arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۰۵۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۸ - ۰۵ تير ۱۳۹۳

چرا مجلس جلوی پای دولت سنگ می‌اندازد؟

اما چيزي كه قابل جبران نيست اينكه به خاطر ماندن هر يك از اين عزيزان، دولت از مسیر اصلی خودش دور شود. دكتر روحاني گفتند بسياري از مواردي كه در مجلس مطرح مي‌شود خارج از حیطه کاری وزراست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
يكي از اصلي‌ترين دغدغه‌هاي دولتمردان و وزرا، تعامل با مجلس است. تصور مي‌كنم دولت بايد با روش اعتدالی ضمن حفظ تعامل در مقابل فشارها از مسیر اصلی دور نشود  چرا كه هدف تندروها کم‌رنگ کردن اميد‌ها از طريق ناكارآمد جلوه دادن دولت است. رويكرد دولت همکاری با مجلس است ولي به اين معنا نيست كه هر روز آقايان مساله‌اي را در مجلس مطرح كنند و دولت  هم پاسخی نداشته باشد.

به گزارش انتخاب،  دولت بايد محكم  در برابر اصول و برنامه‌های خود بايستد. البته بعيد است كه مجلس واقعا بخواهد وزيري را استيضاح يا بركنار كند اما فرض كنيم كه چنين شد مثلا دكتر فرجي‌دانا با همه علاقه‌اي كه ما به ايشان داريم و به عنوان يك مدير لايق، شايسته و موفق چه در گذشته و چه در حال عمل مي‌كنند، بركنار شوند آسمان كه به زمين نمي‌آيد، همانطور كه آقاي توفيقي كنار رفت و چنين اتفاقي نيفتاد و از خدمات آقاي فرجي‌دانا بهره مند شديم.

 اما چيزي كه قابل جبران نيست اينكه به خاطر ماندن هر يك از اين عزيزان، دولت  از مسیر اصلی خودش دور شود. دكتر روحاني گفتند بسياري از مواردي كه در مجلس مطرح مي‌شود خارج از حیطه کاری وزراست.

 يعني نماينده‌هايي هستند كه خواسته‌هاي موردي دارند و انتظار دارند كه وزير همه ضوابط را زير پا بگذارد و حرف آنها را گوش دهد. همچنين مواردي كه به صراحت در اذهان مطرح مي‌كنند كه اين فرد را بگذار و آن را نگذار، اين خارج از اختيارات و حيطه قوه مقننه است. قوه مقننه اجازه ندارد در كار قوه اجرايي دخالت كند و برعكس، قوه اجرايي هم اين اجازه را ندارد كه به نماينده‌اي بگويد به اين فرد راي دهد يا به فرد ديگري. به همين ترتيب وزير هم بايد بتواند مديران زيردست خود را آزادانه منصوب كند. اگر مشكل وزيري بر سر عملكردش باشد مجلس وظيفه دارد كه مطرح كند اما اينكه دست روي اشخاص گذاشته شود و بگويند كه اين فرد منصوب نشود يا آن فردي كه از قبل بوده و مسئول مشكلات گذشته است را عزل نكنيد؛ دولت بايد در برابر اين خواسته‌ها قاطعانه مقاومت كند. لزومي هم ندارد كه بخواهد لب به گله و شكايت از مجلس باز كند. همين كاري كه وزرا انجام مي‌دهند؛ يعني به مجلس رفت و آمد دارند و جواب نمایندگان مجلس را همانجا مي‌دهند كار درستي است. مدتي كه دولت اين خط را در پيش گيرد، اعضاي تندرو مجلس خسته مي‌شوند.

 اگر خواسته معقولي وجود داشته باشد دولت بايد تبعيت كند اما اين مواردي كه متاسفانه ما ديديم و سنگ‌هايي كه بعضي از اعضاي مجلس جلوي پاي دولت مي‌اندازند صرفا امتياز‌گيري است.

منبع: آرمان
نظرات بینندگان