مسئله در این مذاکرات خواهد بود.

 وانگ چون، نماینده چین در مذاکرات هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: حصول سازش و مصالحه برای دستیابی به یک توافق تا ضرب الاجل 20 ژوئیه ضروری است. ایران و کشورهای عضو 1+5 شامل اعضای دائمی شورای امنیت به علاوه آلمان هم اکنون در وین پایتخت اتریش گردهم آمده‌اند تا دور پنجم مذاکرات هسته‌ای ایران را برگزار کنند.

براساس گزارش خبرگزاری شینهوا، وانگ چون در سخنانش افزود: یک بازی فوتبال می‌تواند برنده و بازنده داشته باشد اما در مذاکرات وضعیت برد- برد و مصالحه مهمترین چیز است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد بازطراحی راکتور آب سنگین اراک که پلوتونیوم کمتری را تولید خواهد کرد گفت که این تغییر نشان‌دهنده حسن نیت ایرانی‌ها برای حل مسئله است.

حجم پلوتونیومی که در راکتور اراک می‌تواند تولید شود یکی از موارد اختلافی مذاکرات هسته‌ای ایران بود که این کشور به منظور رفع نگرانی‌های غرب اعلام کرد با باز طراحی این راکتور حجم این پلوتونیوم را کاهش خواهد داد.

ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال گذشته در ژنو به توافق اولیه دست یافتند که براساس آن ایران در ازاء کاهش برخی تحریم‌های غرب،‌بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای اشاره به حالت تعلیق در آورده است.

این کشورها اکنون با نزدیک شدن به ضرب الاجل 20 ژوئیه تنها چند هفته فرصت دارند تا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های این کشور به توافق جامع نهایی دست یابند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان