arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۶۱۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۴ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳

نسخه پیچی برای آینده سیاسی عراق

روزنامه «گاردین » در گزارشی از دستیابی سازمان‌های امنیتی غرب به اطلاعات بسیار مهم «داعش» خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برخی می‌گویند جنگ سال2003 میلادی به رهبری آمریکا تمام معادلات عراق را برهم زد. تا قبل از حمله نظامی به رهبری آمریکا به عراق و سرنگونی حکومت «صدام حسین» دیکتاتور بغداد، این کشور عمدتا در دست اعراب سنی بود، در حالی‌که شیعیان از تبعیض علیه خود شکایت داشتند و کردها نیز برای چندین‌دهه جهت کسب خودمختاری با دولت مرکزی مبارزه کرده بودند. پس از سقوط صدام و به‌دنبال برگزاری انتخابات در عراق، تشکل‌های شیعه اکثریت پارلمانی را به‌دست آورده و عملا قدرت سیاسی را در دست گرفتند.

به گزارش انتخاب،  حال دوباره بحث‌ها و تلاش‌ها برای تشکیل منطقه‌ای سنی جدی شده است. تسلط نیروهای دولت اسلامی عراق و شام (داعش) بر بخش‌هایی از خاک عراق و عدم موفقیت بازپس‌گیری آنان توسط ارتش بغداد نیز در همین راستا تعریف می‌شود. حال «نچیروان بارزانی»، نخست‌وزیر دولت خودمختار اقلیم کردستان عراق نخستین فردی است که آشکارا می‌گوید که اعلام خودمختاری برای مناطق سنی‌نشین، راه‌حل کنونی بحران عراق و حذف «داعش» از صحنه‌ای سیاسی است. او در مصاحبه با «بی‌بی‌سی» گفت: «ماجرا با تصرف موصل آغاز شد و حالا باید عراق قبل و بعد از موصل را در نظر گرفت. به نظر من بسیار دشوار است که اوضاع واقعا به همان وضعیتی که قبلا بود بازگردد.» قطر و عربستان‌سعودی هم مدعی هستند که دولت «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق در بحران کنونی این کشور مقصر است. ریاض، مدعی است که سیاست‌های دولت بغداد، زمینه‌ساز فعالیت شبه‌نظامیان افراط‌گرا بوده است. وزیر خارجه قطر نیز ادعا می‌کند، «فرقه‌گرایی شیعی» نخست‌وزیر عراق دلیل بحران است. در این میان «بان‌کی‌مون»، دبیرکل «سازمان ملل» تاکید دارد باید به خواسته‌ها و مشکلات مردم عراق توجه شود زیرا ثبات سیاسی مانع از اشاعه تروریسم در جهان می‌شود. «سازمان ملل» در پی تحولات اخیر در عراق تصمیم گرفت، کارکنان خود را از عراق خارج کند. سیدحسن نصرالله، دبیرکل «حزب‌الله» لبنان هم در سخنانی اعلام کرد، «حزب‌الله» لبنان برای جنگ با «داعش» در عراق آماده است.


بعقوبه در کنترل «داعش»
بخش‌هایی از شهر سنی‌نشین بعقوبه، مرکز استان دیاله در ۶۰کیلومتری بغداد تحت کنترل «داعش» قرار گرفت. خبرهای رسیده از بعقوبه، مرکز استان دیاله در شمال بغداد حاکی است که شبه‌نظامی‌های سنی چندین محله شهر را به تصرف خود درآورده‌اند و با اشغال مرکز پلیس شهر اسلحه‌های زیادی به ‌دست آورده‌اند اما منابع امنیتی در بعقوبه به بی‌بی‌سی گفتند که نیروهای دولتی عراق هنوز کنترل شهر را به دست دارند. بر اساس گزارش‌های رسیده از تل‌عفر، در غرب موصل در استان نینوا که از نظر استراتژیک مهم است، نیروهای کمکی وارد شهر شده‌اند تا با همکاری نیروهای دولتی مستقر بکوشند که کنترل شهر را دوباره به دست بگیرند. همچنین بزرگترین پالایشگاه نفت عراق تعطیل شد. به گفته کارشناسان این مسئله زیان اقتصادی بسیاری را به بغداد وارد می‌کند.

اعزام نیروهای بیشتر آمریکایی به بغداد
انتقادهای عربستان و قطر به دولت مالکی و تشکیل منطقه‌ای سنی‌نشین در حالی مطرح می‌شود که دیگرکشورها در اندیشه جنگ با «داعش» هستند. «باراک اوباما»، رییس‌جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه این کشور جنگی دیگر را آغاز نمی‌کند، به کنگره گفت که 275سرباز آمریکایی باید به عراق اعزام شوند تا به تامین امنیت و حمایت از پرسنل و سفارت آمریکا در بغداد بپردازند. در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکا می‌نویسد که اوباما هنوز تصمیم نهایی خود را در این‌باره نگرفته است، اما کاخ سفید تاکید دارد که همه گزینه‌های نظامی از حملات هوایی گرفته تا اعزام نیروهای مخصوص به عراق روی میز است. از سوی دیگر، ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس اعلام کرده که 400تبعه این کشور ممکن است برای مبارزه و پیوستن به گروه‌های مخالف دولت دمشق به سوریه رفته باشند و برخی از آنها نیز به عراق سفر کرده‌اند از همین‌رو بریتانیا باید پاسپورت‌های تمامی افراد را باطل کند.

دسترسی به اطلاعات محرمانه پیش از سقوط موصل
روزنامه «گاردین » در گزارشی از دستیابی سازمان‌های امنیتی غرب به اطلاعات بسیار مهم «داعش» خبر داد. در این گزارش آمده است: دست‌‌کم ۱۶۰ «یواس‌بی‌استیک» از گروه «داعش» به دست نیروهای امنیتی عراق افتاده است. بنا بر گزارش «گاردین»، این اطلاعات شامل اسامی جنگجویان خارجی «داعش»، نام رهبران این گروه، کدها و رمزهای مخفی و نام‌های اختصاری عوامل نفوذی این گروه در وزارتخانه‌ها می‌شود. بنا به این گزارش، دسترسی دولت مالکی به این اطلاعات محرمانه پیش از حمله «داعش» به موصل و سقوط این شهر صورت گرفته است. این در حالی است که «داعش» شاخه دیگری را برای به‌کارگرفتن اعضای جدید در اردن تاسیس کرده که به گفته مسوولان این گروه هدف این شاخه جدید اعزام تروریست‌ها و همچنین ارسال سلاح به کشورهای همجوار است.


منبع: شرق
نظرات بینندگان