arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۳۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۲ - ۰۶ تير ۱۳۹۳

تل‌آویو از کردستان عراق صرفنظر کند

یک اندیشکده صهیونیستی در گزارشی خطاب به مقام‌های اسرائیلی تاکید کرد که اقلیم کردستان عراق به ایران و ترکیه وابسته است و نمیتواند منافعش را فدای رابطه با اسرائیل کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: اندیشکده «میتویم» در تحلیلی به قلم «کسنیا اسوتلوا»، تحلیلگر روسی این اندیشکده و شبکه 10 تلویزیونی اسرائیل می‌نویسد: اسرائیل نمی‌تواند متحد مهمی برای آینده اقلیم کردستان به حساب آید. اقلیم کردستان در حقیقت وابسته به ایران و ترکیه است.

بر اساس این گزارش، ایران برای کردستان عراق نقش مهمی ایفا می‌کند؛ از یک لحاظ دارای سکنه کرد می‌باشد و از سوی دیگر به عنوان همسایه‌ای مهم کنار این منطقه است. اخیرا نیز «مسعود بارزانی»، رییس اقلیم کردستان عراق سفری به ایران داشت و درباره پیشروی نیروهای داعش با مقام‌های ایرانی به رایزنی پرداخت. همچنین اقلیم کردستان عراق اصلا خواستار تقابل با ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای نیست.

این نویسنده درباره نقش ترکیه نیز می‌نویسد؛ ترکیه از لحاظ اقتصادی برای کردستان مهم است و نفت اقلیم کردستان از این کشور عبور می‌کند. هم‌چنین ترکیه مکانی مناسب برای صادرات کالا به اقلیم کردستان است.

این گزارش در ادامه آورده است؛ حتی  اگر اقلیم کردستان در فعل و انفعالات فعلی عراق دارای جایگاه شده و حتی مستقل شود، آنقدر ضعیف و آسیب پذیر است که نمی‌توان به رابطه با آن و ایجاد سفارتخانه اسرائیل در کرکوک دلخوش کرد بنابر این باید گفت که سکوت بهترین چاره‌کار است.

مقامات رژیم صهیونیستی با توجه به تحولات عراق طی روزهای اخیر تلاش کردند خود را به مقامات اقلیم کردستان عراق نزدیک کنند و در اقدامی غیرقانونی به صورت جداگانه و بدون مجوز دولت مرکزی عراق از اقلیم کردستان نفت خریدند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
1
4
اینها همش سیاسته. پدر سوخته ها با این ادا و اصول می خوان کارشون رو پیش ببرن. حالا ببین کی گفتم اگه اینا خواهان سفت شدن جای پاشون توی کردستان عراق نبودن.
نظرات بینندگان