arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۱ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۳

کری: به دنبال مشورت و مذاکره با ایرانیم نه همکاری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


وزیر امور خارجه آمریکا با بیان تمایل کشورش برای مذاکره با ایران گفت: ما به دنبال مشورت با ایران هستیم نه همکاری.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا درباره حوادث اخیر عراق گفت: ایالات متحده تنها در مشورت و گفت‌وگو با ایران در این باره تمایل دارند و نمی‌خواهند همکاری‌های عملی با ایران داشته باشند.

وی در گفت‌وگو با شبکه خبری ان بی سی گفت: آنچه که من اعلام می‌کنم مبنی بر اینکه ما تنها تمایل گفت‌وگو و مذاکره با ایران درباره عراق داریم این است که ایرانیان می‌دانند ما به چه فکر می کنیم و ما نیز می‌دانیم آن‌ها در فکر چه چیزی هستند تنها در اینجا به اشتراک گذاشتن اطلاعات مدنظر است.

وی درباره همکاری عملی ایران و آمریکا درباره عراق گفت: ما هنوز در این باره فکر نکردیم و اکنون بر روی میز مطرح نیست براساس مصاحبه منتشر شده در سایت وزارت امور خارجه آمریکا، کری در پاسخ به سوالی درباره احتمال همکاری نظامی با ایران درباره عراق گفت: در این لحظه ما فکر می‌کنیم که باید گام به گام حرکت کنیم و ببینیم که چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و واقعیت چیست. من نمی‌توانم همه مسائل را غیرمحتمل بشمارم اگر اتفاقی بتواند برای برقراری ثبات واقعی، احترام به قانون اساسی، احترام به روند انتخابات، احترام به توانایی مردم عراق برای تاسیس دولتی که در آن همه گروه‌های عراقی حضور داشته باشند سازنده باشد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. اما اتفاقات اخیر یکی از بزرگترین مشکلات در طول چند سال گذشته بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر ایران تمایل داشته باشد آیا خواهان همکاری با این کشور هستید پاسخ داد: اجازه دهید که ببینیم ایران آیا تمایل به این کار دارد یا نه. قبل از اینکه شروع به اظهار نظر در این باره کنیم من فکر می‌کنم ما از هرگونه روند سازنده در اینجا استقبال می‌کنیم که بتواند درگیری‌ها را به حداقل رسانده و یکپارچگی کشور را حفظ کند و موجب خروج نیروهای تروریستی شود.

به گزارش ایسنا، پس از حملات نیروهای داعش در عراق اخباری مبنی بر احتمال همکاری ایران و آمریکا درباره این کشور منتشر شده است. تاکنون مقامات ایرانی هرگونه مذاکره با آمریکا درباره حوادث اخیر عراق را رد کرده‌اند.

این در حالی است که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در سخنانی اعلام کرد که نقش ایران می تواند سازنده باشد.

نظرات بینندگان