arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۸۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۰۹ - ۰۳ تير ۱۳۹۳

انتشار فايل صوتي جنجالي مرتبط با انتخابات افغانستان

از سوي ديگر، وزارت كشور افغانستان گفته كه كميسيون مستقل انتخابات از پذيرش هيات تحقيق اين وزارت براي بررسي اتهام مطرح شده از سوي پليس كابل عليه رئيس دبيرخانه اين كميسيون خودداري كرده است. ژنرال ظاهر ظاهر، فرمانده پليس كابل در روز برگزاري دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري، ضياءالحق امرخيل، رئيس دبيرخانه كميسيون انتخابات را متهم به انتقال غير قانوني مواد انتخاباتي كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ستاد عبدالله عبدالله، نامزد رياست‌جمهوري افغانستان يك فايل صوتي را در اختيار رسانه‌ها قرار داده و ادعا كرده كه در آن گفت‌وگوهاي تلفني ميان امرخيل، رئيس دبيرخانه كميسيون انتخابات با شماري از كارمندان ستاد اشرف غني احمدزي، ديگر نامزد رياست‌جمهوري و كارمندان محلي اين كميسيون‌ ضبط شده است.

به گزارش انتخاب، در اين فايل صوتي، فردي كه ستاد عبدالله مدعي شده كه ضياالحق امرخيل است به فردي كه ادعا شده عضو ستاد انتخاباتي احمدزي است، به زبان پشتو دستور مي‌دهد كه دست روي دست نگذارد و كاري كند. در قسمت ديگري از اين فايل صوتي، به يكي از كارمندان ارشد محلي كميسيون انتخابات دستور داده مي‌شود كه گوسفندها را به كوه‌ها ببرد و چاق برگرداند. ستاد عبدالله ادعا مي‌كند كه منظور او بردن صندوق‌هاي خالي و پر كردن آن به نفع احمدزي است.

 ستاد عبدالله توضيح نداده است كه اين فايل صوتي چگونه به دست آنها رسيده است. هيچ منبع مستقلي هم صحت و سقم اين نوار و تعلق آن به امرخيل را تاييد نكرده است. به گزارش بي. بي. سي به گفته ستاد عبدالله، او نسخه‌اي از اين فايل را برای رئيس‌جمهوري افغانستان هم فرستاده است و كرزاي هم اطمينان داده كه موضوع را بررسي خواهد كرد. رئيس كميسيون انتخابات قبلا از ستاد عبدالله عبدالله خواسته بود اگر سندي مبني بر دست داشتن رئيس دبيرخانه كميسيون در تقلب، به دست دارد، آن را در اختيار كميسيون شكايات انتخاباتي قرار دهد. يك نسخه دوازده دقيقه‌اي از اين فايل در شبكه‌هاي اجتماعي هم منتشر شده است.

هرچند شماري از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي، فايل مذكور را دليلي بر عدم بي‌طرفي كميسيون انتخابات دانسته‌اند اما تعدادي نيز گفته‌اند كه اقدام ستاد عبدالله در ضبط و انتشار گفت‌وگوي تلفني افراد، مصداق شنود تلفني و غير قانوني است. آنها از ستاد عبدالله و دولت افغانستان خواسته‌اند تا در مورد اين فايل صوتي و اينكه چه كس يا نهادي آن را شنود كرده، توضيح بدهند.

 از سوي ديگر، وزارت كشور افغانستان گفته كه كميسيون مستقل انتخابات از پذيرش هيات تحقيق اين وزارت براي بررسي اتهام مطرح شده از سوي پليس كابل عليه رئيس دبيرخانه اين كميسيون خودداري كرده است. ژنرال ظاهر ظاهر، فرمانده پليس كابل در روز برگزاري دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري، ضياءالحق امرخيل، رئيس دبيرخانه كميسيون انتخابات را متهم به انتقال غير قانوني مواد انتخاباتي كرد.

 اين وزارت در اعلاميه‌اي كه روي سايت آن منتشر شده، نوشته است: مسئولان كمیسيون انتخابات به هيات موظف وزارت امور داخله استدلال كردند كه اتهام وارد شده به رئيس دارالانشاي كميسيون از سوي فرمانده پليس، به كمیسيون شكايت‎هاي انتخاباتي محول مي‌گردد تا از آن طريق مورد رسيدگي قرار گيرد. وزارت امور داخله با تاكيد بر اينكه در اين زمينه اقدامات لازم را انجام داده و از چگونگي توظيف هيات ياد شده نيز رسانه‌هاي كشور را آگاه ساخته، نوشته در حال حاضر نيز آمادگي دارد كه در صورت ضرورت با هر مرجعي كه در اين مورد تحقيق نمايد، همكاري همه جانبه داشته باشد.

 در پايان روز انتخابات عمر داوودزي وزير داخله، جنجال ميان ظاهر و امرخيل را سوء تفاهم خواند و وعده داد كه هياتي را براي بررسي اين موضوع موظف خواهد كرد. وزارت داخله (كشور) مي‌گويد هياتي را براي بررسي ادعاي تقلب عليه امرخيل تعيين كرده اما كميسيون اين هيات را نپذيرفته است. امرخيل گفته كه اين مواد به يكي از مراكز راي‌گيري در سروبي در شرق كابل منتقل مي‌شد تا كمبود مواد در آنجا جبران شود، اما منتقدان او گفته‌اند كه نه نيازي به انتقال مواد انتخاباتي به اين مركز وجود داشت و نه انتقال آن به صورت قانوني و مطابق معمول صورت مي‌گرفت.

با اين حال، احمديوسف نورستاني، رئيس كميسيون انتخابات در يك نشست خبري گفت كه اتهامات عليه رئيس دبيرخانه اين نهاد را از ريشه رد مي‌كند و سندي هم در اين مورد وجود ندارد. دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري افغانستان پر بود از ادعاهاي تقلب؛ ادعاهايي كه صدها نفر از طرفداران عبدالله عبدالله را با شعارهايي چون تقلب كاران را محاكمه كنيد، به جاده‌ها كشاند. كميسيون انتخابات افغانستان گفته است براي ايجاد اعتماد، شكايت‌هاي هر دو جانب را بي‌طرفانه بررسي مي‌كند. اين كميسيون اعلام نتايج اوليه انتخابات را هم تا زمان حل اختلافات به وجود آمده در روند انتخابات به تاخير انداخته است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان