arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۱۰۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۲ - ۰۵ تير ۱۳۹۳

کواکبیان: دل آرامیم، چیزی شبیه دلواپسیم است/اگر زمینه کار مساعد باشد قطعا مایل هستیم که یک تجمع عمومی برگزار کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه اعتماد گفتگو با مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردمسالاری درخصوص برپایی همایش دل آرامیم نوشت؛

همایش «ما دل‌آرامیم» در چه قالبی برگزار می‌شود و چه تمهیداتی اندیشیده‌اید که مانند برخی همایش‌های مشابه، این همایش لغو نشود؟ آیا برای این اقدام وارد فرآیند درخواست مجوز از وزارت کشور هم شده‌اید؟

این همایش شبیه برنامه‌های کنگره حزب است و در آن قالب برگزار می‌شود. ما از اول امسال برای برگزاری دو همایش ملی، هشت همایش منطقه‌یی و 32 همایش استانی برنامه‌ریزی کرده بودیم و این هم در راستای همین برنامه‌هاست. نیازی هم به دریافت مجوز نداریم، چون این برنامه یک همایش روباز نخواهد بود و در قالب همان کنگره‌های حزب برگزار می‌شود.

با این تفاسیر محتوای این همایش چیست؟ یعنی حزب می‌خواهد با این برنامه از دولت حمایت کند یا اینکه نیروهای خارج حزب مردمسالاری هم در آن مشارکت دارند؟

ما معمولا هر سال یک ضیافت افطاری در ماه مبارک رمضان برگزار می‌کردیم و امسال بعد از این ضیافت می‌خواهیم همایش «ما دل‌آرامیم» را هم برگزار کنیم. برنامه‌ریزی این مراسم تماما با حزب مردمسالاری است اما مدعوین و سخنرانان را الزاما به حزب محدود نکرده‌ایم و از چهره‌های مختلف سیاسی، دولتی و نمایندگان مجلس و صاحبنظران برای حضور و سخنرانی در این مراسم دعوت کرده‌ایم. اجمالا هم قرار است که برنامه را به پنج محور دیپلماسی و مذاکرات هسته‌یی، مسائل اقتصادی، توسعه سیاسی، مسائل فرهنگی و همین‌طور برنامه‌ریزی اجتماعی اختصاص بدهیم. سخنرانان ما هم در این پنج محور بحث خواهند کرد که البته هنوز لیست آنها نهایی نشده است.

به این ترتیب آیا این یک همایش محدود خواهد بود که امکان حضور شهروندان در آن وجود ندارد؟ آیا برنامه‌یی برای اینکه شهروندان هم بتوانند در یک همایش یا تجمع به دفاع و حمایت از سیاست‌های دولت بپردازند در دستور کار شما خواهد بود؟

بله، این همایش چیزی شبیه همان همایش دلواپسی که منتقدان دولت برگزار کردند، خواهد بود. بیشتر قصد داریم تا برخی از مسائل مطرح شود و فعلا امکانی برای برگزاری آن دست تجمعات نداریم. اما اگر زمینه کار مساعد باشد قطعا مایل هستیم که یک تجمع عمومی هم برگزار کنیم که البته تحقق آن بسته به شرایط است. محور همایش البته از میان 5 محوری که اشاره کردم بیشتر متوجه مسائل هسته‌یی و سیاست خارجی است که اتفاقا منتقدان هم روی آن زیاد مانور می‌دهند. فعلا تمایل داریم تا پاسخ همایش دلواپسان را بدهیم.

بحث‌های انتخاباتی چقدر در دستور کار این همایش خواهد بود؟ به هر حال به نظر می‌رسد که برای این همایش مهمانانی از دیگر استان‌های کشور هم دارید و چنین محیطی می‌تواند برای بحث‌های معطوف به هماهنگی برای انتخابات هم مساعد باشد.

واقعیت این است که وارد بحث‌های انتخاباتی نمی‌شویم. البته همین همایش‌ها می‌تواند زمینه هماهنگی و اتحاد میان اصلاح‌طلبان برای انتخابات را فراهم کند و امیدواریم این اقدامات بتواند عرصه را باز کند تا اصلاح‌طلبان به یک نظر واحد برسند و بدون تشتت وارد رقابت سیاسی شوند. از این نظر می‌تواند تاثیر غیرمستقیم داشته باشد اما مستقیما وارد موضوع انتخابات نخواهیم شد.
نظرات بینندگان