arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۸۵۷۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۵ - ۰۲ تير ۱۳۹۳

کودتایِ خاموش علیه "نوری مالکی"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایالات متحد آمریکا با نسخه تجویزی خود برای پایان دادن به بحران امنیتی عراق، رسما وارد عمل شد؛ نسخه ای که برکناری دولت نوری المالکی در صدر آن قرار دارد.

 دو روز پس از اعزام نخستین گروه از نیروهای ویژه آمریکایی به عراق، برای پایان دادن به بحران امنیتی در این کشور، جان کری وزیر خارجه آمریکا هم وارد بغداد شد.

بحران امنیتی عراق وارد چهاردهمین روز خود شده است. ادامه درگیری‌ها در این کشور میان نیروهای دولتی ـ مردمی از یک سو و تروریست‌های بعثی ـ تکفیری از سوی دیگر، به نظر می‌رسد این بحران از یک معضل کوتاه مدت بیرون آمده ‌و در حال تبدیل‌ به ‌درگیری طولانی مدت است.

بر همین اساس بازیگران خارجی از جمله ایالات متحده آمریکا یکبار دیگر زمینه را برای نقش آفرینی در امور داخلی عراق آماده و مهیا می بینند. در همین راستا نخستین گروه از نیروهای ویژه آمریکایی برای مشاوره با دولت عراق درخصوص مبارزه با داعش روز شنبه وارد بغداد شدند.

بر پایه اعلام کاخ سفید و پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) قرار است 300 نیروی ویژه ارتش آمریکا به عراق اعزام شوند که شنبه گذشته، نخستین گروه از این مجموعه وارد بغداد شدند.

کاخ سفید در کنار این اقدام عملی، رایزنی های گسترده منطقه ای را نیز در دستور کار قرار داد تا به موازات آن از طریق دیپلماسی هم به راه حلی برای پایان دادن به بحران امنیتی در عراق و پایان جنگ افروزی های گروهک تکفیری داعش در این زمینه دست پیدا کند.

در جریان سفر منطقه ای وزیر خارجه آمریکا، کری پس از پایان سفر به مصر امروز صبح وارد عراق شد.

او پس از سفر کوتاهش به قاهره برای مذاکره با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری تازه منتخب مصر به عنوان بخشی از تور خاورمیانه‌اش، در کنفرانسی خبری در قاهره گفت: آمریکا مسئول رویدادهای کنونی لیبی و عراق نیست.

وی درباره بحران عراق جایی که داعش در آن در حال تصرف شهرها است، افزود: مقام‌های دولت بغداد باید به افکار و گرایش‌های فرقه‌ای غلبه کرده و افراط گرایان را مهار کنند.

کری در این کنفرانس مطبوعاتی افزود: داعش ایدئولوژی خشونت و سرکوب است. داعش نه تنها برای عراق بلکه برای کل منطقه تهدید محسوب می‌شود. الان زمان بسیار حساسی است که ما باید به رهبران عراق تاکید کنیم تا به افکار و گرایش‌های فرقه‌ای رسیدگی کرده و با تمام مردم صحبت کنند.

کری در حالی آمریکا را مسوول بحران در عراق نمی داند که سناتور جمهوری‌خواه "رند پل"، با معرفی دیک چنی، معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا به عنوان عامل خشونت‌های عراق گفت: ما سرزمین عجایب تروریست‌ها را در عراق ایجاد کردیم.

رند پل در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان و ان.بی.سی تاکید کرد: حقیقت این است که آنچه که ما امروز شاهد آن هستیم پیامد طبیعی سیاست بد ماست و در نتیجه داعش متولد شد.

دایان فینستین، سناتور دموکرات و رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا هم پیشروی‌های گروهک تکفیری دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در عراق را یک «زنگ بیدار‌باش» توصیف کردو گفت: آژانس اطلاعاتی آمریکا هیچگاه فکرش را هم نمی‌کرد که تروریست‌ها قادر باشند این چنین سریع در داخل عراق به تحرکات پرداخته و بخش‌هایی از این کشور را به تصرف و کنترل خود درآورند.

شاید به همین دلیل آمریکا که تا پیش از این از ورود رسمی وعلنی به بحران عراق پرهیز می کرد هم نیروی ویژه آمریکایی به این کشور اعزام کرده و هم وزیر خارجه خود را راهی این کشور کرده است.

اما آنچه که آمریکا در این عراق دنبال می کند گویا تنها خواباندن قائله بحران امنیتی نیست.

به گفته «دیوید ایگناتیوس»، ستون‌نویس نشریات آمریکایی یکی از اهداف کنونی آمریکا در عراق لابی‌گری در پی جایگزینی نخست وزیر فعلی عراق هستند.

از زمان آغاز بحران امنیتی در عراق و با پیشروی های داعش در این کشور، آمریکایی ها انگشت اتهام خود را به سوی مقامات دولت عراق نشانه رفته وعامل بروز این ناامنی ها را افکار و گرایش‌های فرقه‌ای دانسته اند.

ایگناتیوس در یادداشتی که در روزنامه «کورانت» انتشار یافته است، می‌نویسد: «اوباما»، رییس جمهور آمریکا در حال فرستادن مشاور نظامی به عراق ،ارسال هواپیماهای گشت زنی و کسب اطلاعات از مکان استقرار نیروهای داعش است و مقام‌های آمریکایی نیز با لابی‌گری در پی جایگزینی نخست وزیر فعلی عراق هستند اما یک اقدام آمریکا در این زمینه اشتباه بوده است.

هر چند جان کری در مصر اعلام کرد که آمريکا قصدی برای انتخاب يک فرد يا افرادی برای رهبری اين کشور ندارد.

هفته گذشته بعد از سفر معاون وزارت خارجه آمریکا در راس هیئتی دیپلماتیک به عراق اعلام شد که این هیئت امریکایی در دیدار با نوری مالکی، نخست وزیر عراق از او خواسته اند که از قدرت کنار برود و اجازه دهد فردی جدید از درون ائتلاف ملی که مالکی خود نیز از آن محسوب می شود، انتخاب شود.

گفته می شود در آن سفر معاون وزیر امور خارجه آمریکا و هیئت همراهش با دیگر مقام های عراقی از جمله سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان نیز دیدار کرد.

ایگناتیوس در ادامه یادداشت خود در روزنامه «کورانت» نوشت: در حالی که مقام‌های آمریکایی درحال رایزنی با «مسعود بارزانی»، رییس بخش اقلیم کردستان عراق هستند اما اوباما می‌داند که این کودتای خاموش علیه «مالکی» زمانی موفق خواهد بود که از سوی ایران نیز حمایت شود.

پیش از این مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله رییس جمهوری ایران به طور تلویحی آمادگی خود را برای همکاری با آمریکا به منظور پایان دادن به بحران امنیتی عراق اعلام کرده بودند. اما به نظر می رسد که این همکاری احتمالی قبل از تجویز نسخه جدید آمریکایی ها برای عراق بوده است.

دیروز مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان دستگاه قضایی و همچنین روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها با اشاره به بحران عراق اعلام کردند: «ما با دخالت آمریکایی‌ها و دیگران در مسائل داخلی عراق به شدت مخالفیم و آن را تایید نمی‌کنیم زیرا معتقدیم دولت و ملت عراق و مرجعیت دینی این کشور توانایی تمام کردن این فتنه را دارند و ان شاء الله آن را تمام خواهند کرد.»

بر این اساس به نظر می رسد که نسخه ای که آمریکا برای بحران عراق تجویز کرده است نمی تواند مرهمی بر زخم های مردم این کشور باشد و احتمالا در صورت اجرایی شدن حتی دامنه بحران را در این کشور گسترده تر می کند.

منبع: فرارو
نظرات بینندگان