arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۸۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۸ - ۰۱ تير ۱۳۹۳

امید بازگشت!

به هر حال بر اساس آمار موجود نرخ تورم رسمی 32درصد است و امیدواریم تا پایان سال با سیاست‌های پولی و مالی دولت و بانک مرکزی نرخ تورم کنترل شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از اقدامات مهمی که بعد از انتخابات انجام شد حفظ سرمایه‌های اجتماعی کشور بود. امیدواری به آینده در کشور افزایش یافت و همین مسئله موجب آرامش و ثبات قیمت‌ها در کشور شد. این مسئله تاثیر مستقیمی هم روی تورم داشت و کمک کرد تورم بالای 40درصد در دولت قبل روندی رو به نزول آغاز کند.

به گزارش انتخاب، در واقع تورم، محاسبه افزایش قیمت‌های کالاهای مصرفی در طول یک بازه زمانی است که معمولا در طول یک سال انجام می‌شود و مشخص می‌کند سطح عمومی قیمت‌ها چقدر افزایش یافته است. اگر مقایسه شاخص قیمت به شاخص قیمت مدت مشابه سال قبل باشد به آن تورم نقطه به نقطه می‌گویند. اگر در محاسبه تورم، میانگین 12ماه گذشته شاخص قیمت با میانگین 12ماه مشابه قبل از آن مقایسه شود به آن نرخ رسمی تورم می‌گویند. آنچه مهم است میزان رسمی نرخ تورم است اما کاهش یافتن نرخ تورم نقطه به نقطه یعنی امیدواری به کاهش نرخ تورم سالانه. به هر حال بر اساس آمار موجود نرخ تورم رسمی 32درصد است و امیدواریم تا پایان سال با سیاست‌های پولی و مالی دولت و بانک مرکزی نرخ تورم کنترل شود.

 رکود وقتی شیوع می‌یابد که نرخ تورم بالا باشد و رشد اقتصادی منفی شود و متاسفانه این میراث دولت گذشته همچنان بر سیاست‌های این دولت تاثیر گذار است؛ چرا که بسیاری از سیاست‌هایی که برای مقابله با تورم ممکن است اتخاذ شود سیاست‌هایی است که موجب گسترش بیکاری و رکود و کاهش نرخ رشد اقتصادی می‌شود که برای هر اقتصادی سم مهلک است. دولت باید سیاست‌های عرضه و تولید را به شکلی دنبال کند که منجر به رشد اقتصادی و اشتغال شود و در عین حال برای کنترل تورم نیز تلاش خود را شروع کند. مجموع اقداماتی که دولت در مذاکرات 1+5 انجام داده بر اقتصاد ایران تاثیرگذار بوده و گروه‌های زیادی در این مدت آمده‌اند و تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران کرده‌اند؛ حداقل گردشگران خارجی که طی سال93 از ایران بازدید کرده‌اند چندین برابر گردشگران سال92 بوده‌اند و این استقبال بیانگر حرکت کشور به سمت ثبات و پایداری است. با این وضعیت انتظار نرخ تورم زیر 20درصد و نرخ بیکاری 10درصد تا پایان سال آرزویی دست‌یافتنی برای دولت به نظر می‌رسد و این امیدواری وجود دارد که رشد اقتصادی از مدار منفی خارج شود و به مثبت یک یا 2درصد برسد. فراموش نکنیم شاخص‌های اقتصادی خیلی حساس هستند و با احتیاط حرکت می‌کنند و ظرف یک و دو ماه قابل دگرگونی نیست. مردم به رفتار دولت نگاه می‌کنند و هر قدر در این رفتار ثبات بیشتری مشاهده کنند، روند رو به رشد اقتصاد کشور نیز با ثبات بیشتری ادامه خواهد داشت.

منبع: آرمان
نظرات بینندگان