arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۴۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۶ - ۰۷ تير ۱۳۹۳

برپایی سفره 3000 متری افطار در حرم امام رضا(ع)

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی از پذیرایی از روزانه 12 هزار نفر در افطار حرم مطهر رضوی خبر داد.

محمود ممتاز صبح امروز، 7 تیر در نشست خبری تشریح برنامه‌های معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی، اظهار کرد: در اجرای طرح اکرام رضوی در ایام ماه رمضان اکیپ‌های مخصوصی از خدمه و خدمتگزاران افتخاری، مسئولیت توزیع دعوت‌نامه ضیافت طرح اکرام رضوی در مساجد و محلات سطح شهر را که قبلا از طریق قرعه‌کشی انتخاب شده‌اند به عهده دارند.

وی ادامه داد: مراسم افطار حرم مطهر (طرح اکرام رضوی) از یک ساعت قبل از اذان مغرب و عشاء با ختم یک جزء کلام‌الله مجید و مداحی و ذکر و توسل وهمچنین نماز جماعت شروع خواهد شد و پس از آن مدعوین به محل پذیرایی هدایت می‌شوند. در آنجا از 3000 متر سفره آماده‌ شده با نهایت تکریم استفاده خواهند کرد و در بدو ورود بسته‌های پذیرایی را دریافت می‌کنند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی تصریح کرد: بسته‌های پذیرایی افطار امسال شامل ده قلم از جمله پنیر، سبزی، خرما، قند، چای، شله‌زرد، نمک یک نفره، چنگال، قاشق، دستمال کاغذی، کاسه سوپ‌خوری و لیوان فوم چای خواهد بود و به علاوه غذای گرم نیز به زائران ارایه می‌شود.

ممتاز خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان مجموعا 360 هزار نفر روزه‌دار بر سر خوان نعمت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) میهمان خواهند شد. روزانه بالغ بر 500 نفر خدمت‌گذار، مسئولیت آماده‌سازی، طبخ و پذیرایی از میهمانان را با 6000 نفر ساعت کار روزانه به عهده دارد.

وی افزود: طبخ روزانه 2500 کیلوگرم برنج 2000 کیلوگرم گوشت و آماده‌سازی 20 هزار وعده سوپ مورد نیاز و 3000 لیتر آب جوش مورد نیاز در حرم رضوی گستره حجم خدمت‌رسانی به زائرین روزه‌دار را نشان می‌دهد.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی همچنین از توزیع بسته‌بندی ویژه ماه رمضان در بین صفوف نمازگزاران صحن‌ها و رواق‌های متبرکه خبر داد و گفت: در طول ماه مبارک رمضان دو میلیون بسته متبرکه افطار بین زائران پخش خواهد شد که این برنامه نیاز به سازماندهی بسیار مناسب دارد. این برنامه‌ها شامل تهیه شیر عسل، کیک رولت و خرمای مورد نیاز و تشکیل و سازماندهی اکیپ‌های توزیع و توزیع بسته‌بندی‌ها بین صفوف نمازگزاران است.

ممتاز با اشاره به فعالیت‌های پیش‌بینی شده جهت شب‌های قدر اظهار کرد: آمادگی برای خدمات‌رسانی به 3 میلیون نفر در ایالی لیالی قدر، فعالیت بیش از 20 هزار نفر نیروی خدمه، خدمتگزار و کارمند جهت ارائه خدمات به زائراین، توزیع و جمع‌آوری بیش از یک میلیون و 500 هزار جلد کتب ادعیه و قرآن با بیش از 16 پایگاه مستقر شده، توزیع بیش از یک میلیون و 500 هزار بطری آب معدنی سرد بین زائرین، تفکیک محل عبادت به صورت خواهران، برادران و خانوادگی، کنترل جمعیت صحن‌ها، رواق‌ها و صحن‌های پیرامونی، مفروش نمودن کلیه اماکن پس از نماز مغرب و عشاء در شب‌های قدر از جمله تمهیدات برای این ایام به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: تقویت گشت‌های هدایت، هادی و بصیر جهت ایجاد نظم وامنیت و آرامش، تامین مهر مورد نیاز اماکن متبرکه و لیوان یک بار مصرف مورد نیاز، غبارروبی ویژه اماکن متبرکه قبل، حین و پس از مراسم شب‌های قدر، گشت‌های عودسوز و گلاب‌پاش، توسعه خدمات فوریت‌های پزشکی در قالب پایگاه‌های ثابت و سیار، توزیع کتب ادعیه و نایلون مخصوص کفش، اطلاع‌رسانی در خصوص برگزاری مراسم و طرح تفکیک رواق‌ها و نصب بنرهای خوش آمدگویی، ارائه خدمات امانات، گمشدگان، صندلی چرخدار و هماهنگی با واحد آتش‌نشانی سازمان از دیگر برنامه‌ریزی‌ها برای لیالی قدر است.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی در خصوص برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای عید فطر اظهار کرد: حضور بیش از ده هزار نفر از خدمه و خدمتگزاران برای خوش آمدگویی و تکریم زائرین، هدایت زائرین، کنترل مبادی ورودی و خروجی، مفروش نمودن کلیه اماکن متبرکه شامل صحن‌ها، بست‌ها و دور برگردان‌ها و آمادگی جهت مفروش نمودن دوربرگردان‌های حرم مطهر، تامین یک میلیون مهر نماز و نایلون مخصوص کفش و هماهنگی با پارکینگ‌های سازمان جهت ارائه خدمات رایگان از ساعات ابتدای روز عید سعید فطر و همچنین گلاب‌پاشی و عودسازی و ارائه خدمات نظافتی گسترده از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌روند.

ممتاز خطاب به زائرین بارگاه امام هشتم(ع) گفت: ما از زائران توقع داریم که توصیه‌های زیر را از جمله

حفظ آرامش، رعایت آداب زیارت، عدم نشستن در مسیرهای تردد و مبادی ورودی، عدم تصویربرداری در اماکن متبرکه، رعایت کامل پوشش اسلامی، رعایت نظافت و بهداشت، قرار دادن مهرها در جامهری‌ها، هدایت گمشدگان به دفاتر مخصوص، توجه به راهنمایی‌های خادمین و مامورین، اعلام موارد مشکوک به خدام، قرار دادن قرآن و کتب ادعیه در قفسه‌های مخصوص، رعایت حال سالمندان و افراد ناتوان در هنگام تشرف، تحویل امانات و اشیای قیمتی به دفاتر امانات، استفاده از کیسه‌های پلاستیکی جهت نگهداری کفش‌ها در صورت عدم تحویل به کفشداری‌ها رعایت کنند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در ایام ماه مبارک رمضان مراسم نقاره‌زنی ویژه سحرها از ساعت 1:29 دقیقه بامداد برای بیدار کردن مردم جهت مراسم سحری انجام خواهد شد و همچنین همزمان با نماز مغرب نیز این آئین صورت می‌گیرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
بیتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
0
5
هر کس توفیق زیارت آقاعلی ابن موسی الرضا رو توی این روزها و شبهای عزیز رو داشت برای ما هم دعا کنه.
نظرات بینندگان