arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۸۷۶۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۴ - ۰۳ تير ۱۳۹۳

فرار از زندان در پوشش پزشکیار/ آخرین وضعیت فرد انگلیسی بعد از بازداشت در کرمان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی ولی‌‌نیا پیش از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران ضمن رد حضور جاسوس انگلیسی در زندان کرمان، گفت: این فرد در بازداشتگاه کرمان به  سر برده و منتظر صدور حکم قطعی برای او هستیم.

وی در ادامه اذعان داشت: یکی از مهم ترین دلایل بروز جرم عدم آگاهی جامعه است و چنانچه در خصوص قوانین قضائی در جامعه اطلاع رسانی صورت گیرد از بروز بسیاری از جرائم جلوگیری می شود.

ولی‌نیا مسائل اقتصادی، فقر فرهنگی و بی سوادی را عوامل موثر در ورود افراد به زندان‌ها دانست و اذعان داشت: باید دلایل ورود افراد به زندان‌ها بررسی شود.

حضور 400 اتباع بیگانه در زندان های کرمان

این مسئول از حضور 400 اتباع بیگانه در زندان استان کرمان خبر داد و گفت: جرم اکثر این افراد در رابطه با مواد مخدر است.

ولی‌نیا ظرفیت زندان‌ های کرمان هفت هزار و 600 نفر دانست و اذعان داشت: این ظرفیت پاسخگوی نیاز استان نبوده و تعداد زندانیان بیشتر از این میزان است و ما با کمبود فضا مواجه هستیم.

مدیرکل زندان ‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کرمان از کاهش شش درصدی آمار زندانیان در استان کرمان طی دو سال اخیر نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و افزود: باید به این نکته اذعان داشت که خروجی زندان نسبت به ورودی  برابر نیست.

ولی‌نیا با اشاره به برنامه‌های مددکاری، روانشناسی و آموزشی که برای زندانیان در نظر گرفته شده است، گفت: رویکرد سازمان زندان‌ها اقدامات اصلاحی و تربیتی بوده و امروز شاهد حضور مددکاران و روانشناسان در محیط زندان برای  تحقق این امر هستیم.

وی با رد پلیسی بودن محیط زندان‌های استان کرمان ابراز داشت: از دیدگاه ما زندانی به منزله امانتی است که باید با برنامه ها اصلاحی و تربیتی که در زندان صورت می گیرد بعد از گذراندن دوران محکومیت به جامعه بازگشته وز ندگی سالمی را از سر بگیرد.

ولی نیا از جایگزینی گلدان به جای نرده‌ها در زندان خبر داد و بیان داشت: این امر می‌تواند تاثیرروحی و روانی مثبتی‌بر روی زندانیان داشته باشد.

مدیرکل زندان‌‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کرمان به توطئه های دشمنان اشاره و تصریح کرد: دشمنان سعی دارند که عمکلرد نظام را زیر سوال ببرند و ما در این راستا وظیفه داریم ضمن تلاش برای خدمت رسانی هرچه بیشتر اطلاع رسانی صحیح را نیز در دستور کار قرار دهیم تا این توطئه دشمنان نیز نقش برآب شود.

ولی نیا هزینه نگهداری یک زندانی در شبانه روز را 50 هزار تومان عنوان کرد و افزود: این در حالی است که سرانه غذایی در زندان دو هزار و 700 تومان است.

وی تصریح کرد: کیفیت غذا در زندان های استان کرمان مطلوب بوده و هیچ گونه مشکل سوء تغذیه ای در زندان‌ها نداریم.

لزوم تقویت مسائل امنیتی زندان‌ها

این مسئول همچنین از فرار یک زندانی در قالب پزشکیار خبر داد و افزود: این زندانی در بهداری زندان کار می کرد که با سرقت وسایل یک پزشکیار توانست از زندان فرار کند که به طور قطع دستگیر خواهد شد.

مدیرکل زندان‌ ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کرمان گفت: در هر زندانی زندانیان به دنبال فرار از زندان هستند و لذا باید برای جلوگیری از این مسئله مسائل امنیتی تقویت شود.

وی از اجرای طرح دست بند و پابند الکترونیکی به صورت پایلوت در تهران و اصفهان خبر داد و تصریح کرد: در کرمان نیز برای اجرای این طرح آمادگی کامل را داریم.

رتبه نخست کرمان در زمینه مبارزه با بی‌سوادی

ولی‌نیا از رتبه نخست کرمان در زمینه مبارزه با بی‌سوادی خبر داد و گفت: در این زمینه از کارمندانی که تمایل به سوادآموزی به زندانیان را داشته باشند استفاده شده و حق الزمه آنها پرداخت می شود.

وی گفت: در حال حاضر مدرسه زندان در زندان‌های رفسنجان و جیرفت راه اندازی شده و به زودی در کرمان نیز راه اندازی خواهد شد.

این مسئول از انعقاد تفاهمنامه‌ بین اداره کل زندان‌ها و آموزش و پرورش استان کرمان به منظور راه‌اندازی مدرسه زندان خبر داد و گفت: در زندان کرمان چندین دانشجو نیز حضو دارند که هزینه‌های تحصیل آنها پرداخت می شود.

بخشش 30 مورد محکوم به قصاص در کرمان

مدیرکل زندان‌ ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کرمان آمار ورودی زندان‌ها را نگران کننده دانست و گفت: در کرمان 30 نفر قاتل مورد بخشش قرار گرفتند.

این مسئول همچنین با اشاره به فعالیت انجمن حمایت از زندانیات در استان کرمان گفت: در حال حاضر تعدادی از خانواده های زندانیان تحت پوشش این انجمن قرار دارند.

وی همچنین اذعان داشت: 70 درصد زندانیان در کرمان مرتبط با مواد مخدر، 25 درصد در زمینه سرقت بوده و مشکلات اقتصادی نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.

ولی‌نیا علت بالا بودن آمار زندانیان مواد مخدر در کرمان را هم مرز بودن کرمان با سیستان و بلوچستان دانست و افزود: استان کرمان در زمینه مبارزه با مواد مخدر پیشتاز بوده و در این زمینه شهدای بسیاری را تقدیم نظام کرده است.

وی همچنین علت بروز بسیاری از سرقت ها را اعتیاد سارقان دانست و افزود: امروز استفاده از مواد مخدر صنعتی به معضل اساسی جامعه تبدیل شده است و باید نسبت به مضرات از این مواد اطلاع رسانی شود.

منبع: مهر
نظرات بینندگان