arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۳

بازتاب مصوبه مجلس درباره مجازات عمل وازکتومی در رسانه های خارجی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تصویب کلیات طرحی در مجلس که طی آن دو تا پنج سال حبس برای انجام عمل‌های جراحی جهت پیشگیری از بارداری (وازکتومی و توبکتومی)‌ درنظر گرفته شده است بازتاب های فراوانی در سایت های خارجی داشته است.

به نقل از واشنگتن پست، ۱۰۶ نماینده مجلس به این طرح رای دادند که به موجب آن عمل جراحی وازکتومی حکم دو تا پنج سال زندان خواهد داشت. مخالفان این طرح هشدار داده اند این امر می تواند مراجعه برای انجام عمل وازکتومی را زیر زمینی کند که این برای ایرانیانی که به دنبال عمل جراحی برای جلوگیری از بارداری هستند خطرناک است و با مراجعه به کلینیک های زیرزمینی سلامتشان به خطر بیافتند. البته این طرح نیازمند بحث بر روی جزئیات، پیش از تصویب آن به عنوان قانون است.

به نوشته واشنگتن پست، برابر آمارهای ارائه شده در سال ۹۲، صد هزار نفر در ایران تحت عمل جراحی ضدبارداری قرار گرفته اند. ایران که در طول دو دهه  گذشته موفق به کنترل جمعیت بوده است اکنون به دنبال تشویق و کمک برای افزایش جمعیت است. سال گذشته مجلس با تصویب یک لایحه خواستار افزایش دوران مرخصی پس از بارداری شد. میزان موالید پس از انقلاب اسلامی در ۱۹۷۹ به نقطه ۳٫۶ بچه برای هر زوج رسید. در دهه ۹۰ میلادی کارشناسان تخمین زده اند که در صورت عدم اجرای برنامه های تنظیم خانواده جمعیت به ۱۴۰ میلیون نفر می رسد.

واشنگتن پست ادامه داد: برنامه تنظیم خانواده در دوره ریاست جمهوری "علی اکبر رفسنجانی” در قالب برنامه های توسعه اجرا شد. تعداد زیادی کاندوم وارد ایران شد، هزینه ماهانه ذخایر وسایل ضدبارداری در سال ۱۹۹۲ برابر با ۱۰ سنت بود. افزایش جمعیت در ایران با کاهش قابل توجهی روبرو شد و میزان موالید به ۱٫۸ بچه برای هر زوج رسید و جمعیت به ۷۷ میلیون رسید. در حال حاضر کارشناسان می گویند این رویکرد بیش از حد موفق بوده و تا ۲۰ سال آینده رشد جمعیت در ایران می تواند به صفر برسد. مقامات می گویند ایران باید به جمعیت ۱۵۰ میلیون نفری برسد اگرچه کارشناسان می گویند تشویق ایرانیان به داشتن فرزند بیشتر در شرایط بد اقتصادی مشکل است.

هافینگتن پست نیز در گزارشی در این باره نوشت: دولت ایران بیش از دولت های چین و هند از کنترل جمعیت آگاهی دارد. در دوران پس از انقلاب اسلامی دولت تصمیم گرفت که رشد جمعیت به نفع کشور است چون ایران درگیر جنگ خونین با عراق بود که نتیجه اش کشته شدن یک میلیون نفر بود، بنابراین با تبلیغ برای رشد جمعیت درصد رشد به ۳ درصد رسید که یکی از بالاترین ارقام در جهان بود. در اواخر دهه هشتاد میلادی با پایان جنگ مقامات ایران متوجه شدند که هزینه رشد جمعیت بسیار بالاتر از منابع طبیعی خواهد بود بنابراین وسایل ضدبارداری بدون هزینه را در دسترس عموم قرار دادند و حتی اجازه عمل جراحی وازکتومی صادر شد. این رویکرد یکی از موفق ترین راهکارهای یک کشور برای کنترل جمعیت است.

به نوشته هافینگتن پست، این رویکرد باعث شد تا رشد جمعیت ایران به ۱٫۲ درصد کاهش یابد. اما در دوره "محمود احمدی نژاد” صحبت از حق داشتن فرزند به عنوان یک انسان به میان آمد و بعدها تبلیغ برای کم شدن ساعات کاری زنان و اختصاص زمان بیشتر به بزرگ کردن فرزندان به میان آمد. وسایل ضدبارداری پرهزینه و گران شد و عمل جراحی وازکتومی نیز دیگر رایگان نبود. در دولت کنونی (دولت روحانی) نیز صحبت از تشویق برای داشتن فرزند بیشتر است، ولی آیا این برنامه کارکرد خواهد داشت؟ در کشوری که با شرایط سخت اقتصادی و منابع محدود درگیر است و کشوری که ۶۰ درصد آن را زنان تحصیل کرده تشکیل می دهد با این سیاست های تازه چگونه برخورد می شود؟

گفتنی است تصویب کلیات طرح جرم دانستن عمل وازکتومی در مجلس شورای اسلامی در خبرگزاری های آسوشیتدپرس، شبکه "ای بی سی” ، فاکس نیوز و هاآرتص نیز بازتاب داشت.


منبع: پیام نو

نظرات بینندگان