arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۸۰۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۳

سورپرایزهایی به «سبک ِ کی‌روش»!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


سرویس ورزشی انتخاب: تیم ملی فوتبال کشورمان در نخستین دیدار مرحله گروهی رقابت‌های جام جهانی توانست با ارائه عملکرد منطقی و فارغ از مواضع احساسی مقابل نیجریه، یک امتیاز شیرین را کسب کند. نیجریه‌ای که پیش از برگزاری جام بیستم اکثر کارشناسان فوتبال این کشور و البته دنیا مدعی بودند می‌تواند پس از آرژانتین به‌طور «قاطعانه» راهی مرحله دوم مسابقات شود و در نهایت حتی به جمع چهار تیم برتر دنیا بپیوندد!

شیرمردان فوتبال ایران اما در دیدار نخست خود توانستند با بستن راه عبور بر مهاجمان قلدر نیجریه و گرفتن ابتکار عمل از آنها، تمام نقشه‌های استفان کشی را نقش بر آب کنند. هرچند هنوز برخی افراد معلوم‌الحال معتقدند که تساوی ایران و نیجریه ربطی به تدابیر فنی کارلوس کی‌روش نداشته و این مصاف تنها به‌دلیل ضعف غافلگیرکننده نیجریه با نتیجه مساوی خاتمه یافته است؛ این منتقدان همان‌هایی هستند که پیش از برگزاری مسابقات دلواپس ِ «کیسه‌گل»شدن ایران بودند و بعد از پایان اولین بازی حتی آمار فیفا را هم قبول نداشتند و چشم بر تلاش جانانه بازیکنانی همچون مهرداد پولادی و خسرو حیدری بستند.

به هر روی، تیم کشورمان برخلاف همه پیش‌بینی‌های ناامیدکننده موفق شد رو در روی پرچمدار فوتبال قاره آفریقا بایستد و شایستگی‌هایش را به اثبات برساند. اما نکته‌ای که در این بین بیش از هر چیز خودنمایی می‌کند، سبک خاص کارلوس کی‌روش در کاهش فشار روانی بر بازیکنان و روحیه‌بخشی به آنها چه پیش و چه حین برگزاری مسابقات است. چه آنکه در هفته‌ها و ماه‌های پیش از آغاز جام جهانی وی همواره حضور ایران در این تورنمنت بزرگ را یک افتخار محسوب می‌کرد و حتی می‌گفت؛«همین‌که تیم ایران می‌تواند مقابل لیونل مسی و سایر ستاره‌های آرژانتین مجانی بازی کند، یک اتفاق خوب است.» اما این، همان نمایی بود که باید حریفان و کارشناسان فوتبال از بیرون ِ تیم مشاهده می‌کردند.

در داخل ِ تیم البته جوّ اینگونه نبود. رضا قوچان‌نژاد چندی قبل هنگام سفر به مشهد در یک محفل خصوصی از نوع کار کی‌روش تعریف می‌کرد. در مورد اینکه سرمربی تیم ملی چگونه مباحث روحی و روانی را «مهندسی» می‌کند و به اصطلاح نمی‌گذارد آب در دل بازیکنانش تکان بخورد. اینکه کی‌روش نمای تیم ایران را از خارج به‌عنوان یک تیم نسبتا ضعیف جلوه دهد، علی‌رغم انتقادات ِ «داعش‌مآبانه» و انتحاری برخی کارنشناسان ِ وطنی توانست حس کاذب برتری پیش از مسابقه را به بازیکنان نیجریه القا کند و همین امر نیز باعث شد تا حریف در دیدار نخست، بازیکنان ما را دست کم بگیرد اما با گذشت دقایقی از مسابقه و رونمایی تیم ایران، مبهوت تاکتیک خارق‌العاده کارلوس کی‌روش و خلع سلاح شود.

سرمربی تیم ملی پیش از برگزاری اولین دیدار البته این نکته را مطرح کرده بود که تیم ایران در هر بازی سورپرایزهای خوبی برای حریفان دارد. سورپرایزهایی که در اولین گام، دست و پای خط هافبک و مهاجمان پر ادعای نیجریه را بست و ممکن است در بازی شنبه مقابل آرژانتین نیز به داد تیم ملی برسد. چه آنکه اشکان دژاگه در آخرین اظهارنظر خود پیش از این دیدار فوق ِحساس و مهم گفته است؛«شاید برابر آرژانتین هم یک سورپرایز داشته باشیم.»

* علیرضا شریف‌نژاد
نظرات بینندگان