arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۸۲۱
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۴ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳

توصیه لاریجانی به زنگنه در حمایت از شرکت‌های داخلی فعال در حوزه‌ نفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست با مدیران صنعت نفت در عسلویه بر نگاه حمایتی مجلس به حوزه‌ نفت تاکید کرد و گفت: به زنگنه توصیه می‌کنم که به شرکت‌های فعال در این حوزه که سرمایه‌های ملی هستند توجه کند و آن‌ها را مورد حمایت قرار دهد.

علی لاریجانی در نشست با مدیران صنعت نفت که با حضور وزیر نفت ، استاندار بوشهرو نمایندگان استان در جریان بازدید از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی انجام شد اظهار کرد: برای من افتخاری بود که از نزدیک زحمات شما راببینیم و قصد ما هم این بود که از نزدیک با فعالیت‌هایی که دراین محل انجام می‌شود آشنا شویم.

وی خاطرنشان کرد: برداشتی که از بازدید خود داشتم، حکایت‌گرپیشرفت ارزشمند در حوزه‌ فنی کشور بوده که انسان با دیدن آن احساس غرور می‌کرد که فرزندان کشور این حجم کار فنی را انجام می‌دهند.

وی به تحریم‌ها و فشارها نیز اشاره کرد و گفت:‌ بخشی از نگرانی‌هایی که در گزارش‌های ارائه شده در این نشست وجود داشت مربوط به تصمیماتی است که بیش از این گرفته شده بود، در واقع پخش کردن همه سرمایه‌ها و زمان بندی نامناسب باعث شد که کارها به نتیجه نرسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «ما کشور نفتی و گازی هستیم و مسئولیت‌مان این است که در محورهای توسعه به این 2 بخش توجه داشته باشیم» گفت: نمی‌گویم تمام تصمیماتی که قبلا گرفته شده غلط بوده است اما باید اولویت‌بندی کارها در همه جا لحاظ می‌شد.

وی با بیان این‌که «در بودجه سالانه همواره وضع نفت ممتاز دیده شده است» اظهار کرد: حتی در مورد درآمدهایی که از این بخش حاصل می‌شود 14 و نیم درصد به خود این حوزه تعلق می‌گیرد، تا پروژه‌ها راحت پیش رود.

وی تصریح کرد: امسال شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته شده و فکر می‌کنم باید راهکار روشنتری پیدا کرد؛ زیرا فازهای این منطقه در شرایطی است که باید با سازوکاری مناسب به نتیجه برسد و نباید معطل شود. و این همان نکته‌ای است که با توجه به خصوصیات کشورمان باید جزو اولویت‌های ما باشد البته مورد توجه مجلس هم خواهد بود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به فعالیت‌های شرکت‌هایی که در حوزه‌ نفت مشغول به کار هستند، گفت: این شرکت‌ها سرمایه‌ ملی هستند و نباید دست کم گرفته شوند، البته راه‌های اولیه دیگری نیز وجود خواهد داشت. به هر حال ما یک جایی ضرر کردیم اما از طرف دیگر دستاوردها و سرمایه‌ ملی دیگری را در اختیار داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به وزیر نفت توصیه کرد که به این سرمایه‌های ملی توجه داشته و آن‌ها را حفظ و تلاش کنند شرکت‌هایی که در این زمینه اطلاعاتی دارند و کارآفرین هستند مورد حمایت قرار گیرند و فعال شوند.

وی خاطرنشان کرد: واقعا کار در این بخش یک سنخ کار جهادی تلقی می‌شود و ما شرایط ملی‌مان در وضعیتی است که اگر با این روحیه کار کنیم بزرگترین حمایت را از منافع ملی کشور کرده‌ایم.

لاریجانی ادامه داد: چند روز پیش گزارشی را در این ارتباط دریافت کردم که هنوز بودجه به منابع عمرانی استان‌ها تخصیص داده نشده است؛ در حالی که برخی از استان‌ها در فصل گرما با توجه به شرایط منطقه‌ای به این منابع نیاز دارند. البته بودجه‌ای که برای سال 93 تصویب شد خیلی خوشبینانه تدوین و به تصویب رسید. و امیدواریم منابع حاصل شود.

وی تاکید کرد: قطعا پروژه‌های عمرانی یکی از عوامل تحقق فعالیت‌ها در این زمینه است.

وی خطاب به مدیران صنعت نفت گفت: این خیزی که شما در پارس جنوبی دنبال می‌کنید در شرایط و وضع کشور به لحاظ اقتصادی مهم است. در مذاکرات این تصور برای طرف‌های مذاکره کننده حاصل شده که با فشارها می‌توانند کار خود را جلو ببرند، این تصور و تلقی غلطی است، باید آن‌ها را ازاین توهم درآوریم و بتوانیم هر روز کار را زودتر به نتیجه برسانیم که مستقیما به امنیت ملی کشور کمک کرده‌ایم.

لاریجانی ادامه داد: انسان در هر کاری ذهنیتی دارد؛ کار مثل میدان جنگ است و برای صیانت از حیثیت ایران کار شما بسیار ارزشمند است.

وی با بیان این‌که «وزیر نفت جزء وزرای خوشفکر و با برنامه‌ است و فکر توسعه‌گرایی دارد» گفت: مطمئنم با نیروهایی که وزیر در اختیار دارد می‌تواند کارها را به خوبی دنبال کند و البته آقای زنگنه جزو معدود وزرایی هستند که در گزارشی که به مجلس ارائه کرد برای اقتصاد مقاومتی برنامه داشت و مسائل کمی را در قالب کیفی برنامه ریزی کرده بود و این احساس حاصل می‌شود که ایشان مصمم هستند و از مدیریت‌های داخلی درنفت و گاز حمایت می‌کنند.

وی در مورد تامین منابع مالی این بخش‌ها اظهار کرد: باید با عنایتی که صورت می‌گیرد در زمان کوتاه‌تر محقق شود تا پروژه‌ها سامان یابد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امسال تدبیری را در مجلس در نظر گرفتیم و تلاش شد دست بازتری برای وزارت نفت فراهم شود. البته ممکن است تمام این ظرفیت در این پروژه‌ها قابل تحقق نباشد اما می‌توان از روش‌های دیگری استفاده کرد.

وی افزود: راهکارهایی به ذهنم رسیده بود که اگر یکی از این سناریوها را پیگیری کنیم پمپاژی برای منابع مالی این پروژه‌ها خواهد بود.

وی همچنین در مورد روند پیشرفت مذاکرات گفت: در مسیری که دنبال می‌شود امیدواریم شرایط رو به بهبود باشد و از طرق مختلف کمک کنیم که پروژه‌ها سریعتر به نتیجه برسد.

لاریجانی تاکید کرد: حتما در مجلس نگاه حمایتی وجود دارد و نمایندگان مجلس نیز در این زمینه فعال هستند.

وی همچنین در مورد مسائل آلودگی هوای شهرستان عسلویه نیز گفت: در آینده اگر فازها تکمیل شود، آلودگی کاهش می‌یابد.

وی همچنین در پایان اظهار کرد: حوزه‌ نفت می‌تواند به مردم منطقه از نظر بهتر زندگی کردن کمک کند تا شرایط مردم هم بهتر شود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: گازی ، فاز ، پارس جنوبی ، نفت
نظرات بینندگان